כבר עשור שישראל, כמדינות אחרות במערב, בוחרת לתת את קולה להצהרה לתמיכה בזכויות הקהילה הגאה בהונגריה לרגל מצעד הגאווה בבירה בודפשט. דווקא השנה, בחרו בירושלים אחרת: על ההצהרה ש־37 מדינות מערביות חתומות עליה, אשר תוקפת את החקיקה שמקדם אורבן, ראש ממשלת הונגריה, נגד להט"ב - נעדרה חתימת המדינה.
כפי שדווח ב"וואלה", במשרד החוץ סברו כי נוסח ההצהרה שגיבש שגריר ארצות־הברית בהונגריה (יהודי ולהט"ב בעצמו), הוא חריף מדי. ישראל ניהלה משא ומתן על הנוסח, אך השגריר האמריקאי סירב לשנות אותו – וישראל סירבה להצטרף להודעה. שגרירות ישראל בבודפשט פירסמה "הצהרת תמיכה" משלה במצעד הגאווה בעיר, אך מדובר בהצהרה רפה ביותר וללא ביקורת על החקיקה האנטי־להט"בית בהונגריה או על פעילות המשטר נגד הקהילה במדינה.
1 צפייה בגלריה
yk13508590
yk13508590
צילום: רויטרס, Bernadett Szabo
בהצהרה שעליה ישראל לא חתמה, נכתב: "אנו מבטיחים לחברי הקהילה הגאה את תמיכתנו המלאה. אנו מודאגים מהחוקים והרטוריקה הפוליטית, כולל בהונגריה, הסותרים את עקרונות אי־האפליה, חוקי זכויות האדם הבינלאומיים וכבוד האדם, ותורמים לסטיגמטיזציה להט"ב. אנו מדגישים את הצורך של מנהיגים וממשלות, כאן ובמקומות אחרים, להגן על זכויותיהם של להט"ב ולכבדן, ולעצור חוקים ומדיניות המפלים אותם לרעה".
גם פולין, יפן, ברזיל, מקסיקו ומדינות נוספות סירבו להצטרף.
גורמים במשרד החוץ: "ישראל בחרה שלא להצטרף להודעה שתקפה את ממשלת הונגריה, והיו מדינות אירופיות נוספות שלא הצטרפו".