אחרי שהדיון שהתקיים ביום רביעי בלילה בקבינט המלחמה הסתיים ללא החלטות, הייתה אמורה אמש להתקיים ישיבה נוספת. אלא שראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל אותה, והעביר את הדיון לגבי דרך הפעולה במגעים לעסקת חטופים - שנקלעו למבוי סתום לנוכח התשובה הבעייתית של חמאס שלמעשה דחתה את הצעת הפשרה האמריקאית - לקבינט המדיני-ביטחוני המורחב.
הסיבות לביטול הדיון אמש חלוקות: בסביבת נתניהו אומרים כי הדיון שהתקיים שלשום כבר הסתיים, אך מנגד שרים אחרים בקבינט המצומצם אומרים כי יש לדון בדברים נוספים ולקבל החלטות. גורם בכיר מתח ביקורת חריפה: "אם הדיון הסתיים, מדוע קבעו דיון נוסף?" אך גורמים בסביבת נתניהו טענו מנגד כי מדובר היה בעניין פרוצדורלי. גורמים בכירים בקבינט המלחמה אומרים כי מדובר בדרך של נתניהו להעביר את הוויכוח לקבינט המורחב, שם הוא יודע שיש התנגדות רחבה יותר לגמישות שתוביל לעסקת חטופים.
1 צפייה בגלריה
yk13861525
yk13861525
(מחלוקות בדרך לעסקה חדשה. מיאה ליימברג משתחררת בעסקת החטופים הקודמת)
בישראל יש דילמה אמיתית מה לעשות, והעמדות של החברים בקבינט המלחמה מנוגדות. הישיבה ברביעי בלילה הייתה טעונה מאוד. נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי אמרו כי זה הזמן להגביר את הלחץ הצבאי כדי להגביר את הלחץ על חמאס, ואילו גדי איזנקוט והאלוף במיל' ניצן אלון ביקשו להרחיב את המנדט ולגלות גמישות סביב חזרת התושבים לצפון. נתניהו התנגד בתוקף. איזנקוט הגיב בכעס ואמר שחייבים ליזום, כיוון שראינו כי העמדות שלנו לא מובילות לשום מקום. ראש המוסד דדי ברנע אמר שצריך להתגמש בנושא הצפון וביתור הרצועה. נתניהו התנגד ועקץ: אתם לא יודעים לנהל משא ומתן (בהתייחסו לבקשת ההתגמשות לגבי החזרה לצפון כדי לנסות ולהציל את העסקה).
אם האמריקאים יציגו הצעה משלהם, ייתכן שהדילמה הישראלית תסתיים מוקדם מהצפוי. יש גם גישה שלפיה יש לחכות שהאמריקאים יפעילו את מנופי הלחץ שלהם על קטאר, כדי שתגביר את הלחץ על חמאס ותתחיל ביישום בפועל של איומי ההגליה וסגירת חשבונות הבנק של ראשי הארגון.
גורם ישראלי מסביר כי דווקא בשאלת המפתח אין פערים גדולים: ארה"ב מציעה שחרור 100 רוצחים עבור כל חטוף, ואילו חמאס דורש 150 רוצחים. הוויכוח הגדול יותר הוא על זכות הווטו שישראל דורשת על זהות המשוחררים, בעוד חמאס מתעקש לבחור בעצמו מי ישוחרר אך בישראל לא מוכנים לשמוע על כך.
בתוך כך, נתניהו עידכן את חברי קבינט המלחמה שיוציא משלחת לוושינגטון בשבוע הבא, לאחר ששלשום הכחיש את הודעת הבית הלבן שלפיה הוא חזר בו והחליט לשלוח משלחת ישראלית שתדון עם האמריקאים על מבצע ישראלי ברפיח. גורמים מדיניים ששוחחו עם "ידיעות אחרונות" אמרו כי "נתניהו הבין ששגה".