ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה את ההצבעה על קנסות התעבורה החדשים שביקש משרד התחבורה, ונחשפו אתמול ב-ynet. בין השאר מבקש המשרד להגדיל את הקנס על שימוש לא חוקי בסלולרי מ-1,000 ל-1,500 שקל, את הקנס על רכיבה שלא כחוק באופנוע ובאופניים חשמליים מ-250 ל-1,000 שקל, ולהחיל אותו גם על קורקינטים חשמליים ועל סגוויי והוברבורד (רכינוע).
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) שניהל את הדיון, הסביר כי דעתו אינו נוחה מהתעריפים המוצעים לשני הקנסות, וביקש לקיים דיון נוסף בנושא בהקדם. כן ביקש מנציגי משרד התחבורה והמשטרה למסור לוועדה נתונים שתומכים בבקשה. יצוין כי אישור הקנסות החדשים הוא שלב ראשון בהגברת האכיפה, לקראת אישור להרחבת סמכויות הפקחים העירוניים לאכיפה נגד רוכבי הכלים החשמליים, שדיון ראשון בו נקבע כבר ל-20 בחודש.
גינזבורג אמר כי "רק אתמול נהרגו נער ואזרח נוסף בתאונות במעורבות כלים חשמליים, וברור שאי אפשר להשאיר את המצב הנוכחי על כנו. אולם אני לא בטוח שהעלאת הקנסות היא הפתרון. הגשתי הצעת חוק העברת סמכויות אכיפה נוספות לפקחים העירוניים, ואני ממתין לתקנות באותו עניין. "לא יכול להיות שאי אפשר לבצע אכיפה נגד המשתמשים בכלים החשמליים".
באותה הזדמנות מבקש המשרד גם להחמיר את האכיפה נגד מי שמפריעים לתנועת נהגים נכים, ולקבוע קנס של 750 שקל על חסימת חניית נכה ו-1,000 שקל קנס על חסימת המעבר למעלון רכב נכה.
נציגת משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי הגדלת הקנס על שימוש בסלולרי נועדה להבהיר לנהגים כי מדובר בעבירה חמורה כמו נסיעה ברמזור אדום או במהירות קיצונית, שהקנס עליהן 1,500 שקל. נציגת המשטרה, רפ"ק סימונה זילבר, הוסיפה כי הדגש הוא בחומרת העבירה. היא ציינה כי בשנים 2014-2015 תפס דיבור בסלולרי כ-10% מכלל הדוחות שניתנו - 57 ו-61 אלף דוחות כל שנה בהתאמה. וב-2021 עלה חלקן ל-16% מהדוחות שניתנו באותה שנה – 175 אלף דוחות.
נציגת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרב רפאלי, הודתה כי לרשות אין מידע על אפקטיביות הקנסות, אך הרשות ביצעה סקר ממנו עלה כי אנשים מודעים לכך שהדבר מסכן חיים, ועדיין אחוז לא מבוטל בציבור מדווחים על שימוש בסלולרי בנהיגה לדיבור או שליחת הודעות טקסט.
לגבי הגדלת הקנס על אי חבישת קסדה פי 4, אמרה נציגת המשטרה, לאחר שהח"כים תהו אם העלאת הקנס היא מה שתביא להגברת השימוש בקסדה, כי ב-2020 ניתנו 2,100 דוחות לרוכבי אופנוע על אי חבישת קסדה, מתוך כ-42 אלף דוחות שניתנו באותה שנה לרוכבי אופנוע. לדבריה, הנורמה של חבישת קסדה יחסית מוטמעת בקרב רוכבי אופנוע, בעוד שבקרב רוכבי קורקינטים ואופנים חשמליים הנורמה לא מוטמעת.
ב-2020 ניתנו 31 אלף דוחות לרוכבי קורקינטים חשמליים, מתוכם 23 אלף על אי חבישת קסדה, ועל רוכבי אופניים חשמליים 4,200 מתוך 5,400 דוחות שניתנו.