התזמון של השקת "הפליליסטיות", שעוסקת בפרקליטות של עבריינים מכל הסוגים והמינים, לא היה יכול להיות הולם יותר: שגרת המלחמה החזירה גם את סצנת הפשע למסלולה ורק בארבעת הימים האחרונים נרצחו עשרה בני אדם, בזמן שמשטרת ישראל טרודה בהתרפסות כלפי שר כהניסט ומנוהלת על ידי מפכ"ל שוועדת חקירה המליצה להדיחו. יפה מצד ערוץ 13 להתגייס ככה לטובת פושעי ישראל: למה שיחפשו בגוגל "סנגורית שתוציא אותי ממאסר עולם" אם אפשר לקבל כרטיסי ביקור בפריים טיים.
1 צפייה בגלריה
yk13839066
yk13839066
(טעם רע לפני המלחמה ובמיוחד במהלכה. "הפליליסטיות")
הסדרה כמובן צולמה לפני 7 באוקטובר, אבל גם אז לא היה טעם להקדיש משבצת מרכזית לדוקו־ריאליטי שבו מופיעים, כבדרך אגב, אנשים ששמם הולך לפניהם מהסיבות הכי גרועות שיש. אין ממש צורך במלחמה כדי להבין שנאום זכויות האסיר של מאיר אברג'יל (!) והפנייה הנרגשת שלו לאיתמר בן גביר (משמח לדעת שהוא "לא מתבייש" שהצביע לו), מרגעי השיא של פרק הבכורה, הם ביזיון אפילו ביחס לסטנדרטים המפוקפקים של הטלוויזיה המסחרית. אבל להעלות את "הפליליסטיות" עכשיו, כשהמדינה מודעת מתמיד לגיבורים אמיתיים שמצילים אותה כבר חצי שנה, זה כבר כמעט בלתי נסבל.
מילא, אם "הפליליסטיות" לפחות הייתה מופקת וערוכה באופן שעוד מנסה להצדיק את ההליכה על הקצה המוסרי. אבל עם פרקים ארוכים מדי (כמעט שעה נטו לפרק) וסיטואציות מאולצות (כל מפגש שני נראה כאילו נכפה על ידי ההפקה) ו/או סטריאוטיפיות (מקריוקי ועד הפרשת חלה), שעדיין לא מצליחות להפיק כימיה כלשהי בין המשתתפות, "הפליליסטיות" היא גם לא בדיוק הברקה בידורית.
ולא שהיה חסר פוטנציאל: עורכות הדין חן מאירי ושני דרי, לדוגמה, בהחלט עונות על הקריטריונים של "דמות" (סיפור חזק, אישיות צבעונית, כריזמה מול המצלמה). כשרואים אוסף של נשים מהפריפריה שמתמרנות בין כרישים כבדים לאקדחי קפצונים, לגמרי מעניין לשאול מדוע הדרך שלהן לפרוץ מחסומים חברתיים וכלכליים עוברת דווקא בהגנה חסרת פשרות על בני אדם מאוד מסוכנים.
אולם כל זה נותר בבחינת חומר גלם זניח לעומת העיסוק האובססיבי של "הפליליסטיות" בסמלי סטטוס כמו תיקי יוקרה, בתים רחבי ידיים ולקוחות שאף אחד לא רוצה לפגוש בסמטה אפלה. זה לא שאין דיון במהות המקצוע, שהיא הזכות הקריטית של כל חלאה להגנה משפטית, או ברקע שהוביל את המשתתפות למצב שבו הן חוגגות "הישג" בדמות שנתיים וחצי שנות מאסר על אחזקת נשק וסמים. אבל כמכלול, "הפליליסטיות" בושלה כמו כל דוקו־ריאליטי עתיר טראש אחר, מה שמרדד עד אימה את הנזק העצום והמאוד ממשי שהפשיעה מחוללת גם בימים אלה. זאת לא עבירה פלילית אבל כן פשע טלוויזיוני.

בקטנה

אם "המהדורה המוקדמת" של חדשות קשת כוללת אייטמים על מחירי הנדל"ן, רשת סופרמרקטים חדשה (כולל מסלול באולינג!), מדיניות ההחלפה של זארה, מטבח שיבשל במקומכם וכמובן הפינה של מנחם ותחיה הורוביץ – למה עדיין קוראים לזה "המהדורה המוקדמת" ולא "תוכנית חיסכון"? מישהו שם חושב שהצופים והצופות לא שמים לב מה משודר? או שרק בגלל שקוראים לזה "מהדורה מוקדמת" אז הקהל בבית ימתין לפרשנות של ישראל זיו על המחירים ברשת SPAR ? עד מתי הזלזול באינטליגנציה?