2 צפייה בגלריה
yk13485127
yk13485127
צילום: עוז מועלם

לא מזמן מצא עצמו ד' דווקא בצד של המטופלים. הוא בן 37, מתמחה ברפואה פנימית שעובד באחד מבתי החולים בירושלים, רופא מסור שמטפל מדי יום בעשרות חולים. אבל בחודשים האחרונים מצבה הרפואי של אמו החל להידרדר, וד' נאלץ ללוות אותה במסע הייסורים בין מרפאות, רופאים ובתי חולים.
לפני חודשיים הוא היה לצידה במיון, כשהטלפון צילצל ועל המסך הופיע השם של מפקדו מהמילואים. "היה לנו תרגיל אוגדתי, והוא ביקש ממני להגיע בדחיפות כי התרגיל לא יכול לזוז בלי רופא בשטח", מספר ד'. "אז השארתי את אמי במיון ונסעתי לצבא".
הוא קצין קרבי לשעבר בצנחנים, שלחם במבצעים כמו עופרת יצוקה וצוק איתן. מאז שהשלים את לימודי הרפואה המפרכים, הוא משמש כרופא גדודי של חטיבת חי"ר מובחרת, תפקיד שבמסגרתו הוא עושה מעל חמישים ימי מילואים בשנה. אבל בפעם הבאה שהמפקד שלו מהמילואים יתקשר, מבטיח ד', לא בטוח שיענה.
הוא קצין קרבי לשעבר בצנחנים, שלחם במבצעים כמו עופרת יצוקה וצוק איתן. מאז שהשלים את לימודי הרפואה המפרכים, הוא משמש כרופא גדודי של חטיבת חי'ר מובחרת, תפקיד שבמסגרתו הוא עושה מעל חמישים ימי מילואים בשנה. אבל בפעם הבאה שהמפקד שלו מהמילואים יתקשר, מבטיח ד', לא בטוח שיענה.

ד' הוא אחד מכ־300 רופאים במילואים שתמכו השבוע במכתב הממוען לשר הביטחון, הרמטכ'ל וקצין הרפואה הראשי של צה'ל, שבו הודיעו כי יפסיקו לשרת במילואים אם הרפורמה המשפטית תקודם. 'בצער רב ובחשש כבד, אנו, רופאות ורופאים המשרתים באופן פעיל במערך המילואים, מבקשים להתריע בפני מפקדינו על שבר ערכי עמוק בעקבות החקיקה הדורסנית והבלתי דמוקרטית המקודמת על ידי הממשלה הנוכחית', נכתב שם.
2 צפייה בגלריה
yk13486529
yk13486529
רופאים מוחים כנגד המהפכה המשפטית | צילום באדיבות המרואיין
'גדלתי בבית של רוויזיוניסטים, של ערכים ימניים', מספר ד', שבשל מורכבות תפקידו הצבאי בחר שלא להיחשף בשמו. 'גדלתי על סיפורים של איך בזמן שלטון מפא'י הייתה פה הפרת זכויות אדם של כל מי שהתנגד לה. השב'כ ריגל אחרי אנשי מפלגת חרות והעיפו מהצבא קצינים שתמכו בה. ההתנגדות שלי למהפכה המשפטית לא קשורה לעמדה שלי כאדם ימני או שמאלני, אלא להגנה על האזרח מפני שלטון שמרכז כוח עצום. מי שאומר שהמחאה שלי נובעת מעמדה פוליטית של שמאלן שהזיזו לו את המדינה, אין לו מושג על מה הוא מדבר'.
לפני שבועיים אמו של ד' הלכה לעולמה. בינתיים, הוא ממשיך לעשות מילואים. 'אבל אם יעבור אחד מחוקי ההפיכה בקריאה שלישית, אני אפסיק', הוא מצהיר כעת. 'לא אשרת ממשלה שאני לא מאמין בה, שאני לא יכול לסמוך עליה'.

המוחים טרוטי עיניים

הפגישה עם ד' התקיימה ביום רביעי השבוע, פחות מ־48 שעות לאחר פרסום מכתב הרופאים. פרט אליו הצטרפו למפגש עוד חמישה רופאים השותפים למכתב. הם מגיעים טרוטי עיניים אך טעונים באנרגיה של מי שחשים כי ביתם עומד להיחרב עליהם. הנכונות של כולם להתייצב לפגישה על אף הלו'ז הצפוף, בשעת בוקר מוקדמת, מעידה על תחושת הדחיפות, אפילו בהלה, שאוחזת בהם.
