צ'קלקה, קוז'אק, פליקר, אורגן אורות – לא משנה איך תקראו לזה, האורות הכחולים הפכו מזמן לסוג של סמל סטטוס ישראלי: יש לי פליקר באוטו, משמע אני חשוב. אבל חוץ מהבהובים של אגו, לאורות הללו יש יתרון ברור בכבישים הפקוקים של המדינה: הם מאפשרים – כאמור, בתנאים מגבילים מאוד – נסיעה בשוליים או בנת"צ, ואף מעבר באור אדום, חניה באזורים אסורים ועוד. אלא שבישראל, כמו בישראל, מהר מאוד גם האורות הכחולים הפכו לסוג של קומבינה, וכל מני פונקציונרים ובעלי תפקידים זוטרים החלו להתהדר בסמל הסטטוס המרצד.
לפני כארבע שנים עתרה התנועה לחופש המידע לבית המשפט בבקשה לקבל את רשימת מקבלי ההיתרים לשימוש באורות כחולים מהבהבים. המדינה הסכימה לפרסם רק חלק קטן מכ־1,500 רכבים אזרחיים המוגדרים כ"רכב ביטחון" ומורשים להרכיב אור כחול מהבהב. בהם נכללים נשיא המדינה, ראש הממשלה, נשיא ביהמ"ש העליון, יו"ר הכנסת, שרים וסגני שרים, יו"ר האופוזיציה, ראש המוסד, ראש השב"כ, ראש המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון), ראש עיריית ירושלים ואישים מאובטחים נוספים. התקנות שפירסם משרד התחבורה – שאחראי על מתן ההיתרים לאורות כחולים – הן מחמירות: כל נהג של "רכב ביטחון" חייב לעבור השתלמות מיוחדת ורענון שנתי, וכן לחתום על הצהרה מיוחדת שהחוק ברור לו וכי האורות הכחולים ישמשו רק במצבי חירום מוגדרים. מהם המצבים הללו? ההצהרה מפרטת שני מקרים: א. "כאשר אירע מקרה בו, לאור תפקידי, נוכחותי הדחופה נדרשת לצורך הצלת חיי אדם ו/או ביטחון המדינה"; ב. "כאשר, לאור תפקידי, נוכחותי הדחופה חיונית והכרחית לצורך קבלת החלטות הרות גורל". עוד מבהיר חותם ההצהרה כי "נאסר עליי להשתמש באמצעי ההתרעה הנ"ל (אורות כחולים וסירנה – ש"מ) בכל מקרה שאינו מתואר בסעיפים לעיל, וכי אם אעשה כן ברור לי כי הדבר מהווה עבירה". אגב, אחרי כל שימוש באורות כחולים הנהג חייב למלא דוח שנקרא "דיווח על נסיעה מבצעית", שמפרט את מסלול הנסיעה ואת הסיבה שהפעיל אותם.
רק שתקנות לחוד ומציאות לחוד, ואם השימוש באורות הללו שלא על פי התקנות היה יחסית נדיר, המלחמה, כך נראה, פרצה את הגבול. "אני שוטר תנועה ותיק, והתופעה של אנשים שמרשים לעצמם לנסוע עם פנס כחול מהבהב, שהייתה די נדירה, הפכה מאז המלחמה לשכיחה למדי", אומר סנ"צ גיא לוי, מפקד סיירת האופנועים הארצית של אגף התנועה.
הכתבה המלאה מחכה במוסף "7 ימים" בגיליון סוף השבוע של ידיעות אחרונות. לרכישת מינוי לחצו כאן