"אוקיי, אז נניח שאפשר ליצור סרטון של 60 שניות שמראה אסטרונאוט ממריא לחלל? ומה אז? איך נוצר מזה סיפור?" הירהר בפסטיבל הקולנוע ברלין דייב קלארק, במאי הוליוודי שהוזמן לפאנל בסוף השבוע שתוכנן מראש כדי לדון בהשלכות טכנולוגיית ה־AI על התעשייה. הפאנל הפך במהרה לפאנל על Sora ששוחררה יום לפני, וקלארק יצא מגדרו להרגיע את הנוכחים: "אל תפחדו על המשרות שלכם, תפחדו מהאנשים שימהרו להשתמש בטכנולוגיה הזו בסרטים שלהם".
הוליווד — וב"הוליווד" אנחנו מתכוונים לתעשיית הקולנוע העולמית בעצם, כולל פה בישראל — קרועה. בין אווירה פאניקיסטית של "הסוף קרב", שנפל עליה מאז לפני שנה ורבע, כשחברת OpenAI שיחררה את המודל הראשון של ChatGPT — שיש כאלה שניבאו שיחליף את כל התסריטאים והיוצרים בהוליווד באחת — לבין שאננות כמעט דוגמטית. לפאסון, צריך להודות, יש גם סיבות טובות — כלומר חוץ מהסיבה האנושית הנצחית "אף אחד לא רוצה להודות באפשרות שלא יהיה ביקוש למקצוע שלו עוד כמה שנים": הרי מנבאי השחורות המיידיים טעו בגדול, לפחות במערכה הראשונה.
הוליווד מתאוששת כעת משביתות התסריטאים והשחקנים מהארוכות בהיסטוריה, שהיו בצל החרדה של מ־AI. ובשוך הקרבות, אחרי מלחמת התשה ארוכה, התברר לשמחת כולם (חוץ מבעלי האולפנים והמניות) — בני אדם 1, טכנולוגיה 0. קברניטי הוליווד הבינו שבשלב זה, בטח כשמדובר במנוע העדיין מפשל תדיר של ChatGPT, הם עדיין זקוקים לכותבים ובטח לשחקנים בשר ודם. ה"פועלים הפשוטים" בהוליווד קיבלו כמה הטבות בתנאים ותחושת חיוניות מחודשת.
ובכן, ניצחון בקרב עדיין לא אומר כלום על המלחמה, וגם לא משנה את בהכרח את התמונה הגדולה. מחקר ששוחרר בחודש שעבר, עוד לפני השקת Sora, מעריך שלא פחות מ־204 אלף משרות (!) יחוסלו בהוליווד וספיחיה בשלוש השנים הקרובות. ספציפית — Sora נראית כמו הדגם הראשון של מאכלת שתקצור את מרבית השדה של אמני האפקטים המיוחדים. כיום על כל סרט של מארוול שתקציבו מאמיר ל־250 מיליון דולר, עובדים אלפי אנשים, אנימטורים וקולוריסטים, אמני קול וצבע שמלטשים כל פריים וכל תנועה. אם נחזור לדוגמה של קלארק מהפתיחה — אם נניח שאפשר ליצור סרטון של 60 שניות של חללית ממריאה, והוא יהיה אפילו בחצי או שליש מהגימור הנדרש כדי להופיע על מסכי הקולנוע — אלה אלפי משרות שאפשר לחתוך. אז נכון, בכוכבים, בבמאים, ובתסריטאים איש לא ייגע בשלב הזה. כנראה שלא נרצה לצפות בסיטקום שנדע שכתב מחשב ותמיד נשמח לשמוע על "האלמנט היצירתי" ומיהם האנשים מלפני ואחורי המצלמה. אבל אמן האפקטים, הסאונד, הצבע? היכונו למהפכה, והיא לא תהיה יפה.