שלוש פעמים, בהפרשי זמן של שבע שנים, התעקש התסריטאי המצרי מוחמד מחלאווי לנסות את מזלו אצל ועדת הצנזורה המצרית לסרטי קולנוע. מ-2006 ועד לפני שלוש שנים הוא הביא לאישורה את תסריט "הסוכן", שם זמני, המספר את סיפורו המפותל של איש המוסד הישראלי הבכיר, שנשלח לחסל את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה במקום מגוריו הסודי בלבנון.
4 צפייה בגלריה
yk13876058
yk13876058
("לא נוח לי לדבר על כסף". ננסי עג'רם | צילום: PATRICK BAZ)
מחלאווי כבר חשף את כוכבי סרטו: השחקן הוותיק חסן יוסף בתפקיד נסראללה, השחקן המצרי המפורסם אחמד עז בתפקיד סוכן המוסד הישראלי, והקצפת בסיפור העלילה, רעייתו של סוכן המוסד, שממלאת תפקיד מכריע בניסיון החיסול של נסראללה — בגילומה של זמרת הפופ מספר אחת של העולם הערבי, ננסי עג'רם.
זאת הייתה אמורה להיות הופעתה הראשונה של "אם הבנות" — עוד אחד מכינוייה של מלכת הפופ הערבי — על המסך הגדול. הכינו לה תפקיד מפתח של סוכנת חרוצה ופתיינית. מחלאווי הודיע לחברי הוועדה, ש"עם סיפור ענק כזה, ועם צוות שחקנים מפורסמים כל כך, לא תהיה לי בעיה לגייס במאי, מפיק וצוותי צילום". לתדהמתו, התסריט נפסל.
בשנה הראשונה הבהירו לתסריטאי ש"התסריט לוקה בחוסרים". כשמחלאווי שיפץ, הוסיף עוד זוויות לדמותם של זוג הישראלים והצליח לגייס, לטענתו, תמונות של בניין המוסד, התסריט נפסל שוב, בטענה ש"אין עניין". בפעם השלישית, לפני שלוש שנים, שוב לא קיבל אישור, וחברי ועדת הצנזורה העבירו מסר מפורט לתקשורת, ש"אין עניין לעצבן את ישראל".
ננסי עג'רם, שהייתה אמורה לגלם את רעייתו הישראלית של סוכן המוסד, שלחה מסר לחברי הוועדה ש"דווקא נסראללה נותן את ברכתו", והסבירה שהעבירה את התסריט ללשכת מזכ"ל ארגון הטרור בביירות, וזכתה לתגובה נלהבת. "מה אכפת לנו מה יאמרו בישראל על הסרט?" התעקש התסריטאי לגונן על יצירתו, "אם הצוות מרוצה, אם נסראללה לא מתנגד, אם התגובות שקיבלתי במצרים ובמדינות ערביות נוספות מהללות את הרעיון, למה לפסול את הסרט?" התשובה נלחשה ברמיזה עבה: איראן מתנגדת. לשכת המנהיג הרוחני עלי חמינאי ובכירים במשמרות המהפכה הבהירו בלשון חד-משמעית, ש"על נסראללה לא עושים סרט קולנוע".
מחלאווי לא ויתר. הוא העביר את התסריט לחברות הפקה פרטיות וקיבל, לאכזבתו, תשובה זהה: לא מסתבכים בסרט קולנוע על נסראללה, ובעיקר: לא מגייסים את זמרת הפופ המובילה בלבנון לגלם את דמותה של רעיית הסוכן הישראלי.

נגד עין הרע

רק עכשיו, 25 שנים אחרי שהחלה להופיע על הבמות הכי יוקרתיות בלבנון מולדתה, בסעודיה, במצרים, בירדן, בנסיכויות וגם ביוון, קפריסין, צרפת ובריטניה — עג'רם מתכוננת סוף-סוף לתפקידה הראשון על המסך הגדול. הפעם זה יהיה תסריט חלבי, הפקה מצרית-סעודית שלא תרגיז את ועדת הצנזורה.
זה סיפור על בני זוג שנפגשים לגמרי במקרה, רבים עד לב השמיים, ובסוף מנהלים (איך לא?) סיפור אהבה מהסרטים. בן זוגה של עג'רם בסרט, שחקן הקולנוע כרים עבד אל-עזיז, כבר אמר ש"כבוד ענק להופיע ביחד עם ננסי, גם אם זה סרטה הראשון. אני בטוח שיכינו אותה היטב, ואני מתכוון לעזור לה כי היא תוספת ראויה מאוד לעולם הקולנוע".
