החורף הגיע ואיתו התאוששות בקניות לקראת בלאק פריידיי, או כפי שהם נקראים כעת "בלו פריידיי" בעקבות המצב: רשתות הישראליות יצאו במבצעים די שגרתיים לנובמבר אך שנמתחים זמן רב יותר ונראה כרגע שיש פריחה בקניות.
למרות אוקטובר הקשה שהביא עימו כמעט הקפאה של השופינג בישראל, חלה התאוששות במכירות - בזכות חלוף הזמן, בזכות מבצעי נובמבר שמקבלים תאוצה לקראת בלאק־בלו פריידיי שחל מחר ובשל הגעתו של החורף - בדיוק בזמן לעונת הקניות.
כל הרשתות נמצאות עכשיו בעיצומן של הנחות נובמבר ובקניונים מדברים על זינוק רבתי שאולי יפצה במעט על אוקטובר. הצרכנים זוכים למבצעים סבירים: ב־h&m יצאו ב־30% הנחה באתר, בפוקס 40% הנחה ובגולף אנד קו עד 50% הנחה. בפוקס אפשר לראות חנויות בבלגן שלם בגלל התנפלות צרכנים ובקסטרו יצאו במבצע: 3+3, לילדים ו־2+2 למבוגרים, שזאת דרך מפתה יותר לתת הנחה של מקסימום 50% שמאלצת את הצרכן לקנות 6-4 פריטים כדי לזכות במחיר מבצע.
קסטרו פירסמה שספגה ירידה של 40% בהכנסות בעקבות המלחמה וסגירת החנויות. כ־30% מעובדי החברה הוצאו לחל"ת וצומצמו הוצאות שיווק, פרסום, לוגיסטיקה ותפעול. רוב רשתות האופנה במצב זהה.
במחסני חשמל טוענים שהמלחמה חייבה את הרשת שהעלתה מחירים כמו כל השחקנים בשוק החשמל, "לנקוט במהלכים אגרסיביים מתמיד לקראת בלאק פריידיי, כדי שלא נתקע עם מלאים אדירים במחסנים לצד מלאי המוצרים הקיימים שהצטבר בחודש האחרון".
לפי הרשת חלק מהמוצרים שבמבצע הוזלו "למחירי עלות פלוס על חשבון הרווחיות שלנו תוך התמקדות במוצרים בקטגוריית בייסיק וביניים. המהלכים הללו מאפשרים לנו כיום להציע מגוון רחב של מוצרי בלאק פראדיי ו'עודפי יבוא' במחירים הנמוכים בעד 30% בהשוואה למחירם המקורי". כך למשל, נינג'ה גריל דגם AG301 נמכר ב־799 שקל במקום 1,063 שקל.
עוד קודם לכן, ב־8 בנובמבר, הושקה השנה פעילות שופינג איי אל במתכונת שונה: במקום יומיים, חודש של הנחות ואין קידום של ההנחות באתר שמרכז את כל המבצעים. יחד עם זאת - האירוע מסתמן כהצלחה. בגוגל טוענים: "למעלה מ־3,200 עסקים כבר נרשמו ולוקחים חלק. כ־11.5% מהם משתתפים ב־ShoppingIL כבר למעלה מ־8 שנים ועבור 25% זו השנה הראשונה".
עם פתיחת הפעילות חל זינוק של יותר 300% בחיפושים אחר הנחות ומבצעים בהשוואה לשבועות המקבילים לפני המלחמה. בגוגל טוענים שנפח החיפושים חזר לרמה של ספטמבר 2023, אך לא מספקים השוואה לשופינג איי אל 2022. יש גם גידול של כ־17% בחיפושים בשבת ככל הנראה משום שיותר ישראלים נשארים בבית.
הפתעה במכירות
ברם, חיפושים לא מעידים על עלייה במכירות. המוכרים רק קיוו השנה שהמכירות יעלו לעומת יום רגיל אך מסתמנת הפתעה והמכירות בנובמבר נראות מוצלחות גם לעומת שנה שעברה בחלק מבתי העסק. "זה כאילו הצרכנים צברו רעב לקניות באוקטובר. מצב הרוח עדיין עגום אבל החורף מאלץ צרכנים לקנות וכשהם נתקלים במבצעים הם גם קונים הרבה", אמרו באחת מרשתות האופנה וכלי הבית הגדולות.
ניר הורוביץ, מבעלי אתר האופנה טרמינל x, אמר ל"ממון": "המבצעים השנה סופר אטרקטיביים והשחקנים הבינלאומיים קצת יצאו מהמשחק בגלל העדפת מותגים מישראל וגם בשל בעיות שילוח ושירות ומחסור במבצעים. בנוסף, החורף הגיע בדיוק בסוף השבוע של בלאק פריידיי. התחושה היא של רכישה משמעותית יותר גבוהה משנה שעברה".