הם כולם בעלי רקע קרבי או כאלה שמשרתים היום בתפקידים קרביים: ד'ר אור גורן, רופא מרדים בכיר ומנהל חדר ניתוח באיכילוב, בעברו מפקד מחלקה בגדוד 12 של גולני שמכיר היטב את חוויית השירות ברצועת הביטחון של דרום לבנון, ומשרת גם בגיל 49 כרופא מבצעי ביחידה של חיל האוויר ועושה מעל חודש מילואים בשנה; ד'ר רני ברנע, נוירולוג ומנהל המרכז לשבץ מוחי בבלינסון, בעברו קצין לוחם בצנחנים. הוא שירת במשך שנים ביחידת הרפואה המוטסת של אוגדה 98, כאיש מילואים השתתף במלחמת לבנון ואף היה על מסוק היסעור שהופל בטיל של חיזבאללה אחרי שהנחית אותו ואת הכוח שלו בעומק השטח. 'ראיתי את המסוק הזה מתפוצץ לי מעל הראש', הוא מספר. בשלוש השנים האחרונות לקח צעד אחורה מהשירות הקרבי והוא פעיל במילואים במרפאה הנוירולוגית בצריפין; ד'ר שני גלוסקה, מתמחה בהרדמה בטיפול נמרץ באיכילוב, שרק לפני חודשיים סיימה הכשרה בת כמה שבועות על מנת שתוכל לשרת במילואים כרופאה מבצעית בחיל הים; ד'ר איל קליינהנדלר, רופא בכיר במכון ריאות באיכילוב, קצין שריון בעברו שעושה היום מילואים במרפאת הריאות בצריפין; וליאור זורניצקי, מומחה לרפואה פנימית באיכילוב, בוגר קורס חובלים שמשמש היום כרופא מילואים מבצעי בחיל הים.
'המילואים חשובים לי קודם כל כי אני פטריוט ציוני', אומר גורן. 'וכן, אני גם רוצה להגן על הילדים שלי. בעיניי מילואים זו שמורת טבע ישראלית, שבה אנשים מכל הגוונים ומכל התפיסות הפוליטיות עדיין נמצאים ביחד ועושים את אותה משימה ביחד. אבל ברגע שאחד מחוקי הרפורמה יעבור, זה נגמר מבחינתי. 'כשהחלה ההידברות בבית הנשיא, חשבנו שאנחנו בכיוון הנכון. אבל עכשיו הבנו שעוברים בממשלה מבליץ לשיטת הסלמי, ובכל פעם יעבירו חוק אחד ויגידו לנו 'נו, בגלל החוק האחד הזה תפסיקו לשרת?' אז היה חשוב לנו להגיד 'חברים, אם איזשהו חוק שמשנה את האופי המשטרי של מדינת ישראל יעבור, אנחנו לא נוכל להיות שותפים'. וזה לא משנה אם זה קורה בבת אחת או שזה קורה בצעדים קטנים'.
ד': 'אנחנו לא מוכנים שהם יחממו את המים לאט־לאט והצפרדע לא תשים לב. האמירה שלנו היא 'אנחנו לא הולכים להיות האדנים שעליהם תבנו את הדיקטטורה''.
יש מי שרואה במעשה שלכם מהלך כוחני, שלא רק מנסה לכפות את דעתכם על הממשלה אלא גם מאיים על ביטחון המדינה.
זורניצקי: 'במעשים שלנו אנחנו מחזקים את הביטחון של המדינה. התוכנית לשנות את שיטת המשטר במדינה, לפי כל מומחי הביטחון - רמטכ'לים לשעבר, ראשי שב'כ ומוסד, אנשי המל'ל - היא שעומדת לפגוע בביטחון ישראל. מדינת ישראל חזקה זו מדינה דמוקרטית'.
