• בקצרה:
  • סבב מבחני הריסוק האחרון היה מוצלח במיוחד
  • היחידה בלי חמישה כוכבים: מכונית היוקרה של DS
  • רק במבחן אחד מהשבעה האחרונים זכתה מכונית של PSA ב-5 כוכבים
כמעט כולן מצטיינות: איגוד הבטיחות האירופי EuroNCAP פירסם היום (ד') את תוצאות סבב מבחני הריסוק האחרון שערך ללא פחות מ-16 דגמים. כולם סיימו עם ציון מירבי של חמישה כוכבי בטיחות למעט DS9. מכונית היוקרה מבית פיז'ו-סיטרואן הסתפקה בארבעה כוכביםשכן בהתנגשות חזיתית היא עלולה לגרום לנזק משמעותי ברכב שממול. פחות מדאיג עבור רוכשיה, יותר את שאר משתמשי הדרך.
נזכיר כי בשנתיים האחרונות הועמדו למבחני הריסוק האירופאיים שבעה דגמים שונים מקבוצת PSA, כוללת מותגי פיז'ו, סיטרואן, אופל ו-DS. בשישה מהמקרים זכו כלי הרכב בציון של ארבעה כוכבי בטיחות ורק במקרה של DS4 הושג ציון של 5 כוכבים. גם אז רק עם חבילת אבזור בטיחות אופציונלית. דגם זהה עם חבילת בסיס הסתפק בארבעה כוכבים.
ומה על האחרות? טסלה מודל S נבחנה בפעם הראשונה ב-2014 וזכתה אז בחמישה כוכבים, וכך גם עתה לאחר עדכון קל שעברה אך עם ציוני משנה גבוהים משמעותית. גם המתחרה הסינית ניו ET7 השיגה חמישה כוכבים, אך עם ציוני משנה נמוכים מטסלה.
2 צפייה בגלריה
 DS9 - היחידה עם 4 כוכבים בלבד
 DS9 - היחידה עם 4 כוכבים בלבד
DS9 - היחידה עם 4 כוכבים בלבד
חשמליות נוספות שנבחנו היו יונדאי איוניק 6 שצפויה להגיע לארץ בעוד שבועות ספורים וסיימה עם חמישה כוכבים וציון גבוה במיוחד - הגבוה ביותר השנה בדומה לטסלה Y - של 97% בהגנה על נוסעים בוגרים. ציון מירבי השיגו גם צמד האחיות החשמליות וכמעט-הזהות טויוטה BZ4X וסובארו סולטרה, כאשר רק הטויוטה היא זו שנבחנה בפועל. גם ניסאן אריאה, סמארט #1 ו-Wey קופי 02, שלוש חשמליות נוספות, השיגו 5 כוכבים. עד כאן 8 חשמליות, כולן עם ציון מרבי.
גם דגמים עם הנעה מסורתית השיגו ציונים מירביים. טויוטה קורולה קרוס למשל, הונדה סיוויק החדשה, רנו אוסטרל, ניסאן אקסטרייל, ריינג' רובר וריינג' רובר ספורט. חלק מתוצאות האקסטרייל מבוססות על מבחני הריסוק שנערכו לאחיו, ניסאן קשקאי, בשנה שעברה. גם במקרה של ריינג' רובר בוצעו חלק מהמבחנים במשותף, עקב העובדה ששני הדגמים חולקים מכלולים רבים.
2 צפייה בגלריה
 הונדה סיוויק - 5 כוכבים
 הונדה סיוויק - 5 כוכבים
הונדה סיוויק - 5 כוכבים
לצד אלו נערך מבחן חוזר לאיסוזו די-מקס, שהשיג חמישה כוכבים במבחני הריסוק של 2020 אך נבחן שוב עקב תכנון מחודש של כרית האוויר לברכי הנהג. במפתיע, ציון ההגנה על בוגרים דווקא ירד ב-2% ל-84%. אך הציון הכולל נותר חמישה כוכבים.
מה אנחנו חושבים: מרבית יצרני הרכב ממשיכים להצטיין במבחני הריסוק, ואלה חדשות מעודדות. פחות מעודדת ההנחה שהצטיינות גורפת משמעה רף נמוך מדי שאינו מאתגר מספיק את יצרני הרכב. לאחרונה הודיע איגוד הבטיחות על תכנית לשיפור המבחנים בשנים הקרובות, אך זה יקרה רק ב-2026, ועד אז מרבית המכוניות הנבחנות יתהדרו בחמישה כוכבים והמשמעות של ההישג תקטן בהתאם.
כדאי להתעכב גם על התוצאות המפתיעות של PSA, חלק מקונצרן סטלנטיס העצום. במפתיע מכוניות המותג מתקשות עם מבחני הריסוק ולא מצליחות לחקות בהם את השיפור שהן מציגות באיכות המוצר בעשור האחרון. אם מדובר היה ביצרנית צעירה שהגיעה זה עתה מהמזרח הרחוק, היינו מגלים סלחנות. כשמדובר באחת מיצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בעולם, שגורפת שבחים כמעט בכל תחום אחר, אפשר ורצוי לצפות ליותר בתחום הבטיחות החשוב.