עברי לידר ורן דנקר לא הסתירו את דעותיהם מתחילת המחאה נגד ההפיכה המשפטית, ואף לקחו בה חלק פעיל. ברוח התקופה הם מוציאים הבוקר שיר חדש ראשון ביחד, "על גשר בעיר", שכתב והלחין לידר.
קוראי "ידיעות אחרונות" יכולים לצפות בקליפ של השיר ברשתות הדיגיטל של הקבוצה.
1 צפייה בגלריה
yk13543918
yk13543918
(צילום: איציק בליצקי)
"הטריגר הוא מה שקורה מסביבנו בחצי השנה האחרונה", מספר לידר. "אני חושב שממש התמונה הזו של ילד שומע את אבא צועק דמוקרטיה על הגשר. אני גר ברשפון ויש גשר כזה וקבוצה שנקראת 'דמוקרטיה על הגשר' והילדים הולכים ורואים ויש משהו בלהביט על הסיטואציה מהעיניים של הילד שאולי לא לגמרי מבין אבל חווה את ההורים שלו הולכים ונלחמים על משהו שהם מאמינים בו ועל החיים שלנו כאן ועל משפחה וזכויות. כמה חודשים של התעסקות כזו, בלהיות חלק, פתאום בשבילי הולידה שיר".
ולידר מוסיף: "בפזמון אני מנסה להגיד שרציתי לכתוב על זה משהו מלא אהבה ותקווה. השאלה היא איך אני הופך את כל זה למשהו שיש בו מסר חיובי. אני לא בהכרח יודע אם אני מצליח ואם זה מה שעובר. אנחנו שואלים איך אנחנו נלחמים ועדיין גם מצליחים להיות חיוביים ואוהבים וקשובים ומכילים, כי אחרת נצא מפורקים לגמרי. השיר מתחיל במקום שבו אתה מתייחס לילד שלך, גם בגלל שהדבר המשותף לי וגם לרן זה שאנחנו הורים לילדים במשפחות חדשות, ויש מתקפה".
כלומר?
"אנחנו מרגישים מותקפים, שתוקפים את דרך החיים שלנו ואת המשפחה שלנו. כשתוקפים אותך אתה מתגונן וכשתוקפים את הילדים שלך זה מוציא ממך עוד יותר את האריה. בבית השני ילד שומע את אבא בוכה באמבטיה, והוא בוכה כי הוא לא יודע למה אנשים מתנהגים בצורה כזו. ילדים הם תמימים ונקיים והם לא מבינים את הדבר הזה שמבוגרים עושים. השאלה היא איך אתה מסביר את כל הדבר הזה לילד שלך היא קורעת לב כי הוא בכלל לא צריך לעבור את זה ולשמוע את אבי מעוז מסביר שהוא לא טוב. זה לא משהו שאני בתור הורה רוצה שהוא יעבור בכלל".
החיבור לדנקר היה מהיר. "אני רואה את כל מה שרן עושה בזמן האחרון ואיך שהוא מדבר ומעבר להיכרות שלנו קודם, להזמין אותו לעשות את זה איתנו היה נורא טבעי וחשבתי שהוא יתחבר לשיר בדיוק מאותו מקום שממנו הוא נכתב".
דנקר מספר: "השיר הזה פגש אותי במקום מאוד חזק ועוצמתי. כשעברי השמיע לי את השיר, הרגשתי שזה כמו כפפה ללב, כל מה שהייתי רוצה לומר ברגע הזה, אולי גם כשנגמרות המלים. כמישהו שיוצא להפגין ונלחם על הערכים שלו עם המשפחה ועם הבנות שלנו ועם איתי בן זוגי, אני מרגיש שיש מקום שבו אין יותר מה לומר ויש תסכול ואתה רואה את הפילוג והקרע ומבין שזה לא מוביל למקום טוב. לצד מאבק על הבית שלנו יש מקום בשיר לעשות גשר גם ללבבות של מי שלא חווה את אותה חוויה. הרי לא משנה מאיזה צד אתה בקשת הפוליטית, אתה רואה את ההורים שלך נלחמים על משהו. ואולי לשיר הזה יש אפשרות לחבר אותנו מהמקום של לראות את הכאב של האחר".
השיר נפתח עם בנו של עברי לידר, אלבי. "זה אומר הכל", מסביר דנקר. "הרגע הזה שבו ילד אומר אבא ופאפא אין לו את עולם המושגים שיש לאנשים מבוגרים שאנחנו מבינים כמה חשובה המלחמה הזו, לא רק מה שקורה בהפגנות אלא גם בתור אנשים גאים כי אנחנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו בגאווה אמיתית במקום מאפשר, כשכולם שווים במדינה הזו - אז אני מרגיש שלשיר יש הרבה כוח וכוונה טובה. אני עוקב שנים אחרי עברי, עוד מהאלבום הראשון, והחיבור הזה נבנה ממקום אמיתי ומהמון הערכה שלי אליו".
האם הם חוששים שהעובדה שתפסו צד תפגע בקריירה שלהם? "תמיד יש פחד שזה יפגע כי קריירה של אמן היא גם ככה מאוד שברירית", אומד דנקר, "אני בסופו של דבר עושה דיאלוג עם קהל וניזון מהקהל והוא חשוב לי. מצד שני יש רגעים בחיים שבהם הלב וההיגיון אומר משהו מאוד חזק שאתה לא יכול ללכת נגדו, כי זו תהיה בגידה בעצמי. אני כן משתדל לא להעליב צד אחר. כשאתה נוקט עמדה אתה מסתכן ויש אנשים שלא יסכימו איתך אבל זה חלק מלהיות אמן בישראל. במדינות אחרות אולי אתה יכול להציץ על הדברים מהצד. פה זה מורכב. בתור אדם גאה שחי במשפחה אלטרנטיבית, בעצם בחירת החיים שלי אני כבר משלם מחיר מסוים ואני אעשה הכל כדי לדאוג לזה שהילדים שלי יחיו במקום מתוקן ושוויוני עד כמה שאפשר".
לידר: "ברור שהחשש נמצא שם, אבל זה לא צריך להיות שיקול. לאמנים יש תפקיד, ואני חושב שיש לך יכולת להשפיע וזה חשוב מאוד להיות חלק ממאבק על מה שנראה לך חשוב. אם יש אמנים בדעה הפוכה משלי, חשוב שהם יגידו אותה. אנחנו לא צריכים לחיות במקום שבו אנשים לא מדברים, כי רק על ידי שיחה ותקשורת אנחנו יכולים לחיות ביחד. להצלחה פנים רבות ואם אתה רוצה להיות אמן מצליח, אתה צריך להיות בנאדם מצליח, ובנאדם כזה הוא אחד ששם את הדברים הערכיים בפרונט של החיים. יש דברים יותר חשובים מהצלחה כלכלית. אני רוצה להאמין שגם הקהל שלי רוצה לשמוע מה יש לי להגיד, ואני רוצה לשמוע מה יש לו לומר. אם הם לא מסכימים איתי, זה גם כן מעולה, זה לא צריך למנוע מהם לאהוב את המוזיקה שלי או לבוא להופעות שלי. להפך. מקווה שעוד אמנים יחשבו ככה".