כל מי שמתאמן באופן סדיר מכיר את "תופעות הלוואי" של הפעילות הגופנית: הופעת כאבי שרירים, עלייה בנוקשות המפרקים ותחושה כללית של עייפות האיברים שביצעו את המאמץ. במצבים אלו, השאיפה של רוב המתאמנים היא שמישהו יעשה להם עיסוי ויקל את הכאבים. אולם החיסרון העיקרי של עיסוי הוא שקשה לבצע אותו באופן עצמאי, ואם נעזרים במישהו אחר, המחיר לרוב יקר.
לכן, בשנים האחרונות יש פריחה בשוק של "אקדחי עיסוי", שבאמצעותם אפשר לבצע באופן עצמאי עיסוי של השרירים ושל אזורים כואבים בגוף. מדובר במגוון מכשירי עיסוי עצמי שמגיעים בצורות שונות, אולם הם זכו לשם הכולל "אקדחים" בשל הצורה החיצונית של רובם: ידית אחיזה, מוט שדומה לקנה אקדח, שלקצהו מחוברת רפידה רוטטת. הטיפול מבוצע על ידי הצמדת האקדח לשריר, מה שגורם לו לרטוט במהירות גבוהה.
1 צפייה בגלריה
yk13579827
yk13579827
(צילום: שאטרסטוק)
כבר בשנת 1950 פותח אקדח העיסוי הראשון על ידי אוסטיאופת בשם רוברט פולפורד, שהשתמש בו כדי לטפל בכאבים שמקורם בשרירים העמוקים. בשנת 2008 פותח אקדח העיסוי הראשון לשימוש מסחרי של הציבור הרחב, ומאז מתרחשת עלייה עקבית במכירות. שוק המכשירים לעיסוי עצמי נאמד כיום בכמעט חצי מיליארד דולר בשנה.
העלייה המשמעותית בשימוש במכשירים אלה הובילה לביצוע של מספר מחקרים אשר בדקו את היעילות שלהם בהקלת התסמינים השונים של האימון. התגלית הראשונה שלהם הייתה שהשם "אקדח עיסוי" אינו מדויק: המכשיר אינו פועל על הגוף כמו העיסוי הידני.
המטרה הפיזיולוגית העיקרית של העיסוי הרגיל היא להאיץ באופן ידני את חילוף החומרים בסביבת השריר: לגרום להגברת זרימת דם חדש לשרירים ולפינוי תוצרי מאמץ שונים שהצטברו בשרירים. לעומת זאת, אקדח העיסוי פועל במנגנון פיזיולוגי אחר: הוא מרטיט את השריר בתדירות גבוהה. הוויברציות, להבדיל מהעיסוי הידני, אינן משפיעות ישירות על רקמת השריר, אלא בעיקר על מערכת העצבים.
לכן, גם ההשפעה שונה: עיסוי יעיל בעיקר בזירוז ההתאוששות בין מאמצים עצימים. היעילות של השימוש באקדח העיסוי באה לידי ביטוי בעיקר בשלב החימום, לפני ביצוע המאמצים, אז הוא גורם להגדלת טווח התנועה של המפרקים, בדומה למתיחות. אבל יש לו יתרון על מתיחות: השימוש בו אינו גורם לירידה ביכולת השריר לפתח כוח.
עם זאת, הסיבה העיקרית שבגללה נקנה מכשיר שכזה היא הרצון להקל כאבים אורתופדיים, בעיקר כאבי גב. מחקרים מצאו ששימוש באקדח עיסוי כאמצעי טיפול קבוע לאורך תקופה רציפה של שבועות כן גורם להפחתה הדרגתית בעוצמת הכאבים, אך טיפול בודד - לא ממש.
בשורה התחתונה: אם אתם רוצים לקצר את ההתאוששות מאימון מאומץ או להפחית במהירות כאבים שונים - עיסוי רגיל אפקטיבי יותר.
ואם כבר רכשתם מכשיר, כך תשתמשו בו:
טפלו בכל השריר ולא רק במקום שכואב. יש להניע את האקדח בתנועות איטיות ואורכיות לאורך כל השריר, מקצה לקצה, מספר פעמים.
במקרים של הכנה לאימון, כאשר מדובר בטיפול למספר קבוצות שרירים, יש להקדיש 30 שניות לעיסוי כל שריר. כאשר מדובר בעיסוי לשריר כואב או תפוס, יש להאריך את זמן הטיפול בו לעד חמש דקות. כאשר מדובר בטיפול בכאב על רקע אורתופדי, אפשר להשתמש במכשיר באופן יום־יומי לזמנים ארוכים יותר, של עד כעשר דקות. במקרים אלה חשוב להגביר את עוצמת הרטט בצורה הדרגתית כל כמה ימים.
הכותב: פיזיולוג ופיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף (plife.co.il) לפיזיותרפיה וכושר אישי.