הסוף לכאוס והטירוף של הקורקינטים והאופניים החשמליים ברחובות ועל המדרכות? הכרזתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי הבוקר (ד׳), לפיה בכוונת המשרד לחייב בחוק התקנת לוחיות רישום על כלים חשמליים דוגמת קורקינטים ואופניים, התקבלה בתמיהה בקרב רבים. אבל במשרד התחבורה מעניקים לשרה גיבוי מלא ומבהירים כי כך אכן צפוי לקרות.
1 צפייה בגלריה
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
עושות סדר עם לוחיות
(צילום: בראל אפרים)
אז לקראת המהלך שעשוי לסמן את הסוף לג׳ונגל התחבורתי ולהשתוללות חסרת האחריות של רוכבים מזדמנים ושליחים, עם לוחית מזהה על כל רכב אישי חשמלי, ynet מנסה לעשות סדר בחוקים החדשים:
לוחית רישום ולא לוחית רישוי?
לכל אורך מסיבת העיתונאים הדגישה מיכאלי את הביטוי ״לוחית רישום״, ולא את המושג המוכר לרובנו מעולם התחבורה, לוחית רישוי הקיימת במכוניות, אופנועים וקטנועים למשל. זו אינה טעות. מדובר בעיקר בהבדל רגולטורי, שכן בעוד הנפקת לוחית רישוי הייתה מחייבת את הרוכב לשלם אגרה קבועה למשרד התחבורה, התשלום עבור לוחית רישום יהיה חד-פעמי.
ובמה זה שונה בעצם?
במשרד התחבורה מעוניינים ליצור שייכות בין הכלי לבעליו, ובכך לסייע באיתור בעל הכלי במקרים בהם הוא עובר עבירת תנועה או אף פוגע בהולך רגל.
מי יוכל להוציא לוחית רישום?
בני 16 ומעלה, בעלי רישיון נהיגה או כאלו שעברו את מבחן התיאוריה בלימודי נהיגה, או את מבחן התיאוריה המיוחד לרכיבה על כלים חשמליים.
מי אמור לאשר את החוק?
יש להניח כי בכנסת ישראל תהיה תמיכה רחבה לחוק, והוא צפוי לעבור לוועדות ברגע שתהיה עליו הסכמה. משם הוא יעבור לדיוני ועדת הכלכלה עד החלתו. במשרד התחבורה טוענים כי כל עבודת המטה להחלתו כבר התבצעה.
מה לוח הזמנים בהמשך?
משהוצג, כעת החוק יישלח לשימוע הציבור, הליך של 21 ימים שבהם תינתן לציבור הרחב זכות לערער עליו. לאחר מכן הוא יעבור לוועדת הכלכלה הצפויה להעבירו. מרגע שיעבור בוועדת הכלכלה תעבור חצי שנה עד שהוא ייכנס לרשומות. בערך שנה מהיום? לא מופרך.
ומה עם כלים שיתופיים?
חברות השכרת הקורקינטים והאופניים החשמליים יחוייבו להצמיד לוחית רישום לכל הכלים שלהן. השיוך לרוכב על הכלי יתבצע על-ידי הצגת מספר תעודת הזהות של השוכר בעת ההשכרה. אם למשל תקבל חברת ההשכרה דו"ח על רכיבה פרועה, היא תוכל לפנות למשכיר בדרישה לשלם את הקנס.
כיצד יפעלו לוחיות הרישום בכלים פרטיים?
השיוך יהיה למעשה משולש - בין האדם למספר הרישום ולמספר השילדה של הכלי. מספר הרישום יהיה משויך לכלי ספציפי, וכאשר בעל הכלי ימכור אותו, כל שעליו יהיה לעשות הוא ליידע כי מכר את הכלי והמספר יעבור לקונה הבא.
האם הקנסות יוטלו מיד?
תהליך הקנסות נערך במקביל להליך חקיקת החוק כתקנה נוספת, אך בכירים במשרד התחבורה טענו היום כי יפעלו במהרה לאישור קנס חדש על רכיבה ללא רישום בכדי למנוע כאוס. גובה הקנס למפירי חוק טרם נקבע, אך במשרד פועלים יחד עם אנשי המשרד לבטחון פנים להנפקת קנס גדול בנושא, ולחלופין לתת לפקחים אישור להחרמת הכלי.
בנוסף, במשרד התחבורה פועלים לעכב את מתן רישיון הנהיגה לכל מי שרוכב על קורקינט ואופניים חשמליים שטרם מלאו לו 16. חוק זה נמצא כבר בהליך של קריאה ראשונה בכנסת.