כולם מדברים על מזג האוויר ולא עושים כלום. כולם יודעים שטלפונים סלולריים הם היום הגורם מספר אחד לתאונות דרכים קטלניות וממשיכים לסמס מאחורי ההגה. מדובר בנתון שקשה מאוד לכמת במדויק, לאור הקושי לזהות בדיוק היכן היו עיניהם של המעורבים בתאונה בשעת הפגיעה, אבל גורמים באגף התנועה במשטרה נקבו בשנים האחרונות בנתון מטריד של 20% עד 50% לשיעור התאונות הקטלניות הנגרמות בגלל שימוש בסלולרי. וכעת, מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה בשיתוף עמותת "אור ירוק" חשף כי ניתן לצמצם את השימוש בסלולארי בזמן נהיגה בקרב נהגים צעירים בשיעור של 54%.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיום הדגש הוא על הגברת המודעות, חיזוק האכיפה וההרתעה, הגדלת הענישה והקנסות. המשטרה אמנם הפסיקה את השימוש במצלמות הטקטיות שהתקינה בצידי הכבישים המהירים, בגלל בעיות ברישום מאגר התמונות, אבל עברה לשימוש במצלמות סטילס בידי שוטרים שניצבים על גשרים, ובעקבות תמונות שלהם מקבלים נהגים קנס בסך 1,000 שקל ו-10 נקודות.
אבל המחקר גילה עד כמה אפקטיביים יכולם להיות דווקא אמצעים חינוכיים. במחקר השתתפו 103 נהגים צעירים, בגיל 19 בממוצע, שנמצאים לאחר תקופת הליווי, כלומר שלושה חודשים לפחות לאחר קבלת רישיון הנהיגה.
במכשירי הטלפון הסלולריים של המשתתפים בניסוי, שנמשך ארבעה חודשים, הותקנה אפליקציה שסופרת את מספר ההקלקות והנגיעות בטלפון בזמן נהיגה. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת ביקורת וקבוצת ניסוי. הנהגים בקבוצת הניסוי עודכנו פעם בשבוע באמצעות הודעה אישית לטלפון (וואטסאפ) ובה סיכום נתוני השימוש שלהם בנייד בזמן נהיגה.
החוקרים, ד"ר ארז קיטה, פרופ' גיל לוריא, ד"ר שני פינדק מהחוג לשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה, ד"ר ציפי לוטן וד"ר גילה אלברט מהמכון טכנולוגי חולון, ביקשו לפתח מודל להפחתת השימוש בטלפון החכם בזמן נהיגה במטרה לצמצם את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים.
"מצאנו כי במהירות נמוכה מ-20 קמ"ש הנהג לא תופס את השימוש בטלפון החכם כמסוכן, למרות ששימוש בטלפון במהירות זו מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי שלושה. מנגד, בנהיגה במהירות גבוהה, מופעל מנגנון טבעי ופנימי המתריע על הסכנה והנהג מבין כי מדובר בסיכון לא רצוי", מסביר ד"ר קיטה, שאינו עוד חוקר בתחום": קיטה הוא המנכ"ל היוצא של עמותת אור ירוק, ומי שנכנס בימים אלה לתפקיד מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד).
לדברי החוקרים, אוכלוסיית הנהגים הצעירים מאופיינים כמשתמשים מאסיביים בטלפון החכם בנוסף למעורבות יתר בתאונות דרכים, זאת בשל חוסר ניסיון ונטייה לקחת סיכונים בנהיגה. שילוב זה מעמיד אותם ואת שאר משתמשי הדרך בסכנה ממשית למעורבות בתאונת דרכים.
"ויש כאן עוד גורם: אם נצליח למצוא דרך להפחית דרמטית את השימוש של נהגים צעירים בנייד, זה ילווה אותם כנהגים לכל חייהם", מסביר קיטה. "טכנולוגית אפשר למנוע שימוש בנייד בנהיגה: באייפון יש מצב "נהיגה" ויש מערכות שחוסמות את המכשיר כשהרכב בתנועה, אבל אנשים ממעטים להשתמש בהם. יש אפליקציות ומערכות שמקריאות הודעות או מאפשרות הכתבה, אבל כשהנהג לא לבד ברכב, לא תמיד הוא רוצה לחשוף את שאר יושבי הרכב לתוכן ההודעות שלו".
יצרני הרכב מסרבים לשלב כסטנדרט מערכות שימנעו דברים כאלה, אבל טוענים שמערכות הבטיחות האקטיבית אמורות להתמודד עם הבעיה.
"שמענו מהנהגים הצעירים שמובילאי זו המערכת שמאפשרת שימוש בנייד כי היא מתריעה על סכנה כשהעיניים שלהם לא במסך. אבל הם מבינים היטב שאף מערכות בטיחות אינה מונעת תאונות ב-100%, ונכון להיום העיניים של הנהג חייבות להיות על הכביש. יש ניצנים של מערכות שיוט מתקדמות שמאפשרות בתנאים מאוד מוגבלים להוריד את העיניים מהכביש, אבל הן מותקנות בינתיים בדגמים ספורים של מכוניות יוקרה, שרק מתחילות לעלות על הכביש. יעברו עוד שנים עד שהאחריות בכל המכוניות תעבור מנהג הרכב וליצרן שלו".
אז למה דווקא ההודעה השבועית ששלחתם הוכיחה אפקטיביות?
"ייתכן שהעובדה שהנהגים נחשפו באופן פרטני לנתוני הנהיגה שלהם, יחד עם הסברים חוזרים על הסכנות שבשימוש בנייד גם במהירויות נמוכות, היא הדרך להפחית את ההתנהגות המסוכנת הזו. זה לא חייב להיות מוגבל רק לנהגים צעירים: תחשוב מה היה קורה אם בני הזוג שלנו היו מקבלים גם הם הודעה על השימוש שלנו בנייד בנהיגה, ואיזו הרתעה זה היה יוצר. כמובן חוץ ממקרים שאחד מבני הזוג דווקא רוצה להיפטר מהשני".
תקדם את הרעיון כמנכ"ל הרלב"ד?
"עוד לא נכנסתי לתפקיד. אבל ברור שמדובר באחד האתגרים הגדולים של התחום, דווקא בכלל שהטכנולוגיה לא מצליחה בינתיים לספק לו מענה".