בקצרה:
  • היורו'נקאפ נגד יצרניות שמתהדרות בפרסום מטעה
  • בסבב בחינת מערכות בטיחות רנו וניסאן הצטיינו
  • אלפא רומיאו סבלה מהורדת דירוג
ארגון הבטיחות EuroNCAP ערך סבב מבחני מערכות סיוע לנהיגה, הראשון מסוגו השנה והרביעי מאז הושק ב-2020. השתתפו בו הדגמים אלפא רומיאו טונאלה, ניסאן אריה ורנו אוסטרל. הניסאן והרנו הצטיינו, אלפא נאלצה לספוג הורדת ניקוד עקב מה שבארגון כינו פרסום מטעה צרכנים, בנגיעה ליכולת האוטונומיות של המערכות המשולבות ברכב האיטלקי.
מבחני מערכות הבטיחות המתקדמות כוללים ארבע רמות דירוג לכלי הרכב המשתתפים: 'בסיסי' (Entry), 'מתון' (Moderate), 'טוב' (Good), 'טוב מאוד' (Very Good). במבחנים נבדקת יכולת הרכב - בין היתר - בתגובה לתמרון חירום, תפקוד בקרת השיוט האדפטיבית במגוון מתארים, תפקוד תיקון ההיגוי בכביש מפותל. כמו-כן יש התייחסויות לעזרים בטיחותיים כמו תצוגה עילית וסיוע אוטונומי במעבר נתיב.
אלפא רומיאו טונאלה
  • דירוג: 'מתון'
  • יכולת סיוע: 54%
  • מערכות בטיחות: 76%
  • מחיר בישראל: מ-220 אלף שקלים
אלפא טונאלה נבחן כשהוא מצויד במפרט אבזור דל יחסית: ללא תצוגה עילית, ללא התאמת מהירות אדפטיבית לתנאי הדרך (כיכרות, פניות, צמתים) ועוד. הצגת המידע לנהג חסרה לדברי עורכי המבחן ודורגה "כ"מספקת" בלבד. גם כושר ההתחמקות ממכשול לא הרשים ובקרת השיוט האדפטיבית התגלתה כאיטית ובעלת תגובה מוגבלת לזיהוי עצירה מול עצם סטטי, מה שעשוי ללמד על מעבד פשוט ואיטי יחסית ליחידת הבקרה.
גם יכולת ההגנה מפני התנגשות הייתה בינונית, כנראה מסיבה דומה. מערכת תיקון ההיגוי התגלתה כיעילה למדי בפניות גם ב-120 קמ"ש. כאמור, הדירוג ירד גם בשל הסבר לקוי לקהל בנוגע ליכולת האוטונומית של הרכב - אם כי הארגון לא פרט כיצד בא הדבר לידי ביטוי.
ניסאן אריה
4 צפייה בגלריה
ניסאן אריה
ניסאן אריה
ניסאן אריה
  • דירוג: טוב מאוד
  • יכולת סיוע: 77%
  • מערכות בטיחות: 86%
  • מחיר בישראל: עדיין לא נמכר
לניסאן אריה - דגם פנאי חשמלי שהוצג במקור ב-2020, ייצורו החל ב-2022 והגעתו לישראל מתעכבת - ביצועים טובים בתחום מערכות הבטיחות, ולכן הוא זוכה לדירוג מרבי. לזכותו הצגת מידע מוצלחת לנהג על תפקוד מערכות הבטיחות, יכולת התאמת מהירות אדפטיבית בהתאם לתנאי הדרך (כיכרות, פניות, צמתים), תפעול מוצלח של בקרת השיוט האדפטיבית במרבית המקרים (חולשה מסוימת בזיהוי עצם נייח בסיבוב) עם ביצוע דומה ביכולת זיהוי התנגשות של מערכת הבלימה האוטונומית. ישנה חולשה מובהקת בתיקון היגוי בפנייה - עם תפקוד טוב עד 80 קמ"ש בלבד וסביר בלבד ב-100-120 קמ"ש.
רנו אוסטרל
4 צפייה בגלריה
רנו אסטרל
רנו אסטרל
רנו אסטרל
  • דירוג: טוב מאוד
  • יכולת סיוע: 77%
  • מערכות בטיחות: 92%
  • מחיר בישראל: מ-175 אלף שקלים
רנו אסטרל הוא מצטיין המבחן הנוכחי ונהנה ממעט מאוד נקודות חולשה. הצגת המידע לנהג לא תמיד ברורה והתאמת המהירות האדפטיבית לא כוללת זיהוי צמתים. גם תפקוד בקרת השיוט האפדטיבית אינו מבריק, כשבשונה מהדגמים האחרים שנבחנו - יש פער בין ביצועי בקרת השיוט האדפטיבית ומערך זיהוי ההתנגשות, כשהאחרון התגלה כמוצלח למדי בכל המתארים. הסיוע בהיגוי בפניות גם הוגדר כמוצלח - מתפקד טוב גם ב-100 קמ"ש - אם כי הוא אינו מוצלח כמו זה שבאלפא, למשל.
מה אנחנו חושבים: ל-EuroNCAP השפעה עצומה על יכולת ההגנה של כלי הרכב כפי שאנו מכירים כיום - תוצאה של מחקר מתמיד כבר 26 שנים (1997) שבוודאי סייע להציל בני אדם רבים. הארגון מכריז מפעם לפעם על החמרת תקני המבחנים - וההאטה בקצב תוצאות הבחינות המתפרסמות עשויה ללמד על כך שעבור יצרני הרכב מדובר באתגר. עם זאת, ההמתנה שווה - בזכות הארגון, כל רכב חדש הופך בטיחותי יותר ויותר.