"מאז פסח אנחנו רואים עלייה משמעותית בהרוגים בתאונות דרכים, ולמעשה בימים האחרונים נהרגו יותר אנשים בתאונות דרכים מאשר מהקורונה. זה הזמן שהמדינה צריכה להגביר את המודעות בקרב האזרחים", כך אמר היום (א') עוז דרור, סמנכ"ל עמותת אור ירוק, לאולפן ynet. "הנתונים הקשים ביותר הם שגם בסגר נהרגו יותר אנשים ממה שציפינו. חודש אפריל השנה, עם הסגר, הסתיים עם 20 הרוגים ואפריל לפני שנתיים היה עם פחות הרוגים מעכשיו. כשרוצים להלחם בקורונה משקיעים כסף, והמוסד רץ להביא מסכות מחו"ל. המדינה יודעת להתגייס ולטפל בבעיות, בתאונות דרכים זה לא קורה".
באור ירוק חוששים לשלומם של הקשישים שיוצאים להתאוורר והילדים שחוזרים למסגרות בתי הספר והגנים. בשבוע שעבר הגיע לידי העמותה תעוד מרחוב אורט ישראל בבת-ים, ובו רכב דורס הולכת רגל בת 80 שיצאה להתאוורר מבית האבות. נכדתה סיפרה: "היא החלה לחצות את הכביש מול בית האבות ונהג רכב פרטי פגע בה, ממש עלה לה על הרגל. הנהג יצא להגיש לה עזרה והיא קמה והספיקה לחזור אל בית האבות ומשם התפנתה אל בית החולים. כתוצאה מהפגיעה היא שברה את הרגל ואת הבהונות והיא שוכבת בבית עם גבס מנוטרלת לפחות לשלושת השבועות הקרובים ולפניה עוד תהליך שיקום ארוך. אני מבינה שזו לא הפעם הראשונה שמישהו נפגע במעבר החציה הזה, והגיע הזמן לעשות משהו כדי שלא יפגעו שם עוד הולכי רגל".
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה סמוך לניצן שמצפון לאשקלון
זירת התאונה סמוך לניצן שמצפון לאשקלון
תאונות דרכים - למרות הסגר, מספר גבוה
(צילום: גל צלח תיעוד מבצעי מד"א)
מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי 30 הולכי רגל ותיקים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2019 - אחד מכל שלושה הולכי הרגל שנהרגו במהלך השנה. הסיכון לפגיעה בהולך רגל ותיק גבוה פי שניים יותר מאשר באדם צעיר ובאופן כללי, שיעור ההיפגעות של האזרחים הוותיקים בתאונות דרכים גבוה משיעורם באוכלוסייה. לכך יש להוסיף את יכולת ההתאוששות וההחלמה האיטית יותר מפגיעות. "הפתרון נעוץ בהתאמת התשתיות מול בתי האבות ומרכזי היום ולכן, יש להניח פסי האטה לריסון מהירות נסיעת כלי הרכב, להאריך את משך האור הירוק ברמזור, להנמיך את סף המדרכה ולהאיר את מעבר החציה בשעות הלילה", נמסר מהעמותה.
"גם הילדים חוזרים עכשיו למסגרות וישראל במקום הראשון במדינות ה-OECD בשיעור הילדים ההרוגים מתאונות דרכים, אנחנו קוראים להורים לדבר ולהדריך את הילדים", אמר דרור.
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה שבשבוע האחרון התרחשו שש תאונות דרכים קטלניות, בהן נהרגו שישה בני אדם. שניים מהם הולכי רגל - ברחוב שמחה גולן בחיפה וברחוב וייצמן בגבעתיים. עד כה נהרגו מתחילת השנה 91 בני אדם לעומת 117 בתקופה המקבילה אשתקד, נתון המהווה ירידה של 22%.
בשבוע שעבר קראה מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשיפור תשתיות להולכי רגל ולרוכבי אופניים, כדי לצמצם את מספר תאונות הדרכים בתוך הערים. אך מלבד קובץ הנחיות רפה של משרד התחבורה, הפצרתה נפלה על אזניים ערלות. כך, בעוד שבמדינות העולם המערבי שבילי אופניים נסללים בתוך יממה, עיריית תל אביב הודיעה על סלילת שבילי אופניים שהעבודה עליהם תסתיים בעוד חודשים.