מהמילואים לפקקים: קשה שלא להרגיש את זה בכל בוקר וערב בשבועות האחרונים, לאחר מספר חודשים שבהם הנסועה בכבישים הראשיים בישראל ירדה בעקבות המלחמה, בשבועות האחרונים הפקקים חזרו - ובענק.
כן, אלה לא רק התחושות שלכם מאחורי ההגה, או בזמן שאתם יושבים על ספסלי האוטובוס, כבישי ישראל חזרו להיות פקוקים כמו בימים שלפני 7 באוקטובר. הסיבות לכך רבות, ובראשן אפשר לשים את חזרתם של אלפי משרתי המילואים לאזרחות עם הירידה בלחימה העצימה בעזה.
2 צפייה בגלריה
yk13769177
yk13769177
(צילום: יאיר שגיא)
הסיבה השנייה היא פחות ירי רקטות לאזור מרכז הארץ, שבו נמצאים מרבית הפקקים. זה גורם לכך שישראלים נוטשים את העבודה מהבית, שהייתה מקובלת בראשית ימי הלחימה, ושבים לעבוד במשרד.
הסיבה השלישית היא כמעט בינלאומית. על פי נתוני רשות שדות התעופה, חלה ירידה תלולה בכמות הישראלים שטסים לחו"ל בהשוואה לחודשי הלחימה האחרונים ושנים עברו. בנובמבר ודצמבר פקדו את שדה התעופה 77% ו־70% פחות מבחודשים המקבילים בשנת 2023. עד עתה בחודש ינואר עברו בנתב"ג כ־400 אלף נוסעים, לעומת יותר ממיליון בינואר שעבר. את ההפרש העצום אנו רואים בתנועת כלי רכב בכבישים.
בכדי להבין כמה שבנו חזרה לימים שלפני 7 באוקטובר, הגיעו לידי "ממון" נתוני התנועה באחד הכבישים הפקוקים ביותר באזור המרכז: נתיבי איילון.
בימים הראשונים של הלחימה ניתן היה להצביע בבירור על ירידה משמעותית, היקף התנועה ירד בלמעלה מ־40% בשבוע הראשון של המלחמה. בשבוע השני נראתה התאוששות לירידה רק של 33%. החל בחודש נובמבר חלה עלייה בכמות הנסועה בכביש, כך שהיא שיקפה ירידה רק של 10% לעומת ימי טרום המלחמה. גורמים בנתיבי איילון סיפרו כי בשבועות האחרונים ישנה עלייה נוספת בכמות הנסועה, כך שזו הנרשמת היום כמעט זהה לזו בימי טרום המלחמה.
המהירות ירדה
מבט מעמיק יותר בנתונים מגלה כי המהירות באיילון צפון עלתה בשבועיים הראשונים של המלחמה ב־30% מ־70-60 קמ"ש ל־90-80 קמ"ש, אך החל מאמצע חודש נובמבר מהירות הנסיעה ירדה, והשוותה כמעט לחודש רגיל בכביש. לשם השוואה, בחודש מאי אשתקד מהירות הנסיעה היומית עמדה על 50 קמ"ש, בעוד בשבוע השני של ינואר השנה מהירות הנסיעה הייתה 54 קמ"ש.
מהנתונים עוד עולה כי בעוד בספטמבר אשתקד (חודש רווי חגים) המהירות הממוצעת בכביש עמדה על 70 קמ"ש, היא עלתה ל־84 קמ"ש באוקטובר וירדה ל־64 קמ"ש בנובמבר, בחודש דצמבר החלה מגמת ההאטה עם ממוצעים של 52 קמ"ש שנמשכה אל השבוע הראשון של ינואר השנה (53 קמ"ש) והשבוע השני שהסתיים עם ממוצע של 55 קמ"ש.
מבט על איילון צפון בשעות העומס מראה נתונים זהים, בעוד שבמאי נרשמה תנועה במהירות של 34 קמ"ש בשעות השיא בבוקר, המגמה התהפכה בשבועות הראשונים של המלחמה עם אנשים שנסעו בממוצע במהירויות של 81 קמ"ש ו־61 קמ"ש באוקטובר ונובמבר (בהתאמה), כאשר רק בחודש דצמבר ירדה המהירות ל־40 קמ"ש. כך גם היה בשבוע הראשון של שנת 2024, ובשבוע השני חלה ירידה עד ל־35 קמ"ש בשל עליית הפקקים.
פערים אלו משוחזרים גם במבט על מצב הפקקים בערב באותו כביש. בעוד שבמאי ראינו ממוצע של 26 קמ"ש שעלו בעת הלחימה עד ל־69 קמ"ש באוקטובר ו־48 קמ"ש בנובמבר, בשבועיים הראשונים של השנה החדשה ישנה התייצבות בהאטת התנועה בכביש עם ממוצע של 32 קמ"ש בשבוע הראשון וירידה עד לכדי 29 קמ"ש בשבוע שעבר.
מגמה זהה אפשר גם למצוא באיילון דרום, שם נרשמה עלייה של 17% במהירות בשבוע הלחימה הראשון, ובשבועות הבאים חלה ירידה במהירות וכיום היא כמעט כמו בעולם של 6 באוקטובר. בעוד במאי אשתקד מהירות הנסיעה באיילון דרום עמדה על 61 קמ"ש, בחודשים אוקטובר ונובמבר מהירות זו קפצה ל־83 ו־71 קמ"ש (בהתאמה). בשבוע הראשון של ינואר היא צנחה ל־66 קמ"ש והואטה בשני קמ"ש בשבוע השני של החודש.
בשעות השיא בבוקר באיילון דרום ראינו עלייה מ־34 קמ"ש במאי ל־72 קמ"ש באוקטובר ו־66 קמ"ש בנובמבר. בדצמבר ובשבוע הראשון של ינואר כבר ראינו מגמה המזכירה את ימי טרום המלחמה עם ממוצע של 39 קמ"ש שירד ל־36 קמ"ש בשבוע שעבר.
נתונים דומים אפשר לזהות בנתונים לשעות השיא בערב עם ממוצע של 40 קמ"ש במאי האחרון שעלה ל־67 קמ"ש באוקטובר ושב לממוצעים הרגילים בשבועיים האחרונים עם 43 קמ"ש.