בקצרה:
  • ה-EuroNCAP יתאים את מבחניו בהדרגה עד סוף העשור
  • עם בובות מותאמות והתייחסות לשריפה ברכב חשמלי
  • לצד מבחני הגנת סייבר גם בדיקת דו-גלגליים
ארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP מפרסם את מפת הדרכים לפי הוא מתכנן להתאים את פעילותו לקראת שנת 2030, תוך התייחסות לשינויים בתעשיית הרכב תוך שאיפה לקיום "חזון אפס" (הרוגים).
בעבר כבר החמיר הארגון מספר פעמים את מבחני הריסוק שהוא עורך לדגמים חדשים, במטרה לעודד את יצרניות הרכב לשפר את רמת הבטיחות בדגמים שהן מייצרות. העדכון הבא המתוכנן למבחנים צפוי ל-2026 ויעניק מענה עדכני לארבעה פרמטרים עיקריים: נהיגה בטוחה, מניעת תאונה, הגנה בזמן תאונה ובטיחות לאחר תאונה.
המבחנים החדשים צפויים להעריך טוב יותר מערכות תומכות נהיגה (למשל התערבות בהיגוי בזמן תמרון חירום), מערכות זיהוי מצב הנהג (עייפות למשל), דגש על פעולת מערכות בקרת שיוט והתאמת מהירות לסביבה וסכנות אפשריות, מבחני ריסוק שיותאמו טוב יותר לתנאי אמת ופעולות גומלין אדם-מכונה.
עוד יבוצעו הערכות הנוגעות לבטיחות רכב מקושר, מבנה בובות הריסוק יותאם טוב יותר למגדר וגיל, יבוצעו מבחני בטיחות בשריפת רכב חשמלי (מניעה, הגנה על סוללה, חילוץ ועוד) וכן הערכת הגנת סייבר. חידוש נוסף יתבטא במבחני סימולציה ממוחשבים (בנוסף לפיזיים) למשתמשי דרך פגיעים וניטור התנהגות הנהג. בנוסף מבטיח הארגון לבחון בעתיד גם כלי רכב דו-גלגליים.
מה אנחנו חושבים: בשנים האחרונות נשמעו לא פעם טענות כנגד יצרניות רכב המנסות לפצח את השיטה ולהתאים עצמן להשגת חמישה כוכבי בטיחות ויהי מה, גם על חשבון הזנחת משתנים שאינם כלולים במבחן. אז נכון שארגון הבטיחות האירופי החמיר בהדרגה את מבחניו, ודגמים שזכו לפני 10 שנים בחמישה כוכבי בטיחות ייכשלו כיום כליל, אבל נראה שזה אף פעם לא מספיק.
אז כן, תוכנית החדשה היא כמובן עניין מבורך אך עיכוב ההתאמה במספר שנים נועד ללא ספק להעניק ליצרניות מספיק זמן להתאמה, גם אם בשנים הקרובות ימשיכו לשווק כלי רכב שיכולים היו להיות בטוחים יותר. במילים אחרות, בדיוק הטענה הנשמעת כיום כנגד הגוף החשוב הזה.