מכתב רופאי המילואים מצטרף לשורה של פניות דומות לשר הביטחון ולרמטכ'ל, שנשלחו השבוע מצד אנשי מילואים של היחידה המובחרת שלדג ומערך המבצעים המיוחדים באמ'ן. ובכל זאת, במכתב הרופאים יש משהו יוצא דופן, נורת אזהרה שמהבהבת באדום כהה במיוחד. ראשית מפני שרופאים, שבשונה מרוב המקצועות הצבאיים, לא קיימים בשפע בצבא והכשרתם אורכת זמן רב. הם באמת אנשים שאין להם תחליף. 'ההכשרה שלנו לא מסתכמת בקורס רופאים צבאיים, אלא כוללת את כל הניסיון שצברנו במהלך שנים של עבודה בתחום', כפי שמנסח זאת גורן בעצמו. 'בכל יום שבו אני מגיע לחדר טראומה בבית החולים או נכנס להחייאה, אני צובר ידע וניסיון שישרת אותי כשאני אגיע לחייל שזקוק לטיפול בשטח'.
מעבר לכך, הערך העליון שעל פיו הם אמורים לפעול ושאליו התחייבו במסגרת שבועת היפוקרטס, אותה נושא כל רופא שמסיים בית ספר לרפואה, הוא להציל חיים. 'החשש מהפרת שבועת הרופאים, הוא בהנחה שהרפורמה תעבור', אומר זורניצקי בתגובה לביקורת שהם זונחים את השבועה. 'אני חושש מתרחיש שבו יגידו לרופאים בצבא 'אל תטפלו בילד הפלסטיני הזה שזרק אבנים ועכשיו נפצע, אל תטפלו באנשים שנפלו מכלי השיט שהטבענו כי הם לא אזרחים ישראלים'. כרגע יש מערכת איזונים ובלמים שמונעת את הדברים האלה, יש מנגנוני הגנה שמונעים מילוי של פקודות בלתי חוקיות בעליל. ברגע שההפיכה תעבור, המנגנונים האלה יתבטלו ומי שינהל את המדינה זה אנשים שחלקם חסידי תורת הגזע היהודי. אז מצופה מאיתנו שנסמוך על כך שאלה האנשים שישמרו על טוהר הנשק ועל שבועת הרופאים? אלה אנשים שבזים לשבועת הרופאים'.
גלוסקה: 'כאישה זה גם אירוני מבחינתי להתייצב במילואים ולייצג ממשלה, כאשר רבים מהבכירים שלה לא חושבים שאני בכלל צריכה לשרת בצבא'.
ובכל זאת, ברגע שלא תבואו לשירות מילואים ובגלל זה חייל בצה'ל לא יקבל טיפול רפואי הולם, האם זו לא בגידה בערכים שלכם?
ברנע: 'לא. צריך להבין שהמהלכים שלנו לא יפגעו בחייל הפשוט, אלא יקשו על הצבא למלא את כלל משימותיו, ובכך תיפגם הכשירות של כוחות הביטחון להגן על המדינה. אבל הכשירות הזו ממילא נפגעת כאשר כוח אדם איכותי מרגיש שאין לו יותר את הצידוק המוסרי לעשות את מה שהוא עושה'.
אז כשרופאים אומרים 'עד כאן', יש לזה יותר משמעות ממחאה של טייסים או אנשי 8200?
'בניגוד להרבה מקצועות אחרים, רפואה הוא פרופסיה - מקצוע שיש לו חוזה עם החברה האזרחית ויש לו משמעות סמלית. היא מחויבת לכבוד האדם, לזכויות האדם ולבריאות האדם'.
ד' מזכיר ייחוד אחר של מקצוע הרפואה: 'רופאים שיתפו פעולה באופן היסטורי בצורה יוצאת דופן עם משטרים דיקטטורים. עולם הרפואה מסתובב עם קופת שרצים על הגב, ובגלל זה אני חונכתי במהלך לימודי הרפואה לזהות את הנורה האדומה הזו של דיקטטורה'.
קליינהנדלר: 'אנחנו לא רוצים להיות יותר או פחות אלא להיות חלק. כשאנחנו מבינים שאין לנו יותר כלים אז אנחנו עוברים לדרך מחאה הזו, שאני חושב שכבר הוכחנו שהיא עובדת'.

לא רק ביולוגיה

שורשי המכתב ששלחו השבוע רופאי המילואים לצמרת הביטחונית מגיעים עד לחודש ינואר, עם ההכרזה של השר לוין על הרפורמה המשפטית. בימים שלאחר מכן החלה להתגבש בין רופאי המילואים קבוצת ווטסאפ תחת הכותרת 'רופאי מילואים מתנגדים להפיכה', שהלכה ותפחה ככל שחלף הזמן. 'זו קבוצת שנולדה עוד בתחילת הסיפור, וגדלה בשיטה של חבר מביא חבר', מספר גורן.
