"מדינת ישראל תהיה מעצמת־על בייצור שבבים. בזמן הלא־פשוט שאנחנו מצויים, זה שבב של תקווה וחלום שמתגשם". כך אמר אתמול ל"ממון" מנכ"ל אינטל ישראל, דניאל בן עטר.
3 צפייה בגלריה
yk13733717
yk13733717
(צילום: הרצל יוסף)
זאת לאחר שאינטל הודיעה אתמול סופית כי הגיעה להסכם עם ממשלת ישראל על "תוכנית השקעות חדשה להרחבת פעילות הייצור שלה בקריית־גת". במסגרת ההסכם אינטל תגדיל את ההשקעה במפעל ב־15 מיליארד דולר, וזאת נוסף על ההשקעה של 10 מיליארד דולר שעליה הכריזה החברה עוד בשנת 2019.
לפי ההודעה, במסגרת תוכנית ההשקעות אינטל תקים מפעל שבבים חדש ותקבל מענק בסכום של 3.2 מיליארד דולר, הפרוס על פני מספר שנים, והמהווה 12.8% מגובה ההשקעה. כחלק מהסכם ההשקעה, אינטל התחייבה לרכש מספקים ישראליים בהיקף של 60 מיליארד שקל במהלך העשור הקרוב.
בן עטר: "המפעל החדש מתוכנן כבר 10 שנים. הגענו להסכם מסגרת עם הממשלה לגבי הסיוע בקיץ שעבר, חיכינו שיאושר עם הממשלה, ואתמול הגיע האישור הסופי ממרכז ההשקעות לסיוע בסך 3.2 מיליארד דולר שישולם לאורך חמש שנים. בשנים הקרובות לפי המודלים שסיפקנו לבדיקת מדינת ישראל, נבצע רכש הגומלין מספקים מקומיים בגובה 60 מיליארד שקל במצטבר. בחמש שנים האחרונות ביצענו רכש גומלין בסך 32 מיליארד שקל".
3 צפייה בגלריה
yk13733715
yk13733715
דניאל בן עטר | צילום: דוברות אינטל
זה מפעל חדש או הרחבה?
"מדובר במפעל חדש. בגלל שהוא יהיה צמוד למפעל הקיים אז אומרים הרחבה. לדוגמה, יש לנו הקמת מפעל חדש באוהיו, הוא מוקם מאפס על קרקע שהייתה חקלאית, אז אומרים מפעל חדש. אבל גם בקריית־גת את המבנה בונים מהיסוד. יש לנו מפעלים בבנייה באוהיו ובאריזונה בארה"ב, בגרמניה ובאירלנד. הבנייה בישראל תסתיים בעוד שנתיים־שלוש והייצור יחל בו עוד כ־4 שנים אחרי הכנסת הציוד ויהיה אחד הגדולים באינטל העולמית. הטכנולוגיה במפעל החדש תהיה המתקדמת ביותר בעולם בייצור שבבים לצורכי אינטל וגם ללקוחות חיצוניים. יהיו מוצרים לסרברים, מחשבים ניידים נייחים ועוד".
לדברי בן עטר, "אנחנו נהיה אחד מכמה מפעלים חדשים של אינטל בעולם. נהיה מעצמה טכנולוגית לייצור שבבים ללפטופים, מחשבים נייחים, סרברים. אנחנו מדברים על טכנולוגיית אינטל 18 - הטכנולוגיות החדשות לייצור בממדים אטומים. הטכנולוגיה החדשה מצופפת את כמות הטרנזיסטורים לסנטימטר. אם בעבר היו 5 מיליארד טרנזיסטורים, במעבד מגיעים ל־15 עד 20 מיליארד טרנזיסטורים על סנטימטר וחצי. אינטל 18 בשביל פיתוח לא בטוח שהיא תגיע לקריית־גת. עם הזמן נחליט איזו טכנולוגיה תגיע. היום המפעל מריץ טכנולגיית אינטל 7, כאשר רוב המעבדים בעולם מבוססי אינטל 7".
באינטל ישראל יש כיום כ־12 אלף עובדים. בן עטר אמר כי הקמת המפעל החדש "פותחת לנו אופק ונותנת לעובדים אפשרות להיחשף לטכנולוגיות הכי מתקדמת בעולם. יהיה גיוס של אלפי עובדים חדשים ב־2024 וזוהי התרומה שלנו למדינת ישראל. אנחנו כולנו מחוברים רגשית לארץ. אני נרגש מהאמון ומהיחס של הנהלת אינטל העולמית, זו חברות של המון שנים ואמון אדיר. מנכ"ל אינטל העולמית אמר שהישראלים הם האנשים העמידים בעולם, הם לא הפסידו שום תאריך יעד בגלל המלחמה".
מענק לכל עובד
ההנהלה העולמית הכריזה על מענק של 5,000 דולר לכל עובד. במסגרת ההשקעה הגדולה צפויה החברה להעסיק כ־4,000 עובדים נוספים. אינטל התחייבה להתחיל את הפעילות במפעל עד לשנת 2028 ולהמשיך להפעילו עד לשנת 2035 לפחות. מדובר בהשקעה הגדולה ביותר עד כה של חברה במדינת ישראל, והיא כאמור תקבל מהמדינה מענק בגובה 12.8% מהיקף ההשקעה בסכום של 3.2 מיליארד דולר. למעשה, זהו המענק הגבוה ביותר שנתנה המדינה למפעל בארץ. השקעת החברה במיוחד בתקופה זו ולאור התחרות הגלובלית על משיכת השקעות משמעותיות בתחום השבבים היא הבעת אמון משמעותית בכלכלת ישראל.
אינטל היא תאגיד רב־לאומי אמריקאי, מהחברות המובילות בעולם בתחום של תכנון וייצור מיקרו־מעבדים ומעגלים משולבים. החברה מוערכת בשווי של כ־150 מיליארד דולר ומעסיקה כ־130,000 עובדים ברחבי העולם, מתוכם כמעט 10% בישראל. אינטל פועלת בישראל החל משנות ה־70.

הבעת אמון

מנהל הרשות להשקעות ולפיתוח הכלכלה והתעשייה, שלמה אטיאס: "תוכנית ההשקעות שאישרנו תבטיח שפעילות הייצור, לצד מרכז הפיתוח של החברה, תישמר בישראל. זו הדרך לחזק את התעשייה הישראלית דווקא בימים של טלטלה במדינה ובכלכלה. השקעתה חסרת התקדים של אינטל בהקמת מפעלה בקריית־גת, כ־20 ק"מ בלבד מרצועת עזה, מצביעה על האמון במשק הישראלי, בחוסנם וביתרונם של העובדים המקומיים. התוכנית כוללת אימוץ הטכנולוגיות המתקדמות היותר בעולם, והמפעל יהווה את חוד החנית של פעילותה הבינלאומית של החברה".
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ': "מדובר בהסכם חשוב מאוד במיוחד בעת הזאת, שהולם את הייחודיות של אינטל בנוף העסקי בישראל, מבחינת סדר הגודל של פעילותה, מבחינת החדשנות הטכנולוגית והתרבות ארגונית, ומבחינת התועלות שמצמיחה פעילותה למדינה מבחינת גביית מסים, צמיחה כלכלית, ויצירת מקומות עבודה".