בחמאס ידעו היטב שהפיצוץ שלשום בערב בבית החולים הבפטיסטי "אל־אהלי" בשכונת זיתון בעזה, שלטענת הפלסטינים גבה מאות הרוגים, לא נגרם עקב הפצצת חיל האוויר. על אף זאת מיהרו בחמאס להאשים את ישראל, ורבות ממדינות העולם – בהן מצרים, ירדן, קנדה ואחרות – מיהרו לצאת בגינויים תקיפים.
4 צפייה בגלריה
yk13638622
yk13638622
(שיגור ומיד אחריו - פיצוץ. הסרטון שנחשף בחדשות 12 והוכיח שצה"ל לא הפציץ את בית החולים)
לצה"ל נדרש זמן יקר עד שיצא באותו ערב בהודעה רשמית, שלפיה הפיצוץ בבית החולים נגרם עקב שיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי לעבר ישראל, שפגע בבית החולים.
מאותו רגע יצא צה"ל לקרב בחזית ההסברה על דעת הקהל הבינלאומית סביב האירוע. אתמול בבוקר פירסם דובר צה"ל, תת־אלוף דניאל הגרי, תיעוד מצולם מהבוקר שאחרי הפיצוץ בבית החולים. "ניתן לראות כי הפגיעה כתוצאה מהשיגור הכושל היא באזור החניה, הסמוכה לבית החולים, ואינה דומה למכתש תקיפה", נכתב בהודעת צה"ל. "ניתן לראות כי הבניינים הסמוכים לבית החולים לא ניזוקו. זו הוכחה נוספת שצה"ל לא ירה פצצת קרב למרחב זה".
4 צפייה בגלריה
yk13638443
yk13638443
ההרס סמוך לבניין בית החולים בעזה | EPA/MOHAMMED SABER
4 צפייה בגלריה
yk13638444
yk13638444
צילום: EPA/MOHAMMED SABER
אתמול נחשף בחדשות 12 גם סרטון מצלמות אבטחה מהאזור שממנו שיגר הג'יהאד את הטיל, סמוך לבית החולים. שיגור המטח נעשה בשעה 18:59 ודקה לאחר מכן נקלט בסרטון הפיצוץ הגדול בבית החולים.
באופן חריג חשף אתמול דובר צה"ל גם שיחה בין מחבלי חמאס, שיורטה על ידי אגף המודיעין בצה"ל, שלפיה חמאס ידע שרקטה של הג'יהאד האיסלאמי היא זו שפגעה בבית החולים בעזה.
תא"ל הגרי התייחס אתמול גם לביקורת על זמן התגובה של הצבא לפיצוץ בבית החולים: "הצגנו לעולם את האמת על בית החולים בעזה, מול אויב שמהדהד שקרים. צה"ל מחויב לדין הבינלאומי, אך יש לנו אתגר גדול בליגטימציה מול אויב שאין לו ערך לאמת. אנחנו משקיעים משאבים ומאמצים רבים לדווח באופן אמין ומבוסס עובדות ובזמן אמת. העבודה מאתגרת ולא אחת מתסכלת, אך אין לנו ברירה. פירסמנו עדויות שחמאס עושה שימוש באזרחי עזה כמגן אנושי. חמאס משגר טילים במכוון לעבר בתי חולים, מוסדות ויעדים דיפלומטיים. מתחילת הלחימה חמאס והג'יהאד האיסלאמי ביצעו 450 שיגורים כושלים שגרמו להרג של תושבים ברצועה".
אתמול בבוקר המשיכו להגיע גינויים מהעולם למראות בבית החולים. רוסיה, שמאז תחילת המלחמה מגנה את ישראל ללא הפסקה ולא טרחה עד כה לגנות במפורש את מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס, שוב תקפה אתמול את ישראל. דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה אמרה שהפיצוץ בבית החולים הוא "פשע מזעזע ולא אנושי", והטילה על ישראל את האחריות לספק תמונות לוויין שיוכיחו שהיא אינה מעורבת בו.
קנצלר גרמניה אולף שולץ, שרק שלשום ביקר בישראל, הביע זעזוע מתמונות הפיצוץ וקרא לחקירה יסודית של העניין. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה אתמול: "שום דבר לא יכול לשמש תירוץ להפצצת בית חולים מלא באזרחים", ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן התקשר לנשיא הרשות הפלסטינית והביע בפניו תנחומים על ההרג בבית החולים.
שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד, שנועד בקטאר עם מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה, הופיע בפני מועצת הביטחון בשיחה מקטאר. "הטבח, מעשי האלימות והטרור הבזויים שביצע חמאס נגד ישראלים ב־7 באוקטובר חקוקים בזיכרון הקולקטיבי שלנו", אמר ונסלנד. "משפחות שלמות נהרגו. נשים וילדים נחטפו לרצועת עזה ועדיין מוחזקים שם עד היום. אין הצדקה או תירוץ למעשי טרור שכאלה, ואני מגנה אותם באופן חד־משמעי". עם זאת, לגבי הפיצוץ בבית החולים אמר ונסלנד: "מאות פלסטינים נהרגו כשבית החולים האזרחי בעיר עזה ספג אש קטלנית. נסיבות האסון והאחריות עדיין צריכות להתברר ויש צורך בחקירה מלאה ורחבה של העובדות".
בעקבות הפיצוץ בבית החולים פרצו הפגנות זעם ברבות ממדינות ערב (ראו ידיעה מימין), בוטלה הפסגה בעמאן שבה אמור היה נשיא הרשות אבו־מאזן להיפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, וחיזבאללה הכריז על "יום זעם חסר תקדים".
ביידן עצמו, שהגיע אתמול לביקור תמיכה בישראל, התייחס גם הוא לפיצוץ ונשמע קרוב יותר לעמדה הישראלית: "נראה שלא אתם גרמתם לפיצוץ, אלא הצד השני", אמר.
שר החוץ של בריטניה ג'יימס קלברלי פירסם אתמול הודעה שלפיה גם הוא מתקרב לעמדת ישראל: "בלילה שעבר יותר מדי אנשים נחפזו למסקנות בנוגע לאובדן החיים הטרגי בבית החולים. הבנה שגויה של הדבר הזה רק תסכן את חייהם של רבים עוד יותר. המתינו לעובדות, ודווחו עליהן באופן ברור ומדויק. חייבים לחשוב בשיקול דעת".
אחרי הפיצוץ בבית החולים הכריזה ישראל על שטח בדרום הרצועה כ"אזור הומניטרי" וקראה לפלסטינים תושבי צפון הרצועה: "התפנו לשם, לא נתקוף בו". לשם גם יועבר סיוע דרך מעבר רפיח.