"נגמרה ההנשמה המלאכותית"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות: "העלאת הריבית פוגעת בחברות שנבנו על ריבית אפס והן החוליה החלשה. המימון היום יקר ולכן חברות כאלו מגיעות לחדלות פירעון. היו עסקים שהונשמו מלאכותית בקורונה בעזרת מענקי מדינה ועכשיו שהסתיימו הם בקשיים.
"צריך לומר את הדברים כמו שהם: העלאת הריבית נועדה בסופו של דבר להקשות על המשק. בראייה הכוללת, המטרה בהעלאת הריבית הייתה לא רק להוריד את הצריכה הפרטית, אלא גם להשפיע על עסקים ולגרום לזה שיגייסו פחות עובדים ויעצרו את עליית השכר, כי עיקר האינפלציה מגיע משוק העבודה שמאוד חם ועדיין השכר הממוצע במשק עולה בקצב מהיר".

הסכנה הגדולה בנדל"ן

נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, רו"ח חן שרייבר: "כבר תקופה ארוכה שאנחנו מתריעים שהמצב הכללי במשק והריבית הגבוהה לא מאפשרת לאף חברה לקיים מודל עסקי רווחי. לאור יוקר המחיה, עלות חומרי הגלם, עלות השכירויות, החשמל וכמובן שכר העבודה שזוחל מעלה בכל הסקטורים אני צופה בקרוב מאוד שחברות רבות במשק יגיעו לקשיים תזרימים ואף למצב של חדלות פרעון. הענף המשמעותי ביותר הוא כמובן ענף הנדל"ן בו עלויות המימון ותזרים המזומנים הוא קריטי ביותר והקונים מדירים רגלם. האוצר חייב לצאת בצעדי חירום שיעצרו את הסחף ולאפשר לחברות חמצן בכדי שיוכלו לצוף מעל פני המים".

הריבית זינקה דרמטית

אפרת רגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט: "לצערי, הנתונים שפורסמו משתקפים גם אצלנו - עלייה בכמות החברות שנכנסו לחדלות פירעון. בגלל עליית הריבית שהשתנתה דרמטית ראינו חברות גדולות מאוד שנקלעו לקשיים, בעיקר חברות ממונפות שמוצאות עצמן עם הוצאות מימון בלתי אפשריות. לקיחת אשראים גבוהים בסביבת ריבית משתנה גרמה לכרסום ברווחי החברות והרבה פרויקטים הפכו ללא רווחיים.
"גם בהייטק, שחווה פריחה מטורפת, אנחנו רואים פיטורים של אלפי עובדים וקיטון בהשקעות. ענפים כמו נדל"ן והייטק שרק לפני שנתיים החזיקו את המשק הם אלה שנמצאים כעת ברמת סיכון גבוהה. לכן, כאמירה זה נכון שהמשק הישראלי עם נתונים כלכליים טובים יחסית, אבל הכל יכול להשתנות בקלות בטח בסביבה שרוויה כעת בחוסר וודאות".

ירידה גדולה בביקושים ובמכירות

רו"ח איריס שטרק, שותפה מנהלת ב"שטרק את שטרק רואי חשבון": "זו רק ההתחלה. הסיבות הן הריבית הגבוהה שיוצרת גידול בעלויות המימון, בעיקר לחברות שלקחו מינוף גבוה שהיה זול ועכשיו סובלות גם מירידה גדולה בביקושים ובמכירות, ומצורך לפרוע קרן וריבית.
"הפיחות העצום בדולר שיוצר עלויות גבוהות למי שמבצע רכש או הצטיידות בחו"ל, הירידה במכירות עקב האינפלציה הגבוהה, הירידה בהכנסות הפנויות של הצרכנים, וזה ניכר בירידה בקניית דירות ומכוניות ובכלל זה גם מזון ושירותים, כאשר החברות נאלצות לחתוך בצורה מהותית את המחירים בהנחות גדולות שמקטינות רווחיות".

הרפורמה המשפטית וההאטה במשק

אלון גלזר, סמנכ"ל לידר שוקי הון: "אני חושב שזאת רק ההתחלה. למדנו בעבר שלוקח כמה רבעונים עד שהעלייה בריבית באה לידי ביטוי בהשפעה מהותית על העסקים ואנחנו עכשיו נמצאים שם. ההאטה במשק והמשקולת של האירועים הפוליטיים סביב הרפורמה המשפטית מביאה להפגיעה לא רק בגופים ממונפים. הלוואות זה לא רק לעסק: יש משכנתה או אוברדרפט ויחד עם הלוואה לעסק - זה קטלני".

חברות שנקלעו לקשיים השנה*

חברת הנדל"ן רום כנרת
רשת מוצרי הבריאות אניס
חברת מטהרי האוויר אורה סמארט אייר
חברת מחזור האשפה דניאלי בסביבה
מסעדת מסה
קרן הגשמה
רשת ג'מבו סטוק
האופה מבגדד
שחף אבטחה
רשת האופנה ונדום
רשת שר פיטנס
עד העצם אקספרס
טחינת הנסיך
מחלבות רמת הגולן

*בחלק מהתיקים נמכרה החברה על ידי הנאמן שבית משפט מינה לה ועברה תהליך הבראה