עג'רם, שכבר שנים לא יורדת מכותרות עיתוני הבידור בעולם הערבי, גזרה על עצמה הפעם שתיקה. "כאילו היא משלבת אצבעות נגד עין רעה, שלא יעלו עליה עוד פעם", מסבירה אחת מחברותיה הקרובות בביירות. "אין ויכוח שזאת הזמרת מספר אחת בכל רחבי העולם הערבי, ומתברר שיש לה אויבים ויריבים לא מעטים, שמנסים לחבל לה בקריירה. אבל ננסי חזקה, ישרה מאוד, ויודעת לעמוד על שלה".
4 צפייה בגלריה
yk13876050
yk13876050
נסראללה. עג'רם הייתה אמורה להשתתף בסרט המתאר את חיסולו | צילום: AFP
עג'רם, שאופרה וינפרי כינתה "אחת מעשר המשפיעות באמת בעולם הערבי", מופיעה כמעט מאז שהיא זוכרת את עצמה. כבר בגיל שבע הופיעה ננסי נביל עג'רם בסלון המשפחתי המרווח. אביה, נביל, היה הראשון שזיהה את הכישרון ולא הפסיק ללחוץ ולדחוף אותה לקריירה כזמרת. יום אחד החליט להעלות את הילדה בהירת השיער על במה מאולתרת בבית שברובע העשירים אשרפייה, אזור המגורים היוקרתי של ביירות. עג'רם הקטנה שרה את מיטב הלהיטים ("לא הבנתי אף מילה", גילתה כעבור שנים) וזכתה לתשואות. אחרי טבילת האש הזו, שנמשכה עוד כמה פעמים, התקצר מסלול העלייה שלה אל ענקי הפופ של לבנון.
בגיל 15 צירפו אותה לאגודת הזמרים הוותיקים של לבנון. "אמנם הייתי צעירה מאוד, אבל נוצר סביבי סוג של קונצנזוס שאני חייבת להשתייך לאגודה. לוח ההופעות שלי היה מלא", היא סיפרה בעבר. אף אחד מהזמרים והזמרות לא הביע התנגדות לשילובה של הנערה הצעירה. אפילו פיירוז, אז הזמרת מספר אחת של לבנון והעולם הערבי, בירכה על הצטרפותה של "בעלת הקול וההופעה הכל כך מיוחדת" לענקי הזמר של ארץ הארזים.
לפני שלוש שנים, כהוכחה לכבוד ההדדי, הגיעה עג'רם אל ביתה של פיירוז, כיום בת 89, העניקה לה מתנות והשתיים הצטלמו כשהזמרת הקשישה מופיעה, כתמיד, עם סרט גומי עבה לראשה, המכסה על הפאה הנוכרית.
יועציה המליצו שתשיר בדיאלקטים שונים, בהם לבנוני-סורי, מצרי, אמירותי ומרוקאי, ובבת אחת היא הפכה לזמרת נערצת בכל רחבי העולם הערבי. בתקשורת הלבנונית דאגו להזכיר לעג'רם ולהזהיר אותה, שכבר ב-1955 לבנון אימצה חוק שאוסר פגישות או מגעים עם ישראלים.
מי שזכתה במהרה לכינוי "הדיווה הלבנונית" שיחררה אלבומים בקצב. אחרי האלבום הראשון "מיחתאגאלכ" ("זקוקה לך"), שזכה להצלחה מסחררת כשעג'רם הייתה רק בת 15, יצאו עוד 14 אלבומי זהב, כל אחד נמכר במהירות שיא במיליוני עותקים בעולם הערבי ובקהילות הערביות בדרום-אמריקה, ניו-יורק, לונדון ופריז. היא הוכרזה כמוכרת האלבומים מספר אחת בעולם הערבי.

קשרים עם האויב הציוני

לאחרונה חזרו לכלי התקשורת ולרשתות החברתיות "תמונות הבושה" של עג'רם היפהפייה בת ה-40. ביולי האחרון עמדה כוכבת הפופ הלבנונית למתקפה כשהעלתה לבמה מעריצה ישראלית בשם יהודית דוש במהלך הופעה בקפריסין. השתיים צולמו על הבמה. התמונות שפורסמו אז עוררו סערה ברשתות בעולם הערבי והאשימו את עג'רם כי היא "פועלת לנורמליזציה עם ישראל".
עג'רם, מצידה, הגיבה בזריזות: "אני לא צריכה להוכיח את הפטריוטיות שלי כלבנונית בפני אף אחד. השייכות שלי ללבנון ולשורשיה גוברת על כל שיקול אחר. אני לבנונית ערבייה עד לנשימתי האחרונה, וכך אישאר". גם המעריצה הישראלית סיפרה שהיא ממוצא לבנוני, מעריצה את עג'רם בזכות המוזיקה שלה ו"לא אמרתי לה אף מילה על הבמה".
4 צפייה בגלריה
yk13876053
yk13876053
עג'רם עם בלוגר הטיולים הישראלי איציק בלס. התמונה שעוררה סערה בלבנון
כעת עג'רם שוב בכותרות בהקשר דומה, שוב תקלה עם ישראלי, ושוב בקפריסין. רק סיימה קונצרט, ובלוגר הטיולים הישראלי איציק בלס התקרב אליה ולחץ את ידה בחום. התמונות עלו לאתרים, והסערה נפתחה מחדש. הפעם כבר כינו אותה "הבוגדת".
מותחי הביקורת מאשימים אותה לא רק בקשרים עם האויב הציוני, אלא גם ב"קשירת קשרים מיותרים דווקא בשיאה של המלחמה בעזה ובדרום לבנון". עורך הדין הלבנוני שרביל ערב הגיש תלונה נגד עג'רם שהתעקשה, לטענתו, "להיפגש עם נציג מדינת האויב, בזמן שהאויב מפציץ את אדמותינו הקדושות בעזה ובלבנון, ומבצע מעשי טבח נגד ילדים".
היומון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" העלה מחדש את תמונת כוכבת הפופ הלבנונית עם בלס, צירף את השאלה "האם היא שוב תיפול למלכודת בגלל תמונה?" והוסיף את תגובת איש התקשורת הבכיר בלבנון, אלי מורעב, שקבע: "אני דוחה בשאט נפש את כל הניסיונות לפקפק באהבת הלאום והנאמנות של ננסי עג'רם. ואני גם מציע לה להיזהר ממלכודות ולהפסיק להצטלם עם מעריציה, יהיו אשר יהיו". הלוא זמרת בסדר גדול כזה, הוסיף, לא בודקת מי מתקרב אליה כדי להביע הערצה, ולא מבקשת להציג תעודת זהות לפני שמתקרבים אליה.
גם לי היה ניסיון אישי עם עג'רם. לפני 16 שנים, כשהגעתי למלון רדיסון ברבת-עמון, הבחנתי בעשרות צעירים רצים לאולם הגדול בקומת המרתף של המלון. החלטתי לדהור בעקבותיהם ומצאתי את עצמי במסיבת עיתונאים של עג'רם לקראת הופעתה בפסטיבל זמר מסורתי ליד עמאן.
הזמרת הפופולרית דיברה וחייכה, וכשהגיע תור השאלות הרמתי יד, הזדהיתי כעיתונאית ישראלית ותהיתי איזה מסר יש לה לאלפי מעריציה בישראל. בבת אחת השתררה דממה מתוחה באולם. כל העיניים הופנו אל עג'רם ואליי. עג'רם חייכה והתחילה לענות, אך באותו הרגע התנפלו עליי עיתונאים ירדנים, ודחפו אותי אל מחוץ לאולם.
כעבור שעתיים הגיעה לחדרי במלון שיחת התנצלות מהזמרת הלבנונית. היא זכרה את פגישתנו הקודמת, ועוד פגישה שבה שוחחנו על יחסי לבנון וישראל. עג'רם אמרה אז שהיא "מאוד-מאוד בעד".

סיפור אהבה עם דוקטור

חייה האישיים נוצצים לא פחות מהמקצועיים. יום אחד, כמו באגדות, הגיעה עג'רם לטיפול שיניים במרפאתו של רופא השיניים של המפורסמים בביירות, ד"ר האדי אל-האשם, והשניים התאהבו. הרומן התגלגל במהירות ונשמר בסוד עד לחתונתם בקפריסין כעבור שנתיים. בתקשורת חשפו את סיפור האהבה בין הזמרת לרופא המבוגר ממנה ב-14 שנה, ועג'רם הזדרזה לפרסם את תמונותיהם המשותפות.
בניגוד לכוכבים אחרים, עג'רם אינה בוחלת בחשיפת שלוש בנותיה. היא מצטלמת איתן, מעלה לרשתות ומתמוגגת בקונצרט של מילא (16) הבכורה, בסיום שנת הלימודים בבית הספר. "היא עוד תגיע רחוק", מבטיחה האם הגאה. אחריה נולדו אילה בת ה-14 וליה בת הארבע. בני הזוג לוקחים איתם את הילדות לחופשות סקי, לדיסנילנד בפריז ולסיבוב בניו-יורק.
ב-2020 ציפתה לעג'רם הפתעה מכיוון לא צפוי, כשקלודין עאון, בתו של מי שהיה אז נשיא לבנון, מישל עאון, יצאה בהכרזה על חלומה לבקר בישראל. "הסכסוך שלנו עם ישראל הוא פוליטי. אין שנאה אמיתית וגם אין מניעה להגיע לשלום עם ישראל", הודיעה בת הנשיא לתושבי לבנון. "אפשר להגיע לפתרון הבעיות עם ישראל — סימון הגבולות ובעיית הפליטים הפלסטינים. וכאשר נגיע להסכמות, אני לא רואה בעיה שממשלת לבנון תחתום על הסכם שלום עם ישראל".
עאון, שכיהנה אז כראש הוועדה לענייני נשים בפרלמנט בביירות, לא רק הבהירה שהיא תומכת בשלום עם ישראל, אלא גם תקפה את יריביו הפוליטיים של אביה, וטענה ש"מותחים נגדו ביקורת, כדי לכסות על האינטרסים הפרטיים של מתנגדיו". ואז הטילה את הפצצה האמיתית, כשחשפה את חלומה הגדול "להגיע לישראל, להכיר את תושביה ולבקר בירושלים".
4 צפייה בגלריה
yk13876056
yk13876056
צילום: RABIH MOGHRABI, AFP
מי שהיה אז שר הביטחון הישראלי, בני גנץ, הזדרז לקבוע ש"אני שומע בלבנון קולות חיוביים שמדברים על שלום עם ישראל". ההיסטריה לא איחרה להגיע מביירות, קולות המתנגדים יצאו בתקשורת, אך גם תומכי השלום, בעיקר מהעדה הנוצרית-מארונית, הזדרזו לתמוך בבת הנשיא. גם עג'רם שלחה מסרי עידוד אל לשכתה של קלודין.
בד בבד עם ההצלחה המוזיקלית חסרת התקדים של עג'רם, היא החלה להופיע גם בפרסומות. חברת קוקה-קולה הייתה הראשונה ששכרה את שירותיה, ומודעות ענק בכיכובה הופיעו בכל העולם הערבי. אחריהם הגיע גם קמפיין למותג תכשיטים. "לא נוח לי לדבר על כסף", אמרה כשנשאלה על הנושא בראיון לערוץ הסעודי אם-בי-סי.
היא כן דיברה, ובגילוי לב, בראיון ההוא על משטר הדיאטה הרצחני שמנהלים עבורה "כי אני חייבת להיות דקיקה". "עוגות ופחמימות לא נמצאות בהישג היד שלי", אמרה וגילתה שבסבוסה, למשל, היא אוכלת פעם בשנה. בראיון אחר, למגזין "ווג" בשפה הערבית, חשפה כי עברה ארבעה ניתוחים פלסטיים: עיבוי לחיים, הצרת האף, עיבוי שפתיים ו"שיפוץ החלק העליון של הפנים", עד שהשיגה, לדבריה, את "המראה המושלם".
אחד מרגעי השיא בקריירה של עג'רם נרשם לפני שנתיים, כשהייתה לזמרת הערבייה הראשונה שתמונתה הופיעה על המסכים בטיימס סקוור בניו-יורק.
רגע השפל שלה נרשם בינואר 2020 ונראה "כמו חלום הבלהות הכי נורא שיכולתי לדמיין לעצמי". באמצע הלילה התפרץ גבר צעיר לדירת בני הזוג עג'רם ואל-האשם. הדוקטור יצא לקראת הפורץ חמוש באקדח. גם הגבר היה חמוש, במה שהתברר מאוחר יותר כאקדח צעצוע. הפורץ, פליט סורי בלבנון שהיה מכוסה במסכת פנים, טען כי הגיע לדרוש את משכורתו כגנן בביתם המפואר של בני הזוג. ד"ר פאדי הבהיר שרעול הפנים כיוון אליו אקדח, ו"לא הייתה לי ברירה אלא לפתוח באש". 16 כדורים נורו מאקדחו של בעל הבית, פגעו בפלג גופו העליון של הפליט הסורי והרגו אותו. באותה שעה ישנו שלוש הבנות בחדריהן ועג'רם, משותקת מאימה, עקבה מחדר השינה.
המשפט לא היה פשוט. רעייתו ואמו של הפליט הסורי, מוחמד חסן אל-מוסא בן ה-31, טענו כי הוא הגיע לגבות חוב, וכי לא היה מצויד באקדח אמיתי. אבל לא היה להן סיכוי מול רופא השיניים המכובד, שהביא לבית המשפט את רעייתו המפורסמת כעדת הגנה. אב בית הדין שלח את ד"ר האשם למעצר של לילה אחד, ואסר עליו לצאת לחו"ל למשך שישה חודשים. לבסוף גם העונש הזה בוטל. "זה היה סיוט", סיכמה עג'רם. "בכל רגע פחדתי שהגנב יתפרץ לחדרי הילדות שלי, או ינסה לירות בי".

בלבנון שומרים על הגחלת

אי-אפשר לנתק את סיפורה של עג'רם מסיפורה של לבנון. עד לפני ארבע שנים נחשבה ביירות ל"פריז של המזרח התיכון" ול"שווייץ של העולם הערבי", אם כי זוהרה התעמעם בגלל משברים פוליטיים. ועדיין, תיירים מכל העולם הערבי, בעיקר מנסיכויות המפרץ, נהגו להשתקע מדי קיץ בבתי המלון היקרים ולפזר כספים שסייעו לכלכלת לבנון.
ואז, משום מקום, הגיע באוגוסט 2020 הפיצוץ בנמל הלבנוני הגדול, שגרם למותם של 180 בני אדם. אחרי האסון הגיעה תקופת הקורונה, בריחה של צעירים רבים מהמדינה ולבסוף המלחמה עם ישראל.
היום לבנון היא מדינה שמושתתת על חבורה של פוליטיקאים ואנשי מסחר במצוקה, שנשענים בעיקר על תרומות של קרובי משפחותיהם בחו"ל. השמחה שכה אפיינה את הלבנונים נעלמה. אפילו ראש הממשלה לשעבר, סעד אל-חרירי, עקר מביירות והקים בית חדש באיחוד האמירויות. מי שקיבל אזרחות נוספת, ניצל את הדרכון ונמלט. "לא נעים להודות", אומר לי חברי הוותיק, ראש חוג באוניברסיטת ביירות היוקרתית, "אבל הפכנו למדינה ענייה. רק חיזבאללה מצליחים להרים את הראש".
ובכל זאת, ובמנות זעומות בהשוואה לעבר, בביירות לא הולכים לישון. אהובת חובבי הלילות הארוכים, מועדוני הלילה והשתייה, מתפרצת בבת אחת אל צום חודש רמדאן. לא חשוב אם אתה נוצרי קופטי, מוסלמי סוני או דרוזי, המוזיקה מתחילה לשטוף את הברים של ג'וניה, עיירת הנמל והבילויים שמצפון לביירות. פתאום הרחובות עמוסים צעירים וצעירות לבושים במיטב השיק פריזאי.
לינה דאוד (45), בעלת בוטיק שפתוח רק פעמיים בשבוע "בגלל המצב", מספרת: "החלטתי לשטוף את הראש ונסעתי במכונית בדרך לג'וניה. ראיתי גם אנשים עניים מאוד מסוגרים בבתיהם, גם עניים פחות שיוצאים לרחובות, וגם את שכבת הביניים והעשירים, שאצלם כלום לא השתנה. החיים שלנו בזבל, החיים שלהם עטופים זהב".
"היינו בטוחים שאנחנו על סף נפילה עמוקה", מספרת מאיה בוחרי, מראשי אגודת בעלי מועדוני הלילה (כן, יש גוף כזה בביירות). "בבת אחת הצלחנו להרים את עצמנו עם הצעירים ממשפחות מבוססות, שמגיעים כל לילה בחבורות גדולות. מי שיכול, משלם עבור כל השולחן והמשקאות. כאילו מתעקשים לחגוג באמצע המלחמה נגד ישראל. זאת לא המלחמה שלנו. זאת המלחמה של חיזבאללה. אנחנו, תנו לנו לעבוד ולבלות, אין לנו עניינים, לטוב ולרע, מול הציונים".
בלבנון ממתינים לעג'רם, בעלה, ושלוש בנותיהם, עד שתסיים את צילומי סרטה הראשון. היא לא תשוב מיד לביתה אלא תצא לסיבוב הופעות הופעות במדינות ערביות לסיום חודש רמדאן. ולבנון? "היא נטועה עמוק מאוד בליבי", מתעקשת הכוכבת. "עכשיו קשה לנו ביחד".