המאבק בקטל בכבישים עלה לכותרות בשל שבוע הבטיחות בדרכים המצוין בימים אלה בישראל, זמן מצוין להזכיר את הסיבות ליותר מ-300 הרוגי תאונות דרכים בשנה. אשתקד למשל עמד מספר התאונות הקטלניות על 352, עם 364 הרוגים. ודו"ח חדש של אור ירוק מנתח את הסיבות. אחת העיקריות שבהן: אי מתן זכות קדימה להולכי רגל, עבירה שאחראית ללא פחות מ-60 תאונות דרכים קטלניות ב-2021. וזו גם עלייה של 13% לעומת 2020.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת תאונה קטלנית
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
56 תאונות דרכים קטלניות אירעו ב-2021 עקב מה שהמשטרה מגדירה "נהיגה במהירות מופרזת", מספר זהה כמעט לשנה הקודמת לה. לפי אור ירוק, מומחי תחבורה טוענים כי העבירות מהירות מופרזת, אי שמירת מרחק ומעבר בין נתיבים קשורות זו בזו ומתרחשות לעיתים קרובות במקביל. שקלול כל השלוש מביא את מספר התאונות הקטלניות שנגרמו עקב אחת מהן ל-130.
הדו״ח המבוסס על נתוני המשטרה מגלה כי הסיבה השלישית בשכיחותה לתאונות קטלניות הייתה ב-2021 מעבר בין נתיבים. לא פחות מ-43 תאונות עם הרוג אחד או יותר התרחשו לאורך קו הפרדה בכביש. 18 תאונות קטלניות התרחשו בשנה שעברה בשל נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, 24 תאונות קטלניות התרחשו עקב אי ציות לתמרור עצור.
בבחינת שיעורי תאונות הדרכים ב-2021 לפי סוג כלי הרכב חושפת כי 66% מהם היו פרטיים, וכי אופניים וקורקינטים חשמליים היו מעורבים בכמעט 5% מכלל תאונות הדרכים, פי שלושה יותר מאופניים רגילים למרות שמספרם של האחרונים גבוה משמעותית.
שנת 2021 הייתה קטלנית במיוחד עבור רוכבי אופנועים וקטנועים ובמהלכה נהרגו 84 מהם. בסך הכל, ב-14.5% מתאונות הדרכים היו מעורבים כלים דו גלגליים ממונעים. כלי רכב כבדים מעורבים בתאונות בשיעור גבוה מחלקם במצבת כלי הרכב, עם 4.5% מהתאונות הקטלניות במעורבות משאיות ו-4.6% מהן במעורבות אוטובוסים.
"הסיבות המרכזיות לתאונות הקטלניות מחייבות את המשטרה למקד מאמץ במניעת תאונות שבהן נפגעים הולכי רגל, כמו גם תאונות הנגרמות בשל מהירות מופרזת״, כך טוען עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. ״שני הנושאים המרכזיים הללו מקבלים טיפול ומיקוד במדינות מתקדמות אחרות באמצעות מיתון וריסון מהירות נסיעת כלי הרכב, בעיקר בתוך הערים. באמצעים פשוטים וזולים ניתן להוריד את מהירות הנסיעה ולצמצם את תאונות הדרכים, בעיקר את היפגעותם של הולכי הרגל.