בקצרה:
  • מבחן שלישי למערכות בטיחות ברכב מסחרי
  • אין מצטיינים, פיאט דוקאטו ופורד טרנזיט טובים יותר
  • בתחתית: מסחרית גדולה של ניסאן שלא משווקת כאן
עבודה (לא) בטוחה: לפני כשנתיים החל איגוד הבטיחות האירופי בביצוע מבחני מערכות בטיחות בדגמים מסחריים במשקל כולל של עד 3.5 טון, מבלי לרסק אותם. והתוצאות היו רחוקות מלהרשים. לאחר כשנה ביצעו היצרניות התאמות והשיגו תוצאות טובות יותר. כעת, בפעם השלישית שהן נבחנים, הוחמרו הקריטריונים וניתן דגש רב על זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, וכן על תפקוד מערכות הבטיחות בשעות החשיכה. והתוצאות שוב לא מעודדות.
אין מצטיינות: פיאט דוקאטו, שבשנה שעברה היתה יחידה עם ציון של 80% ומעלה, רשמה השנה 63% בלבד. פורד טרנזיט מעט מאחור עם 60%. בציונים שבין 40 ל-60 אחוזים סיימו פולקסווגן טרנספורטר וקראפטר, רנו טראפיק ואחיו הכמעט-תאום ניסאן פרימאסטר, וכן מרצדס ויטו וספרינטר. מאכזבים במיוחד - עם ציון של 20-40% - היו התאומים הזהים סיטרואן ג'מפי, פיז'ו אקספרט, אופל ויוארו וטויוטה פרואייס, וכן פיז'ו בוקסר, סיטרואן ג'מפר, אופל מובאנו, רנו מאסטר ואיווקו דיילי.
בציון הנמוך ביותר - ובהגדרה "לא מומלץ" - זכה גם השנה ניסאן אינטרסטאר, החולק פלטפורמה עם רנו מאסטר אך משווק באירופה ללא מערכות בטיחות אקטיביות כלל.
ב- EuroNCAP הדגישו כי רכבים מסחריים לא מעורבים בתאונות בשיעור גבוה יותר מרכבים פרטיים, אך הם גורמים לתאונות חמורות יותר בשל משקלם הגבוה משמעותית. כמו כן הודיעו בארגון כי עד לשנת 2026 יאוחד פרוטוקול המבחנים לכלי רכב פרטיים ומסחריים, כך שדרישות הסף למערכות בטיחות כסטנדרט (ולא רק כאופציה) יחולו גם על כלי רכב מסחריים.
מה אנחנו חושבים: מסיבה לא ברורה (אם מתעלמים מההנחות שניתנות כאן ליצרנים) ב-EuroNCAP ממשיכים לעשות חיים קלים לרכב מסחרי, מוותרים על מבחני ריסוק ומסתפקים במבדקים למערכות בטיחות אקטיביות, גם כאשר אלו אינן מוצעות כסטנדרט במרבית השווקים. ולמרות הקלות אלו, כלי הרכב המסחריים ונפוצים באירופה לא זוכים בדירוג גבוה כפי שמשיגות כמעט כל המכוניות הפרטיות.
בעוד כשלוש שנים, כאשר הרכב המסחרי יעמוד למבחנים זהים לרכבים פרטיים, האתגר צפוי להיות קשה בהרבה. אבל כל עוד הלקוחות לא יצביעו ברגליים וידרשו רמת בטיחות נאותה, גם בתחום המסחרי, יצרני הרכב יעדיפו לחסוך בפיתוח ובטכנולוגיה, גם במחיר של פגיעה בבטיחות.