בקצרה:
  • כריות האוויר הקטלניות של טאקאטה אחראיות למותם של 26 בני אדם עד כה
  • יותר מ-100 מיליון מכוניות החליפו כריות, מאות אלפים רק בישראל
  • היצרנית פשטה רגל, ריקולים ממשיכים להתבצע וכריות ממשיכות להתפוצץ
כך מגינה כרית האוויר על הנוסעים. במקרה של טאקאטה, היא מסכנת אותם יותר מתאונה
יצרנית הרכב הונדה מאשרת: נהג נהרג לאחר שכרית האוויר במכונית הסיוויק בה נהג התפוצצה, זאת לאחר חקירה משותפת של היצרנית והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA). לדברי החברה, נהג המכונית, סיוויק מודל 2002, לא הגיע למוסך כדי לבצע ריקול אותו פרסמה מספר פעמים. בסך הכל שלחה היצרנית, לדבריה, לא פחות מ-15 תזכורות לביצוע הריקול במכונית האמורה מאז 2011, מבלי שאלה נענו באופן כלשהו על-ידי בעליה.
כרית האוויר התקולה והמנגנון הקטלניכרית האוויר התקולה והמנגנון הקטלני
כרית האוויר התקולה והמנגנון הקטלני
(צילום: AP)
מאז שהתגלתה הבעיה בכריות האוויר של יצרנית האבזור היפנית טאקאטה, הוזמנו למעלה מ-100 מיליון מכוניות בכל העולם להחלפת כרית האוויר הקטלנית - הריקול הבטיחותי הגדול בהיסטוריה של תעשיית הרכב. לדברי מומחים, החומר המשמש לתחילת תהליך הפיצוץ ומנגנון הניפוח אינם מוגנים מספיק מלחות, ולכן עלול המנגנון להתפרק בזמן הניפוח, ולפזר פיסות מתכת חדות בחלל הרכב. גם ההרוג האחרון בארה"ב - בשנת 2018 - כתוצאה מפיצוץ כרית אוויר, נהג בהונדה סיוויק משנת הייצור 2002. גם בישראל הוזמנה הונדה סיוויק משנת ייצור זו לריקול.
בארה"ב לבדה נהרגו עד כה 15 בני אדם כתוצאה מפיצוץ כרית אוויר במכוניות מדגם הונדה (ושניים כמכוניות מדגם פורד) מאז 2009, ו-290 נהגים ונוסעים נפצעו. בסך הכל הוזמנו רק בצפון אמריקה כ-65 מיליון כלי רכב לריקול. הונדה היא היצרנית שסבלה יותר מכל מקשריה העסקיים עם טאקאטה, ומספר המכוניות הגדול ביותר שהוזמן לריקול הוא מתוצרתה.
בישראל נקראו לריקול מספר גדול של דגמים מרשימה ארוכה של יצרניות רכב, חלקם בני למעלה מ-20 שנים. גם משרד התחבורה נדרש לנושא ולפחות באחת הפעמים אף ביצע בדיקה משלו הנוגעת לריקול אפשרי במכוניות המותג טויוטה.