"אני בחרתי להיפרד מהשר גנץ בכבוד", צייץ אתמול גדעון סער. "לצערי, התנגדותו של השר גנץ לצירופי לקבינט המלחמה אינה עניינית ואינה מטעמים של טובת המדינה. בדיוק כפי שהייתה התנגדותו בתחילת המלחמה לצירופו של ח"כ אביגדור ליברמן לקבינט המלחמה". בניגוד לדבריו של גנץ, הוסיף סער – יש מה לתקן בקבינט.
מאז הקמת ממשלת החירום לאחר שבעה באוקטובר, לא היה אירוע פוליטי שיכול להשפיע על עתיד הממשלה והקואליציה כמו החלטתו של השר גדעון סער לפרק את השותפות עם גנץ והמחנה הממלכתי. בחמשת החודשים האחרונים הפוליטיקה הישראלית הורידה הילוך, אבל נראה כי סער טרף את הקלפים, ויכול לשנות את יחסי הכוחות בין הגושים, וגם להשפיע על הרכב קבינט המלחמה.
3 צפייה בגלריה
yk13840661
yk13840661
(צילום: עמית שאבי)
איך תיראה המערכת הפוליטית אחרי המהלך המפתיע (אבל הצפוי במובן מסוים) של סער והאם נתניהו ירים את הכפפה שזרק לו סער ויצרף אותו לקבינט המלחמה? כמה תרחישים שורטטו אתמול בכנסת שיכולים להשפיע על המערכת הפוליטית:
1. נתניהו מצרף את סער לקבינט המלחמה למרות התנגדותו של גנץ. ראשי המחנה הממלכתי מחליטים להישאר בקבינט. מדובר בתרחיש סביר, שכן נתניהו מרוויח קול בטוח בקבינט ואף מחליש את משקלם את גנץ ואיזנקוט בקבינט.
3 צפייה בגלריה
yk13840577
yk13840577
צילום: עמית שאבי
2. נתניהו מצרף את סער לקבינט; גנץ ואיזנקוט מחליטים לפרוש. מדובר בתרחיש עם סיכוי נמוך, שכן גנץ "שרד" תקריות קשות עם נתניהו ושרי הימין בקבינט ולמרות זאת נשאר בממשלה. קשה להאמין כי כניסתו של סער לקבינט, בניגוד להסכמה של גנץ – תגרום לו לפרוש. גנץ הבהיר, כי למרות חילוקי דעות קשים עם נתניהו ושרי הימין הוא יישאר בממשלה כל עוד המלחמה נמשכת. גורם בכיר במפלגתו של סער אמר בהקשר הזה: "אם גנץ ואיזנקוט פורשים מהקבינט זה פותר לנו את הדילמה האם להישאר בממשלה. במקרה כזה נישאר בקואליציה, אנחנו לא נפרוש. נהיה קואליציה של 68 ח"כים. גנץ הכניס את עצמו לבעיה: הוא איבד שליטה על תאריך הבחירות וזה קריטי מבחינתו. הוא יחזור לאופוזיציה עם שמונה מנדטים מול 24 מנדטים של לפיד".
3. נתניהו לא מכניס את גדעון סער לקבינט המלחמה, למרות דרישתו של יו"ר הימין הממלכתי. סער יצטרך לבלוע את הגלולה ולהמשיך כחבר קבינט מורחב. גורם המקורב לסער אמר, כי גם אם נתניהו לא יכניס את סער לקבינט המלחמה, הוא יצטרך להציע לו פיצוי אחר: "נתניהו יצטרף להיענות להצעה או להניח הצעה נגדית. אין פה משחק 1:0. מצידנו שביבי יקים קבינט מלחמה נוסף. בסוף אנחנו דורשים השפעה".
3 צפייה בגלריה
yk13840579
yk13840579
צילום: עמית שאבי
4. נתניהו לא מצרף את סער לקבינט; חברי הימין הממלכתי פורשים מהממשלה. גדעון סער מגדיל את קואליציית הימין מלא־מלא ל־68 ח"כים. פרישה של סער משאירה את הקואליציה שלו על 64 ח"כים, בלי המחנה הממלכתי. "כשנחליט ללכת, אפשר לפרק קואליציית 64, הרבה יותר קשה לפרק 68", אמר גורם בימין הממלכתי. הערכה היא, כי גם אם נתניהו לא יצרף את סער לקבינט המלחמה – סער לא ימהר לפרוש.
כך או כך, החלטתו של גדעון סער לפרוש פותחת מחדש את המאבק על קבינט המלחמה. סער הודיע כי מפלגתו, הימין הממלכתי, תישאר בקואליציה, אולם הוא דורש להיכנס כחבר לפורום קבינט המלחמה. גורמים פוליטיים טוענים, כי מיד לאחר שנפתחה המלחמה, התנגדו גם נתניהו וגם שותפיו של סער, גנץ ואיזנקוט, לצירופו של סער לקבינט המלחמה.
לא ברור עדיין מה תהיה החלטתו של נתניהו בעקבות הדרישה של סער. גנץ עצמו כאמור, הביע התנגדות לכניסתו של סער, ואמר: "דברים שאינם שבורים לא מתקנים. הקבינט עובד נכון, מביא את הדברים לקבינט המורחב ואני חושב שכך זה צריך להימשך". גנץ הודה כי לא ידע על הודעתו של סער למרות שהעריך שזו תוכניתו. "לא הופתעתי. ההחלטה של גדעון ללכת לדרכו היא ההחלטה שלו. אני חושב שמאז שבעה באוקטובר מדינת ישראל במאבק על חייה ודמותה, המדינה יותר חשובה מהמפלגה. נעשה את זה בדרך הנכונה תוך שיתוף הציבור".
בתגובה לדבריו של גנץ, אמר סער כי יש מה לתקן בקבינט. "גנץ טועה. התנגדותו לשינוי הרכב הקבינט המצומצם נשענה על אבחנה שגויה - 'מה שעובד לא צריך לתקן'. ציבור רחב מאוד מרגיש ויודע שיש הרבה מה לתקן באופן ניווט המלחמה על ידי הקבינט המצומצם. זה לא על פוליטיקה אלא על הדרך להכרעה במלחמה".
אבל הצרות של נתניהו לא יסתיימו עם פתרון המשבר מול גדעון סער. אם יחליט נתניהו לצרף את סער הוא יקומם עליו את שני שותפיו מימין, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שהבהירו כי במקרה כזה הם ידרשו להצטרף לקבינט המלחמה.