לפני כמה שבועות פורסם בעמודים אלה תחקיר על ליל 6 באוקטובר. על מה שהתרחש ב־8200 בשעות הקריטיות שלפני מתקפת חמאס. על סימן מעיד שהתקבל, תוצר של פעולה מבצעית של השב"כ, ועל סימן מעיד נוסף, קריטי לא פחות, שאיכשהו לא נבדק בקפדנות ולא הועבר הלאה – לרמטכ"ל ולאלוף פיקוד הדרום. "הסימן הנוסף", אפשר להעריך, הוא מאמצעי תקשורת ברצועת עזה. בכירים לשעבר באגף המודיעין שנחשפו למידע אמרו לי כי "אם מקבלים סימן כזה, כל אמ"ן אמור להתעורר, זה צריך להוביל לצרחות".
היום אפשר להוסיף עוד פרטים על העיוורון הקשה שבו לקתה הצמרת הביטחונית, ובעצם על הכשל המערכתי שממנו סבל צה"ל.
פרט ראשון: כאשר מעירים את ראש אמ"ן אהרון חליוה, בסביבות 3:20 לפנות בוקר, צמרת אמ"ן כולה ‑ אולי לבד ממפקד 8200 ‑ לא יודעת על הסימנים הנוספים הללו. הם אינם מובאים בחשבון כלל. הם אינם מנותחים כהלכה. הסיבה שהמידע לא עבר כשורה, ולא נותח כהלכה - איננה ידועה עדיין. בפיקוד הדרום טוענים שלאורך כל אותו לילה, לא קיבלו כל ידיעה מ־8200 על אותם סימנים באמצעי תקשורת. מה הם? אפשר לנחש: נניח, מג"ד בחמאס שמחליט לתקשר עם חבר בארבע לפנות בוקר על נושא פיקטיבי ככסות לפעילות צבאית. אולי סמסים ושיחות טלפוניות.
מה הסיבה לכך שהמידע לא עבר? קשה לדעת לפני שמקיימים תחקיר מבצעי מסודר. עד אז, הצדדים לא אמורים לנהל שיחות חולין על אירועים מבצעיים שבליבם יש כשל. תחקיר כזה ‑ הכולל חיסיון לעדויות המתוחקרים, כדי שאלה יתומרצו לומר אמת גמורה ‑ טרם התבצע, בגלל המלחמה; במקביל, מבקר המדינה החליט שהוא מתחיל לחקור, תוך התעלמות מהצורך בתחקירים פנימיים. מה החשש? שכניסת המבקר ושאלותיו יחייבו את צה"ל לזנוח את התחקיר המבצעי. זה יגרום למלחמת גרסאות בין כאלה שחוששים שדוח המבקר יקטול אותם. הצורך להשתפר, מבצעית, למצוא את הכשל, עוד לפני חיפוש האשמים, יימחק. לכן המבקר חייב להגיע להסכמה עם צה"ל שלא תהרוס את מוסד התחקיר המבצעי; צה"ל, מצידו, כבר חייב לקיים את התחקירים במרץ, ובמלואם, בפרט לגבי כשלים מהותיים.
הנה שאלה לתחקיר. בלילה של 6 באוקטובר, מה מספק לצה"ל אשליה שיש זמן? מדוע צמרת המודיעין, ובהתאם לכך צמרת צה"ל, חשה בטוחה יחסית שגבול עזה לא ייפרץ עוד באותו לילה? מדוע הרמטכ"ל קובע ישיבת חיתוך מצב ל־08:30 בבוקר, דהיינו איננו מאמין שיקרה דבר לפני כן?
הטור המלא של נדב איל במוסף לשבת בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן