במשך מספר יממות בסוף השבוע האחרון הרעיד רצף תאונות דרכים קטלניות - בהן נהרגו 20 בני אדם - את המדינה. סיפורם של ההרוגים תפס את כותרות כלי התקשורת וכל מי שנקשר לעניין ביקש לנחם, דרש או הבטיח לטפל. נוהל של קבע באינספור טרגדיות דומות. נוהל שנשמר גם כשעברו מספק ימי הזעזוע ועם ישראל עבר לעשות את מה שהוא הכי טוב בו: לשכוח, להמשיך.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת תאונה
(צילום: תיעוד מבצעי איחוד והצלה)
אז רגע אחד לפני שהסטטיסטיקה מאפשר להדחיק לחלוטין, הנה תזכורת. רגע לפני סוף השבוע השלישי בחודש אוגוסט, חודש שמועד היסטורית לפורענות בכבישים, לא פחות מ-229 משפחות הצטרפו מתחילת השנה למשפחת השכול השנייה של ישראל. זו שפחות מדברים עליה. וגם אם במדד השוואתי קר זו אינה שנה קיצונית, ומספר ההרוגים בה דומה לאשתקד, היא עדיין קטלנית עד אימה. בדיוק ארבע השנים שלפניה.

וביום חמישי

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, זו שהציגה לאחרונה לשרת התחבורה עוד תכנית למניעת הקטל, אחת מני רבות שהוצגו בעשורים האחרונים, יום חמישי עמוס התנועה הוא הקטלני ביותר בשבוע. מתחילת השנה נהרגו בימי חמישי 40 בני אדם. בימי שישי נהרגו 37 בני אדם, 36 נהרגו בימי שלישי.
היום הפחות קטלני מתחילת השנה הוא שבת, בו אמנם אין תחבורה ציבורית אך התנועה פחות תזזיתית בשעות אל ומהעבודה ומספר המשתמשים בכביש נמוך יותר. 24 בני אדם נהרגו בשבתות מתחילת השנה, 3 פחות מבימי ראשון של השבוע, 7 פחות מבימי שני.
יש לציין כי לפי נתוני חברת הניווט החברתי ״ווייז״, יום ראשון הוא היום העמוס ביותר על הכביש. בממוצע השנתי, כמות הנסועה בו גבוהה בכ-20% בממוצע מימי חמישי, הגבוהים ב-10% משאר ימות השבוע למעט שבת. אשתקד ובמספר שנים שקדמו, הנתונים היו מעט שונים. ימי שישי היו הקטלניים ביותר (67) ויחד עם ימי חמישי (58 הרוגים). במהלך השבתות נהרגו בממוצע 40 בני אדם.
אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אמר ל-ynet כי הוא מאמין שהפתרון להורדת ההרוגים בשבתות ובחגים היא הפעלת תחבורה ציבורית, נושא שרבים חשבו ששרת התחבורה הנוכחית תקדם. ״תחבורה ציבורית בשבת היא הדבר הצודק לעשות, היא הדבר הכלכלי לעשות והיא גם תסייע להוריד רכבים מהכביש ולצמצם את אסון תאונות הדרכים. לשרת התחבורה ולכל העוסקים בנושא אסור לעצור לרגע בדרכם לקידום תחבורה ציבורית בשבת, וכל עיכוב בכך הוא טעות היסטורית".
על פי נתוני עמותת ״אור ירוק״, בשנת 2021 נפצעו בכבישים מעל ל-20 אלף אנשים, 2,458 מהם נפצעו באורח קשה. לא מפתיע לגלות כי ימי חמישי הם המועדים ביותר לפציעות (3,250), כשיום ראשון היה השני בחומרתו - 3,089 פצועים לאורך השנה.