הדיווחים על עסקת חטופים ויציאת כוחות צה"ל מרצועת עזה החלו לזעזע את האגף האולטרה-ימני של הממשלה: השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' החליטו אתמול על "הפגנת מחאה" נגד ראש הממשלה נתניהו ובעיקר איימו פומבית כי לא תהיה לו ממשלה אם תיפסק המלחמה. וזו אינה החזית היחידה של נתניהו בתוך ממשלת הימין מלא-מלא שלו. גם החרדים העלו את רף האיומים שלהם כלפי נתניהו – בגלל חוק הגיוס, או חוק ההשתמטות מגיוס. ש"ס החלה ליישר קו עם הקו הבדלני של יהדות התורה נגד גיוס בחורי ישיבה, גם כאלה שאינם לומדים, וסימנה כי המחויבות שלה כלפי ממשלת נתניהו הולכת ופוחתת.
גורם בליכוד העיר כי פגרת הקיץ היא חבל ההצלה של נתניהו. "צלצול הפעמון הגואל של פגרת הקיץ הציל את נתניהו", אמר הגורם. "סמוטריץ' ובן גביר יכולים לאיים עד מחר בפרישה, אבל רק הכנסת יכולה לפזר את עצמה וזה יכול לקרות רק במהלך כנס הקיץ של הכנסת. כנס הקיץ הוא המבחן האמיתי והמשמעותי של נתניהו. בעיצומו של הכנס תידרש הכנסת להתחיל בחקיקה של חוק הגיוס בהובלת הקו הקיצוני של יהדות התורה ובתמיכת ש"ס – וזה יכול להוביל את הממשלה הזאת לפירוק".
1 צפייה בגלריה
yk13877138
yk13877138
(צילום: שלו שלום)
בסביבת נתניהו מוטרדים יותר מהאיומים של דרעי וגולדקנופף מאשר מהציוצים של בן גביר וסמוטריץ'. "זה להראות שאנחנו קיימים", אמר גורם בליכוד על ראשי עוצמה יהודית והציונות הדתית. "גם אם הם יפרשו – לאן יש להם ללכת?". בכך, התייחס למרתון האיומים אליו נכנסו אתמול בן גביר וסמוטריץ'. "אם ראש הממשלה יחליט לסיים את המלחמה ללא מתקפה נרחבת על רפיח על מנת להכריע את חמאס, לא יהיה לו מנדט להמשיך לכהן כראש הממשלה", אמר אתמול בן גביר. ואילו סמוטריץ' שלח מכתב חריף לנתניהו ודרש לכנס את הקבינט המורחב ולא רק את קבינט המלחמה. "אני כבר מתריע שבועות ארוכים שבמקום להוריד את הרגל מהגז אנו צריכים להגביר את הלחץ על חמאס בעזה, וזו הדרך היחידה שבה נוכל להשיב את החטופים ולהשמיד את חמאס", כתב סמוטריץ'. "אנו רואים כי החלטות מתקבלות בקבינט המצומצם ללא אישור או עדכון הקבינט המורחב תחת לחצים בינלאומיים שפוגעים במומנטום של המלחמה ובאינטרסים הביטחוניים שלנו".
מלאכת תחזוקת הממשלה גורמת כאב ראש גדול לנתניהו. בין רפיח לחזית הצפונית ואיראן – נתניהו נמצא עמוק גם בתוך הבוץ הפוליטי ומקבל דיווחים על התרופפות הציר שלו עם החרדים. בשיחות סגורות הם עם בטן מלאה על ראש הממשלה. כפי שפורסם כאן בימים האחרונים, רמת התיאום בין גנץ לדרעי נמצאת בעלייה. העיתונאי החרדי אבי מימרן מרדיו קול חי, סיפר אתמול מה קורה מאחורי הקלעים של המפלגות החרדיות. "הם הגיעו ממש לקצה", אמר. "אתה שומע מאחורי הקלעים תסכול מטורף מזה שהם נתנו לנתניהו את הלחי הראשונה, גם את הלחי השנייה וגם את הרפורמה המשפטית ולא קיבלו כלום. הקואליציה שלו בסכנה. אנחנו הולכים לבחירות לדעתי וזה יהיה בהסכמה עם בני גנץ".