"לפני שבוע וחצי חגגנו לשי יום הולדת 60. היום אנחנו מבינים שזה היה מפגש פרידה". כך, בקול נשנק ספד אתמול יצחק ניגרקר, לבן דודו שי־סיילאס ניגרקר (60) ז"ל, שנרצח לצד בנו, אביעד ניר (28) ז"ל, בפיגוע ירי בחווארה, שלשום.
4 צפייה בגלריה
yk13556663
yk13556663
צילום: גדי קבלו
(גדי קבלו)
מאות מלווים הגיעו אמש לבית העלמין באשדוד, שם הובאו למנוחות האב ובנו. "אסון כבד נפל על המשפחה", ספד בן הדוד, יצחק ניגרקר. "שי ובנו אביעד נרצחו בדם קר על ידי בני עוולה. הם היו אנשים מיוחדים מלאי חיים וצחוק". הוא האשים את כוחות הביטחון: "הצבא הפקיר אותם, הוא היה אתמול בחופש ולכן הם נרצחו".
דורית יפרח, דודתו של אביעד, אמרה מעל קבר השניים: "הותקפתם על־ידי חיית אדם, חיית טרף שכל חייה חונכה לרצוח ולהרוג. אביעד, אני מבקשת ממך שתשמור על אמא, על לאה אשתך, עליי ועל האחים היקרים שלך, שיהיה להם כוח להמשיך. היית בעל מדהים ואבא אוהב ודואג לעילי. תשמרו על המשפחה מלמעלה".
מחקירה ראשונית של הפיגוע עלה שהאב ובנו הגיעו לחווארה כדי לתקן את המזגן במכוניתם ולקנות אביזרים לרכב - ולאחר מכן הכניסו את המכונית לשטיפה במכון שאליו הגיע המחבל. "אנחנו מסיימים לשטוף את הרכב ויוצאים הביתה", אמר אביעד ניר לאשתו, לאה, בשיחת הטלפון האחרונה ביניהם, דקות לפני שהמחבל הגיע וירה מטווח אפס בו ובאביו.
4 צפייה בגלריה
yk13556129
yk13556129
שי ניגרקר ובנו אביעד ניר ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה
(באדיבות המשפחה)
אחותו למחצה של אביעד סיפרה אתמול שהוא היה בעיצומה של תקופה מרגשת במיוחד בחייו. בחודשים הקרובים היו אמורים הוא, לצד רעייתו לאה ובנם בן הארבע עילי, לעבור לדירה החדשה שקנו בשכונת עיר היין באשקלון. "הם חיכו למעבר, זה היה חלום שלהם שהתגשם", סיפרה. "הם רצו להרחיב שם את המשפחה. הם היו אמורים להתחיל חיים חדשים בבית החדש באשקלון, והכל נגדע בבת אחת. המשפחה לא מעכלת את זה".
אח נוסף סיפר שאביעד עבד כנהג ובעבודה נוספת, כדי להתפרנס ולשלם על הבית החדש. "הוא לא נח לרגע, עבד מאוד קשה", תיאר. "זו הייתה המטרה שלו".
האב, שי־סיילאס, היה גרוש מאמו של אביעד. ב־20 השנה האחרונות הוא חי עם בת זוגו, רינה סטמקר. לשניים אין ילדים משותפים, אך לדברי סטמקר שי היה כמו אב לילדיה שלה.
4 צפייה בגלריה
yk13556502
yk13556502
שי־סיילאס ניגרקר ז"ל ורינה סטמקר
אתמול סיפרה סטמקר ששי נהג לנסוע לחווארה על בסיס קבוע. "הוא כל הזמן נוסע לשם, יש לו שם חברים", אמרה. "גם אני הלכתי איתו כמה פעמים, כולם חברים שלו שם".
4 צפייה בגלריה
yk13556672
yk13556672
(ההודעה האחרונה)
שלשום, בבוקר הפיגוע, התכתבו שי ורינה בהודעות טקסט בטלפון הנייד שלהם, ושי אף שלח לה תמונה מהמספרה של אחד מחבריו בחווארה.
בשבוע שעבר חגגו שי ורינה את יום הולדתו ה־60 של שי. "חגגנו בים המלח בצימר. 20 שנה היינו ביחד, והוא אמר לי 'עשית לי כזה יום הולדת שמח, אני אוהב אותך וכל החיים פה בשבילך'", סיפרה אתמול בדמעות. "הוא גידל את כל הילדים שלי, והיה כמו אבא בשבילם".
כוחות הביטחון עדיין מנהלים מצוד נרחב אחרי המחבל שרצח את שי ואביעד, הסריקות אחריו נמשכות והתקדמות נרשמה גם במישור המודיעיני. "כוחות הביטחון פועלים להגיע למחבל. גם יומו של המחבל הזה יגיע, מהר יותר ממה שהוא חושב", הבטיח אתמול בישיבת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו.
ראש מועצת חווארה, מועין דמידי, התייחס אתמול לפיגוע ואמר: "מותם של השניים היה מחזה עצוב, צר לי עליו". עם זאת הוסיף ראש המועצה: "אי־אפשר לדחוק את הפלסטינים לצד, להציק להם, ולצפות שלא תהיה תגובה. לא נשכח שהמתנחלים והצבא הורגים הרבה פלסטינים חפים מפשע, הקריאות למחוק את חווארה ממחישות את הקיצוניות של הממשלה בישראל".
דמידי קרא לחיות בכבוד ובדו־קיום, ואמר שרוב הפיגועים שנעשים בתוך חווארה נעשים על ידי תושבים שמגיעים מאזורים אחרים ברשות הפלסטינית.
ח"כ (עוצמה יהודית) אלמוג כהן קרא אתמול, בריאיון ל־ynet Live: "אין יכולת לאטום הרמטית את הסכנה, אני קורא מכאן לאזרחי מדינת ישראל שלא להיכנס לשטחים שאליהם אסור להיכנס ולא 'לפרנס את האויב'".
אמש הציתו צעירים פלסטינים את מכוניתו של ישראלי שנכנס בטעות לכפר הפלסטיני תורמוס עיא, הסמוך לשילה. הישראלי, שהיה בדרכו לבקר קרוב משפחה באחד מיישובי בנימין הסמוכים לכפר, טעה בדרך. לאחר שמכוניתו הוצתה, כמה פלסטינים סייעו לו וחילצו אותו מהמקום. הוא נפצע קל בידו מאבן, וכוחות הביטחון שהוזעקו למקום חילצו אותו כשמצבו קל. מדובר צה"ל נמסר: "ככל הנראה נוצרה סביבו התקהלות ורכבו הוצת. נדגיש כי הכניסה לשטחי A אסורה ומסוכנת לישראלים".