חבר קבינט המלחמה ויו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, טס אתמול בלילה לוושינגטון לסדרת פגישות, כולל עם סגנית נשיא ארה"ב, קאמלה האריס. הביקור הזה מגיע בתזמון מעניין במיוחד, בעוד המגעים לעסקת חטופים מתמשכים כבר תקופה ארוכה, ובצל הדיווחים בארה"ב כי בממשל האמריקאי מאבדים את הסבלנות מול התנהלות נתניהו במלחמה - והטענות כי הוא כבול על ידי שותפיו לממשלה איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
סביבת ראש הממשלה זעמה על פרסום דבר הנסיעה ב־ynet והבהירה כי גנץ טס ללא אישור ראש הממשלה, ובניגוד לתקנון הממשלה, ש"מחייב כל שר לאשר את נסיעתו מראש עם ראש הממשלה, לרבות אישור של תוכנית הנסיעה". לטענת מקורבי נתניהו, "ראש הממשלה הבהיר לשר גנץ שלמדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד".
2 צפייה בגלריה
yk13823742
yk13823742
השר גנץ עם רה"מ נתניהו | צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90
מלבד הפגישה עם סגנית הנשיא האריס מחר, גנץ ייפגש בוושינגטון גם עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. עוד ייפגש גנץ עם חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית ובכירים בשדולת אייפ״ק.
גורמים יודעי דבר אומרים כי גנץ מנסה לעבוד על פגישה עם הנשיא ביידן, אך לא בטוח שהדבר ייצא אל הפועל.
בסביבת גנץ מסרו כי גנץ עידכן באופן אישי ומיוזמתו את ראש הממשלה במהלך יום שישי כי בכוונתו לטוס, על מנת לתאם עימו את המסרים שיועברו בפגישות. השר גנץ צפוי לשוב לישראל במהלך יום רביעי, לאחר ביקור מדיני נוסף בבריטניה. בגלל התנגדות נתניהו, הנסיעה לא תמומן על ידי הממשלה אלא על ידי כספי המפלגה.
2 צפייה בגלריה
yk13823674
yk13823674
(הנשיא ביידן | צילום: רויטרס, Elizabeth Frantz)
בשבוע שעבר נשיא ארה"ב תקף בחריפות את הממשלה. בראיון שהעניק לתוכנית הלייט־נייט של סת' מאיירס, ביידן הזהיר שאם ישראל תמשיך בדרכה הנוכחית עם "ממשלה שמרנית כל כך" - היא עלולה לאבד את הלגיטימציה הבינלאומית.
בכירים אמריקאים אמרו כי ארה"ב ממשיכה ללחוץ "בכל הכוח" כדי להביא לעסקת חטופים והפוגה בלחימה בין ישראל לחמאס, והזהירו כי "אם ניווכח שנתניהו מחבל בכך מסיבות פוליטיות - זה יביא להתנגשות חזיתית עם הבית הלבן".
הבכירים האמריקאים טענו כי על אף ש"ארגון הטרור חמאס משחק משחקים ולא עושה לנו חיים קלים", אותו הדבר עושה גם ישראל. "זה לא יעצור אותנו, אנחנו ממוקדים בעסקה", אמרו.
לדבריהם, "על נתניהו לעשות כל מה שצריך כדי שתהיה עסקה. אם נגיע למסקנה שהוא לא פועל בהיגיון ומחבל בעסקה, זה יהיה מאוד קשה עבורנו - ולא יהיה מנוס מלהגיע לנקודה של התנגשות".
הבכירים הזכירו גם את דבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנושא, שתקף את ממשלת נתניהו, והבהירו כי "מה ששמענו מהנשיא זאת רק ההתחלה. אם נגיע למסקנה שראש הממשלה מושך זמן מסיבות פוליטיות, נשמע מביידן דברים הרבה יותר חמורים". ייתכן שגם ההגעה הנוכחית של גנץ לוושינגטון נועדה להעביר מסר לנתניהו.