למרות שמשרד התחבורה אימץ באישור הכנסת את התקינה האירופית, הקובעת כי בארץ יימכרו רק קורקינטים שמהירותם המירבית מוגבלת ל-25 קמ"ש, יש להניח שכבר עקפו גם אתכם כלים שדהרו במהירות כפולה ואף יותר.
2 צפייה בגלריה
משפרים ודוהרים (למצולמים אין קשר לכתבה)
משפרים ודוהרים (למצולמים אין קשר לכתבה)
משפרים ודוהרים (למצולמים אין קשר לכתבה)
בקבוצות רוכבי הקורקינטים ברשתות החברתיות, מגבלת המהירות החוקית היא אות מתה. הגולשים מתייעצים איזה כלי מגיע למהירות כפולה ומשולשת מהמותר, איך לשפר כלים קיימים, ומציעים למכירה כלים עם ביצועים של קטנועי 50 סמ"ק. יש גם המלצות על כלים עם שני מנועים, על דרכים להחלפת בקר וסוללה, והצעות של אנשי מקצוע להגיע אליהם לשדרוגים.
"התחדשתי בקורקינט. לא תכננתי אבל יוצא שאני נוסע על 60 קמ"ש בכביש, לפעמים בבוקר מוקדם כשאין תנועה ויש שמש והכביש לא רטוב. הבעיה היא שהכידון קצת רועד במהירות הזו", מספר אחד הגולשים, אך מסביר שהכל בסדר "עשיתי סקר שוק ובבדיקה שעשיתי לא בדקתי את המהירויות האלה, כי לא תכננתי להגיע למהירות הזו. אבל אני רואה שזה בסדר ואני סופר ממוגן (חליפת אלפין מתנפחת של אופנוע וקסדה).
בהמשך תהה הכותב אם גם דגם פופולרי אחר רועד במהירויות כאלה וזכה לתשובה לאקונית: "יש לי פתרון מעולה בשבילך, אל תיסע 60 קמ"ש", כתב לו אחד הגולשים. זה לא עזר. "מסכים, אבל אני מרגיש ממוגן וזהיר מספיק", ענה לו הכותב.

בין הכביש למדרכה

אין כלל ספק כי ההחלטה לאסור על כלים חשמליים לנסוע על המדרכה ולחייב אותם לנסוע בכביש במקומות בהם אין שבילי אופניים, הסירה לפחות תיאורטית את הסכנה להולכי רגל, אבל העלתה את רמת הסיכון שלהם משמעותית, בעיקר עקב פערי מהירות בינם לבין מכוניות על הכביש. ויש לכך הוכחות, שכן לאחר שנכנסה ההחלטה לתוקף, נרשמה עלייה במספר הנפגעים בקרבם.
הבעיה לא זרה למשרד התחבורה. בספטמבר 2009, לפני 13 שנה, בישרו הכותרות: "שר התחבורה, ישראל כץ, מינה צוות בין משרדי שיגבש תוכנית אכיפה מקיפה כנגד משווקים ובעלי עסקים המוכרים את הקורקינטים שאסורים בייבוא לישראל".
רק תשע שנים אחר כך, ב-12 בדצמבר 2018, בישר משרד התחבורה, על "צעד נוסף בתוכניתו של השר כץ להגברת בטיחות רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים", לפיו המשרד (אז עדיין בראשות כץ) העביר לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות חדשות שנועדו להגביר את בטיחותם של הרוכבים.
התקנות אסרו בין השאר לבצע שינויים שנועדו לשפר את ביצועי הכלים החשמליים ולהגביר את מהירותם. התקנה אוסרת גם לרכוב על כלים חשמליים שאינם עומדים בדרישות החוק. אלא שאכיפה לא יצאה מזה: כלים לא חוקיים עדיין נמכרים בלי כל בעיה בחנויות בישראל.

מהירות מסוכנת

אפילו בקבוצות הרוכבים קורה שדרישות למהירויות גבוהות נתפסות כמסוכנות. כשאחד הגולשים מספר שהכלי שלו מגיע ל-65 קמ"ש, אבל הוא מבקש להגדיל את מהירותו ל-100 קמ"ש, יש מי שעונה לו: "לנסוע 100 קמ"ש על קורקינט ולא משנה עד כמה הוא טוב זה פשוט סכנת חיים ממשית. ואני אחד שאוהב מהירויות". "מעל 60 זה התאבדות וגם מעל 40 זה כבר מאוד מסוכן לדעתי, אבל כל אחד והשיקולים שלו", מחזק גולש אחר.
ומסכם גולש בשם יובל: "אתה בטוח שהצמיג בנוי למהירות כזו? בקוטר כזה קטן 100 קמ"ש זה פי 3 ויותר מצמיג של רכב, (כמו צמיג 300 קמ"ש) וזה בלי איזון, בלי שום ריסון לצירים לאפקט ג'יירו. ראיתי פעם בסרטון מה קורה לצמיג של קורקינט ב-100 קמ"ש, איך הוא נמתח. אתה מודע מה יקרה לך אם יקרה משהו לצמיג במהירות כזו?
"יכול להבטיח לך שבמקרה הטוב תצא עם שיפורים מבית החולים (הרבה ברגים ופלטינות), וזה במקרה הטוב. במקרה הגרוע תקבל נחלה בירקונים. יש כלים כמו שנבנים למהירות כזו, אבל עם איזה צמיגים ואיזה בולמים וגם שם מנפילה לא תצא נקי. כמובן שאני לא אבא שלך ותעשה כרצונך, רק נתתי לך עוד נקודת מחשבה".

אחריות הפקחים

במשרד התחבורה מסרבים להציג נתונים על אופן האכיפה נגד מוכרי ומשפרי הקורקינטים, ובתגובה לפניית "ידיעות אחרונות" הזכירו את אחריות פקחי הרשויות המקומיות להטיל קנסות על רוכבים בכלים משופרים, בעקבות תקנה שיזם המשרד. מהמשרד נמסר רק כי "משרד התחבורה פועל באופן מתמיד להגברת האכיפה על הכלים החשמליים. כבר בחודש ינואר 2019 פורסם תיקון תקנות התעבורה במסגרתו נקבעו עבירות תעבורה האוסרות על שינוי מבנה בכלים החשמליים, באופן שהופך אותם לכלים שלא מקיימים את ההגדרות הקבועות בתקנות התעבורה. בימים אלה משרדינו מגבש תיקון נוסף בנושא שיחייב רישום הכלים במרשם מוסדר, שיחזק מאוד את יכולות האכיפה של החוק".