כבר בחודש מארס השנה, יומיים בלבד לפני 'פיטוריו' של גלנט, חתמו מעל מאה מחברי הקבוצה, כולם רופאים המבצעים שירות מילואים פעיל, על מכתב שמתריע כי אם הרפורמה לא תיבלם, הם יפסיקו להתייצב למילואים. 'חשוב להבהיר שלא מדובר בסרבנות', אומר ברנע. 'אנחנו לא מסרבים לפקודה ולא מסרבים לחוק המילואים, אלא מצהירים שלא נתנדב יותר לשירות, כי כולנו יודעים שבסוף מי שלא רוצה לעשות מילואים, לא עושה. אבל אם הסורים יהיו על הגדרות כולנו נצא להילחם, כי אנחנו לוחמים וזה בדנ'א שלנו ואנחנו מעניקים טיפול רפואי וזה בדנ'א שלנו'.
המחאה חודשה השבוע עם החזרה לחקיקת חוקי הרפורמה בכנסת. אלא שהפעם, ובניגוד למכתב הקודם, לא צורפו לפנייה של רופאי המילואים חתימות. 'הפעם בחרנו לא להתיש את האנשים ולבקש חתימות אישיות', מסביר גורן. 'בנוסף חלק מהחותמים בעבר חוו שיימינג, ויש גבול לכמה אנשים מוכנים היום להיחשף. לכן פירסמנו את המכתב בקבוצה וביקשנו שאם יש התנגדויות, מישהו ירים יד'. לדבריו כל החברים בקבוצת הוואטסאפ, שמונה כ־300 איש, אישרו בכך את תוכן המכתב.
העובדה שמכתב הרופאים הנוכחי אינו כולל חתימות, מודגשת לאור כך שרק יום למחרת נשלח מכתב נוסף, גם הוא מצד רופאים במילואים, והפעם כאלה שמתנגדים לאיומים בדבר סירוב לשרת. 'לא יעלה על הדעת לחדול מלמלא חובה אזרחית משיקולים פוליטיים, קל וחומר בתפקיד הקריטי של הצלת חיים', נכתב במסמך, שעליו חתמו בשמם 285 רופאים.
'זכותו של כל אחד לחשוב מה שהוא רוצה, אבל לדעתי זו קצת היתממות', אומר בתגובה זורניצקי. 'רפואה ופוליטיקה הולכים יד ביד. הפגיעה של הממשלה ברפואה ובבריאות של אזרחי ישראל, למשל על ידי הפחתת המס על משקאות ממותקים וסיגריות אלקטרוניות, ההצעה להפסיק לסמן מוצרי מזון מזיקים וכו', זה דבר שכבר קורה וצפוי להתעצם אם תעבור החקיקה. אם מישהו חושב שלעמוד מנגד יעזור לבריאות הציבור, הוא טועה לדעתי'.
ברנע: 'הרפואה המודרנית, וזה מה שמייחד את הקול הרפואי, מחויבת ליישום החלטות מנומקות. זה בדיוק מה שההפיכה מנסה לבטל. אילו רופאים עם ישראל רוצה? רופאים עם ראש קטן שרק עסוקים בביולוגיה של גוף האדם, או רופאים חושבים וערכיים? התשובה לדעתי ברורה'.
מכתב הרופאים המתנגדים לרפורמה זכה השבוע לביקורת גם מצד רופאים קרביים ששוחחו עם 'המוסף לשבת'. 'לא שמעתי על המכתב הזה והוא לא מייצג אותי', אמר אחד מהם, המשרת במילואים ביחידה מובחרת. לדברי גורם רפואי בחטיבת הקומנדו, שכוללת עשרות רופאים מילואים, 'אף אחד מרופאי היחידה לא חתום על המכתב'.
'הקבוצה שלנו התפתחה באופן אורגני וברור שהיא לא מייצגת את כל רופאי המילואים באשר הם', אומר גורן. 'אבל אני כן יכול לומר בוודאות שמאות האנשים שנמצאים בקבוצה מאוד מחויבים לעניין, וברגע שדברים ירוצו קדימה הם ייעלמו מהמילואים. אם הממשלה או מישהו לא מאמין שמדובר בכמעט 300 איש שנחושים להפסיק להגיע למילואים, קדימה - תחוקקו ותגלו'.

