דוח המבקר שהתפרסם אתמול בדק את נמלי ישראל בשנים 2023-2022 ומצא כי פעילות נמל אשדוד לא מספקת שירות מהיר ללקוחות - חברות הספנות - ולא עומדת בתחרות ובזמני ההטענה והפריקה כפי שמקובל בנמלים דומים לו בארץ ובעולם. עוד עולה מהדוח כי לתפקוד הנמל יש קשר ישיר לפגיעה בכלכלת ישראל.
המבקר בדק את כלל נמלי ישראל כולל נמל חיפה, אך ב־10 בינואר 2023 הושלם תהליך הפרטת חברת נמל חיפה, ו־100% ממניותיה הועברו מהמדינה למשקיע פרטי, כך שלמעשה רק נמל אשדוד נותר בבעלות המדינה. הבדיקה בוצעה בחודשים אוגוסט 2022 עד אפריל 2023 וכללה בין היתר ניתוח של פעילות הנמלים בישראל בשנת 2021, שהושפעה מפגיעה בשרשרת האספקה העולמית בעקבות משבר הקורונה.
כאמור, לפי הממצאים בתחילת שנת 2021 נרשמה עלייה תלולה במספר האוניות הנמצאות בהמתנה בשערי הנמלים, עד לשיא של 82 אוניות במאי 2022. מספר האוניות הממתינות הגבוה ביותר בשנים 2021 ו־2022 היה לרוב מחוץ לנמל אשדוד. מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "ההשוואה לנמלים האחרים אינה עומדת בכללי השוואה אובייקטיביים. מדובר בחתך של 8% מהמטענים בלבד כאשר מטענים אסטרטגיים, כגון מכולות ורכבים לא המתינו כלל ואלו מהווים 85% מפעילות הנמל - זאת כאשר במדינות המערב מטענים אלו סבלו מהמתנות של עד חודש ימים".