הגיל הממוצע בישראל לסמארטפון ראשון לילד צנח בעשור האחרון מ־11 ל־7 שנים, כמחצית מהישראלים מעידים כי השימוש בנייד פוגע להם בקשב ובריכוז, וכ־80% משלמים בעזרת אפליקציות תשלומים בסמארטפון. כך עולה מדוח "האינטרנט של העשור" שפירסמה אתמול קבוצת התקשורת בזק.
הדוח המקיף, המתבסס על מדגם מייצג של 4,500 איש, סוקר את השינויים שחלו באורח החיים הדיגיטלי בישראל לאורך העשור האחרון, גם בהשוואה למגמות עולמיות. הוא מוצא למשל, שהסמארטפונים החליפו את היכולות הטבעיות שלנו: 58% מהישראלים מודים כי הם לא זוכרים מספרי טלפון ותאריכי לידה, ו־43% כבר מתקשים לנווט ללא "ווייז" או "גוגל מאפס".
57% מעדיפים לכתוב הודעה במקום לענות לטלפון. רוב של 72% ישלחו בכלל תמונות במקום הודעה. הילדים ובני הנוער אמנם מבלים מול מסכים כ־12 שעות ביום, אבל יותר ממחציתם מרגישים שההורים לא קשובים לשיחה איתם כיוון שהם עסוקים בנייד.
אחוז חדירת האפליקציות לתשלומים דיגיטליים בישראל נחשב גבוה מאוד ביחס לעולם: ל־54% מהישראלים בעלי סמארטפוני אנדרואיד יש את אפליקציית "ביט", לעומת 35% מהאמריקאים שמפעילים את האפליקציה המקבילה Cash APP.
הפורמט הדיגיטלי כל כך אהוב על הישראלים, עד ש־69% ישמחו להעביר את הכרטיסים הפיזיים, כמו תעודת זהות, רישיון, כרטיס קופ"ח ועוד, לטלפון הנייד.
הישראלים גם מנויים ביותר רשתות חברתיות מבעבר, אבל פחות פעילים בהן בפועל. לאינטרנט ולרשתות הללו גם השפעה שלילית גם על מצבם הרגשי: למעלה ממחצית מבני הנוער, 55%, מדווחים כי הרשתות גורמות להם להרגיש שחייהם של אחרים יותר מאושרים ומושלמים משלהם. ניכרת גם ירידה במספר האנשים שהרשתות החברתיות גורמות להן להרגיש חלק מהקהילה (46% בלבד מול 60% ב־2019).
פייסבוק היא הרשת החברתית הכי גדולה ויציבה בארץ בין הישראלים הבוגרים – ל־76% מהם יש פרופיל פייסבוק. הבאות אחריה בין הבוגרים הן אינסטגרם עם 58%, טלגרם עם 40% (מספר שצבר תאוצה מאז 7 באוקטובר), טיקטוק עם 26%, לינקדאין עם 16%, ו־X (טוויטר) עם 13%.
אצל בני הנוער הרשת הפופולרית ביותר היא אינסטגרם עם 66%, ולאחריה טיקטוק עם 48%. פייסבוק נמצאת בירידה תלולה מאז 2015 ומגיעה כיום רק למקום השלישי (24%). בקרב הילדים, טיקטוק היא הפופולרית ביותר (74%). טיקטוק ממלא עבור הילדים ובני הנוער גם תחליף לצפייה בווידיאו בסטרימינג.
בחודשי המלחמה האחרונים הישראלים השתמשו בכוח הקנייה שלהם מול מי שיצאו כנגד ישראל - 56% דיווחו כי מחקו את אפליקציית אתר האופנה SHEIN ו־46% מחקו את אפליקציית ASOS.