הסרבנות השקטה

עד כה, בצמרת הביטחונית לא הגיבו ישירות למכתב הרופאים ולא יצרו קשר עם שולחיו. עם זאת, בצה'ל כן הבהירו כי נכון לעכשיו חתימה על מכתבים ועצומות אינה מהווה הפרה של החוק, אך אם מישהו יקבל צו מילואים ולא יתייצב לשירות, הוא יטופל כסרבן.
'אני לא מקנא בקצונה הבכירה בצבא', אומר על כך גורן. 'מצד אחד הם מבינים שהצבא תלוי לחלוטין ברצונו הטוב של המילואימניק, ומצד שני לא יכולים לשנות את המהלכים של הממשלה. כל מה שהם יכולים לעשות זה לנסות ללכת בין הטיפות'.
לדברי ד', המכתבים שנשלחו לרמטכ'ל בימים האחרונים הם רק סימפטום של תופעה הרבה יותר רחבה. 'אני חי'רניק הרבה לפני שאני רופא, ואני אומר לך שמשבר המוטיבציה בקרב הלוחמים גדול מאוד. אבל אצל לוחמים אין תרבות של לחתום על מכתבים, אלא כזו של להוציא פטור רפואי ולהפסיק להגיע למילואים. בקשות הפטור של חיילים בגדוד שלי מזנקות. חיילים שאני יודע שהייתה להם בעיה רפואית שיכלו לצאת בגללה משירות מזמן, אבל העלימו אותה - אמרו די. מה שצריך להפחיד את הממשלה זה לא אנשים שחותמים על מכתבים, אלא אלו שכבר ויתרו, שפרשו בשקט מהמילואים ומוציאים דרכונים זרים'.
אתם חוששים מצעדים שינקטו נגדכם? רק השבוע התגלה שצוות מיוחד של המשטרה, השב'כ והפרקליטות בוחן את האפשרות להעמיד לדין את אהוד ברק ויאיר גולן על המרדה.
זורניצקי: 'זה העתיד שמצפה לכולנו אם ההפיכה המשפטית תעבור. כל מי שלא יבוא טוב בעיני השלטון צפוי להיות תחת המגף - חקירות, זימונים למשטרה. כל אדם צריך לחשוש'.
אתם חוששים שכעת פציינטים יזהו אתכם ויגידו 'אתם שמאלנים, אני לא רוצה לקבל מכם טיפול'?
ברנע: 'אני פעיל בקבוצת 'החלוקים הלבנים' שמאגדת את עובדי הבריאות המתנגדים להפיכה המשטרית. אצלי במשרד יש מדבקות של 'אין בריאות אין דמוקרטיה' ואני הולך עם המדבקה הזו על חלוק הרופא. במקביל אני מטפל בהמון אנשים שהצביעו לקואליציה, והם מבינים שיש לי מחויבות לערכים הומניסטיים אוניברסליים, ולכם הם יודעים שאתן להם את הטיפול הטוב ביותר. מי שחושב שרופא אולטרה שמאלן יטפל פחות טוב במצביע קואליציה הוא דמגוג. זה שקר מוחלט, קשקוש'.
גלוסקה: 'זה סיפור שלא קיים. מעולם מטופל לפני ניתוח או יולדת לפני אפידורל לא התעניינו בדעותיי הפוליטיות. זה לא רלוונטי'.
יש סיבה שבגינה מי שחותמים על העצומות כנגד הרפורמה הם טייסים, רופאים ואנשי סייבר ומודיעין, ובמילים אחרות – ישראל הראשונה?
זורניצקי: 'הניסיון לצייר אותנו כישראל הראשונה חוטא לאמת. בקרב הרופאים יש אנשים מרקע מאוד מגוון. אני למשל מגיע ממשפחה יוצאת ברית־המועצות. להורים שלי לא היה שום דבר, גדלתי באשדוד וברחובות ובניתי את עצמי במו ידיי'.
ברנע: 'אני חושב אחרת. המקצועות שמנית נתפסים בעיני הציבור כמקצועות עילית, ולכן דעתם מקבלת יותר תשומת לב. אנשים נושאים עיניים לרופאים, טייסים ואנשי 8200, ולכן לא מפליא שהם נמצאים בחזית המאבק'.¿