בחודש שעבר שוחחה עדינה סאש עם אחד הרבנים שבהם היא נאבקת כבר שנים רבות בשמן של נשים אורתודוקסיות עגונות. סאש, כפי שאפשר יהיה לראות בהמשך, מעולם לא פגשה מאבק לשוויון זכויות לנשים אורתודוקסיות - זכויות אדם, בעצם - שהיא פחדה להיכנס אליו. את השיחה הזו עם הרב קיימה כחלק מהמאבק הספציפי שלה לנסות לשחרר את מלכי ברקוביץ, עגונה בת 29, שבעלה מסרב כבר ארבע שנים לתת לה גט. ״אמרתי לרבי״, מספרת סאש, אקטיביסטית עם לב בוער וחוש הומור, ״שאם הם לא ימצאו דרך ללחוץ על הבעל לתת למלכי גט, אני אביא מצעד גאווה לוויליאמסבורג בברוקלין. הוא עשה פרצוף תמים ושאל ׳מה זה מצעד גאווה׳. הוא יודע בדיוק מה זה. גברים הולכים למקווה ועושים הרבה כיף שם, אז אל תשחק לי אותה טיפש״.
האיום הזה לא עזר, וסאש ופעילות אורתודוקסיות נוספות הפעילו את נשק יום הדין: שביתת סקס. כבר חודשיים שמאות נשים אורתודוקסיות בקהילות ברחבי מדינות ניו־יורק וניו־ג׳רזי עושות את מה שעד לא מזמן היה בלתי מתקבל על הדעת - הן אומרות לא. ״הרבה נשים אורתודוקסיות מכל הזרמים אמרו לי, ׳אנחנו רוצות לעזור לעגונות ולעשות שינוי, אבל כשאני מדברת עם הרבי שלי הוא לא לוקח אותי ברצינות’״, מספרת סאש, ״’אני אישה והם מזלזלים בקול שלי. הלוואי שהגברים היו מתערבים, מדברים עם הרב או עם מסרב הגט ומשכנעים אותם׳. התחנַּנו שיקומו גברים ויעזרו לנו מול המערכת הפטריארכלית הזו של בתי הדין הרבניים, אבל זה לא עבד״.
שביתת סקס זו עדיין החלטה קיצונית, בוודאי בעולם שלך.
״אין ברירה, במציאות שבה לא מקשיבים לנשים, הדרך היחידה היא ללחוץ דווקא על הגברים לעשות משהו. זה כלי נשק לנשים שחושבות שסקס ב׳ליל המצווה׳ אחרי ההליכה למקווה, זה ייהרג ובל יעבור. כן, את חייבת ללכת למקווה כדי לעשות סקס, אבל מי אמר שאת חייבת ללכת ביום שלישי? ואם לא בא לך? תדחי ביום, תדחי ביומיים, או תחליטי שפשוט לא. זו גם דרך ללמד נשים שהגוף שייך לנו ואפילו אם אנחנו נשואות, רק אנחנו צריכות להחליט מה לעשות איתו״.
כמה נשים משתתפות בשביתה?
״כבר בשבוע הראשון היו לנו 800 נשים וזה רק גדל מאז. כל אחת עושה את זה בדרכה ובזמן שנראה לה. המטרה היא לתת לנשים אומץ ולגרום לכולן להבין שלא נפתור את המשבר הזה בלהיות נחמדות. שינוי לא קורה על ידי בקשות מנומסות, שינוי קורה כשמפעילים לחץ. לכעוס ולצעוק ולהיות אקטיביות זו הדרך היחידה להילחם בדיכוי כל כך עמוק״.
הכתבה המלאה מחכה במוסף "7 ימים" בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן