אוקטובר 2023 היה אמור להיות חודש חגיגות ה-30 של מקדונלד'ס ישראל, שהסניף הראשון שלה נפתח ב-10 באוקטובר 1993, ומאז הפך אותה לרשת המזון המצליחה ביותר בארץ: 225 סניפים, מחזור שנתי של קרוב ל-2 מיליארד שקל, עסק רווחי מאוד בבעלות מלאה של עמרי פדן.
צחוק הגורל הוא שפדן – ממייסדי "שלום עכשיו", שסירב לפתוח סניפי מקדונלד'ס מעבר לקו הירוק, שנמנה עם 350 חותמי "מכתב הקצינים" המפורסם שקרא לראש הממשלה מנחם בגין לחתום על הסכם שלום עם מצרים – מוצא עצמו מאבד את הזיכיון בישראל בגלל חרמות שהוטלו על זכייני מקדונלד'ס במדינות מוסלמיות, לאחר שפדן תרם כ-10,000 מנות המבורגר לחיילים הלוחמים בעזה.
1 צפייה בגלריה
yk13876298
yk13876298
(צילום: גלעד קוולרציק)
סיפור ההצלחה של מקדונלד'ס בישראל רשום לגמרי על שמו של פדן, שגם ידע משברים לא מעטים, ידע להיאבק בעיקשות אבל גם לחשוב מחוץ לקופסה, לייצר פתרונות, ולדעת מתי להתקפל. אחד המשברים שחזר וצף הוא סביב פתיחת הסניפים בשבת וסביב הכשרות. פדן, שהתעקש על מכירת לא כשר בכל מחיר במאבק מול אפריקה ישראל, אז בעלת קניון רמת אביב, פתח מאוחר יותר ערוץ של "מקדונלד'ס כשר", כשאחד הסניפים הראשונים שהפך כשר (ב-2006) היה זה שבקניון רמת אביב. היום כשליש מסניפי הרשת כשרים.
עוד משבר היה סביב אי-פתיחת סניפים מעבר לקו הירוק, כולל רמת הגולן, שכמעט עלה לו באובדן הזיכיון בנתב"ג. פדן התעקש וגם זכה בזיכיון למרות הכל. ב-2004 נשרף מפעל "תופאפ", שסיפק למקדונלד'ס תפוחי אדמה המותאמים לדרישות הרשת האמריקאית. בעקבות זאת ניהל פדן מאבק להורדת המסים על תפוחי אדמה קפואים מיובאים, שעמדו אז על 60%, והצליח.
המשבר הגדול מכולם הוא התגברות תודעת הבריאות בקרב הצרכנים. השיא היה כששר הבריאות דאז, הרב יעקב ליצמן, יצא בוועידת הקרדיולוגים שנערכה ב-2016 נגד הרשת והכריז: "מקדונלד'ס אאוט, לא במדינתנו". פדן הגיב בכל דרך אפשרית, כולל לקיחת חסות על ועידות בריאות מקצועיות והכרזה על "המהפכה הבריאותית" במקדונלד'ס, שכללה הורדת שיעורי השומן הרווי ושומן הטראנס במוצריו, עידוד לצריכת מים ופרסום תכולה תזונתית מפורטת של המנות.
הפעם פדן לא נאבק יותר, וגם שותק, שלא כהרגלו. האם כי אינו מעז לצאת נגד התרנגולת שסייעה לו להטיל ביצי זהב והפכה אותו למיליארדר? הנישואים האלה היו טובים לשני הצדדים, ושניהם לא שוכחים זאת גם בשעת הפרידה. האם השתיקה היא חלק מההסכם ביניהם שעדיין לא גובש סופית? האם ימשיך לקבל תגמולים על חפיפה ותדרוך הרוכשים החדשים? האם החליט לצאת ממקדונלד'ס גם כי בגיל 72, עם הכסף שצבר, הוא רוצה לפתח עסקים משלו מבלי שאף אחד יושב לו על הזנב? וסימן השאלה הגדול יותר: האם השינוי במקדונלד'ס מאותת על חזרה לאחור אל ימי "החרם הערבי", שבלם כניסות של חברות לישראל ולחץ על אחרות להפסיק את פעילותן פה?