אנו קוברים את מתינו, סובבים את מיטות פצועינו, אלה ואלה רבים מאוד. גם כעת אין אנו פטורים מחשבון הנפש. אנו חייבים לשאול איך זה קרה לנו?
היה כישלון מודיעיני והיה כישלון מבצעי. תכנון המבצע המשולב של חמאס לא נקלט במסכי המודיעין המתוחכם שלנו. המכשול הקרקעי בגבול עזה, שהושקעה בו מחשבה, טכנולוגיה ומיליארדי שקלים, נפרץ במקומות רבים.
אבל מעל הכל הייתה תפיסה שגויה שהכתיבה את הכל. כמו שאמרנו לפני 50 שנה - קונספציה. תפיסת השלטון, מאז 2009 לפחות, אמרה כי לישראל עדיף שחמאס ישלוט בעזה. הנימוק מאחורי קביעה זו היה חוסר הרצון לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים, בעיקר כי פתרון יחייב ויתור על חלק מההתנחלויות, ולאף שלטון לא היה האומץ להתעמת עם הימין המתנחלי. לכן חיפשו איך לנהל את הסכסוך ולא איך לפתור אותו.
ניהול הסכסוך חייב שקט זמני בעזה ולא פתרון לפצצת הזמן הדמוגרפית והכלכלית. את השקט הזה קנו במחיר פיוס חמאס וחיזוקו לעומת השילטון החילוני ברמאללה. התפרצות טרוריסטית מדי פעם הייתה מחיר שממשלות ישראל היו מוכנות לשלם ואכן שילמו. המטרה הייתה להחליש את שלטון עבאס, כדי שתמיד נוכל לטעון שאין פרטנר להסכם. לשיתוף הפעולה הביטחוני איתנו, שגורמי הביטחון המקצועיים הדגישו את חשיבותו, התייחסו הפוליטיקאים של השלטון בזלזול.
בשמה של התפיסה של חיזוק חמאס איפשרו למזוודות הכסף הקטארי להגיע לחמאס בעזה. מיליוני דולרים הוזרמו אליו מידי חודש. במקביל הטילו ממשלות ישראל צעדי ענישה כספיים על הרשות הפלסטינית ודילדלו את קופתה, כולל היכולת לשלם למנגנוני הביטחון ששיתפו איתנו פעולה. זה לא הפריע לשרי הממשלה לקבול על חולשת המנגנונים בפעולתם נגד הטרור בגדה המערבית.
למרות הקביעה שחמאס נושא באחריות למתרחש ברצועת עזה, הקפידו שלא לפגוע בו במהלך המבצע היעיל כנגד הג'יהאד האיסלמי. כשנשא יחיא סינוואר את "נאום הגרזינים" שבו קרא לערביי ישראל והגדה כאחד לאחוז בנשק ולבצע פיגועים, איש לא פגע בו. הוא עלה על יצועו בלילה והתעורר למחרת כשהוא חי ובריא. מאז אוגוסט 2014 לא חוסל בעזה אף לא בכיר חמאס אחד! סאלח ערורי התרוצץ בחופשיות בין אנקרה וביירות כשהוא מממן ומארגן את רשתות הטרור בגדה.
חמאס בנה בעזה את מכונת ההסתה והפיגועים במימון איראני נדיב ובאין מפריע. זו הייתה מדיניות ממשלות נתניהו (ולמען ההגינות, ממשלת בנט־לפיד לא שינתה דרמטית מדיניות זו). הממשלה הנוכחית, אם תישלט על ידי בן גביר וסמוטריץ', תמשיך בניסיונה להביא לעימות יהודי־ערבי כולל בגדה, בירושלים ובתוך ישראל. גם אם יספוג סוף־סוף חמאס את המכה הניצחת שמגיעה לו, תמשיך איראן הרוצה בעימות זה להפיח טרור באמצעות הג'יהאד האיסלאמי ומי שישרוד מחמאס.
הסירוב להגיע לפתרון הסכסוך הוא זה שאיפשר את בניית צבא הטרור החמאסי, הוא שהנחיל לנו את המכה הכואבת. בעלי התפיסה הקלוקלת של חיזוק חמאס, ונתניהו בראשם, צריכים לתת את הדין על כך.
תא"ל (מיל') ד"ר אפרים סנה, שר וסגן שר בממשלות ישראל, חבר הוועד המנהל של תנועת מפקדים לביטחון ישראל
תפיסת השלטון ב־14 השנים האחרונות לפחות אמרה כי לישראל עדיף שחמאס ישלוט בעזה, בעיקר כי פתרון הסכסוך עם הפלסטינים יחייב עימות עם הימין המתנחלי. בינתיים חמאס התחזק באין מפריע