מבחן המונית כל ישראלי שמבקר במדינה זרה מכיר. כמה זמן לתוך השיחה ישאל אותך הנהג מאיפה אתה, ומה תהיה הבעת הפנים שלו כשתגיד - זהו מד בלתי מדויק להערכת רמת העוינות לישראלים במקום שבו אתה נמצא. אבל כאן זה לא תופס. בביקור בדובאי ואבו־דאבי, כמעט חצי שנה אחרי 7 באוקטובר, בניסיון להבין איך נראית התיירות הישראלית באמירויות אחרי המלחמה ומה מצב העסקים, אף נהג לא מתרגש, בעיקר כי כמעט אף אחד מהם לא באמת מכאן. "אני מלאהור, פקיסטן", מציג את עצמו אחד מהם, "אני יודע מה זה ישראל. ליד לבנון. אבל לא שמעתי מעולם על תל־אביב". אבל מה עם האמירותים עצמם? מהם כבר קשה להוציא מה הם חושבים באמת.
"האמירויות זה המקום שהכי מתורגל בעולם אולי לקליטת זרים מכל קצווי תבל", אומר יעוז סבר, מנכ"ל קבוצת מיי טים העוסקת בחיבור בין עסקים בישראל ובמפרץ, ויו"ר לשכת המסחר והחדשנות ישראל־מדינות המפרץ. הוא עצמו יצא במטוס השלישי שטס לאמירויות אחרי חתימת ההסכמים וחזר מאוהב. אפילו כתב ספר בשם "דובאי אהובתי" וטעם בה כל עוגת זעפרן ומתוקים פרסיים. "בדובאי כולם מתורגלים בכבוד הדדי לכל דת ולכל גזע, יש להם חוקים קשיחים נגד גזענות ואפליה, חוקים אישיים של השייח' מתוך מחשבה לקחת את כל האנשים האלה שבאו מכל העולם ולאפשר להם חיים טובים יחד. ובדובאי החיים מאוד יפים. לכן מלכתחילה המקום הזה בנוי כדי לא להעיק עליך עם השאלה מאיפה אתה".
אבל אחרי 7 באוקטובר, נקודת מפנה קשה ואמוציונלית אולי למזרח התיכון כולו, הכל מבעבע מתחת לפני השטח. "הופתעתי איך בהתחלה יכולתי להכריז כאן בגאווה שאני ישראלי, ואיך חבר שאני מכיר שם שהוא מסעדן לוקח אותי למסעדות, גם לפרסיות ולבנוניות, ומציג אותי לבעלים כחבר שלו מישראל. עכשיו, בואי נגיד ככה, כבר לא מאוד עושים את זה".
מה בדיוק קרה אחרי?
"כמה ימים אחרי עוד כתבו לי מכל האמירויות, מבחריין ומכל העולם שמשתתפים בצער ובכאב שלנו ו'תביא את המשפחה להתארח'. בחודשים שאחר כך, כשהתחילו להגיע תמונות של הרג והרס בעזה, התחלת לראות את המטוטלת זזה בקצב לא מאוד מהיר, במיוחד מהרגע ששוחררו הילדים החטופים שלנו בעסקה הראשונה. ועדיין, האמירותי הממוצע לא יתקוף את ישראל. לא תראי ברשתות החברתיות 'מהים לנהר' ו'תחרימו את ישראל', אבל כן תראי הרבה דגלי פלסטין במרחב, וסיסמאות כמו Stand with Palastine ו־Save our Brothers. כלומר הם מנסים להגיד לך 'אנחנו מבינים מה אתם צריכים לעשות שם, אבל גם מחויבים לעמוד לצד האנשים שהם לבסוף האחים שלנו'".
הכתבה המלאה מחכה במוסף הספיישל הכפול של "7 ימים" בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן
פורסם לראשונה: 13:03, 09.04.24