האזהרה מפני התלות המסוכנת של ישראל ביבוא מטורקיה מתממשת: הטורקים הודיעו אתמול כי הם אוסרים יצוא לישראל ב-54 קטגוריות שונות (לא מוצרי מזון וצריכה), מתחום הבנייה והתשתיות, ובראשם מלט ומוצרי פלדה ואלומיניום. זאת, עד להכרזת הפסקת אש במלחמת חרבות ברזל מול חמאס. זאת על רקע הכעס של טורקיה על דחיית בקשתה להצניח סיוע הומניטרי לעזה.
ברשימת החומרים שהוטלו עליהם מגבלות: מלט, פרופילים וכבלים מאלומיניום ומנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד. חשוב להדגיש כי 65% מהמלט לישראל, שזקוקה כעת למלט יותר מהרגיל לצורך שיקום העוטף והצפון, מיובא.
2 צפייה בגלריה
yk13878937
yk13878937
(צילום: דנה קופל)
בישראל נותר מפעל אחד בלבד למלט - נשר. לאחר שהמדינה עודדה פתיחת יבוא מלט מטורקיה, הדבר גרם לסגירת מפעלי מלט נוספים שלא עמדו בתחרות מול היבוא. אחד מיבואני הברזל אמר ל"ממון": "את מה שאסר ארדואן ניתן יהיה להשיג מארצות אחרות כמו גרמניה, ארה"ב וכו', אבל במחירים גבוהים בהרבה. בינתיים יש לנו מלאים".
היבואנית הגדולה בישראל של מלט מטורקיה היא חברת סימנט, ששותף בה שלומי פוגל מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. סימנט הייתה מי שלחצה על ממשלת ישראל להקלות שיאפשרו פתיחת יבוא המלט לארץ. דובר סימנט אמר כי החברה מייבאת מלט גם מיוון.
2 צפייה בגלריה
yk13878954
yk13878954
הפרסום בממון ב-19.2.24
רק לאחרונה פורסמה ב"ממון" האזהרה של התאחדות התעשיינים מפני תלות ביבוא של מוצרים שרק מפעל אחד בישראל מייצר אותם, בהם תחום המלט. לדעת ההתאחדות, התלות, במיוחד בטורקיה, מהווה סכנה ממשית לעצמאות היצרנית של ישראל בשעת חירום.
עוד דוגמה לתלות כזו היא בנושא הזכוכיות. כיום, זכוכית שמשמשת למעטפת למגדלים מיובאת מטורקיה, בעוד המפעל היחיד לזכוכית לבנייה שהיה בציפורי, ונרכש על ידי קרן פורטיסימו, נסגר לפני מספר שנים לאחר שנטען כי אינו מסוגל לעמוד בתחרות מול היבוא הזול מטורקיה, והפך ליבואן בעצמו.
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר: "אנחנו מתריעים שנה בפני הממשלה על מוצרים רגישים שהטורקים מספקים עד 80% מהצריכה של המשק הישראלי. טורקיה זולה כי ארדואן מסבסד את התעשיות שלו והשכר שם זול. ממשלת ישראל התמכרה למחירים הזולים של טורקיה והתעלמה מהסכנות".
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שמייצגת את היבואנים אמר: "זאת שגיאת מדיניות חמורה של ממשלת טורקיה. שאינה מפרידה בין כלכלה למדיניות, ומרגע שטורקיה אוסרת יצוא לישראל על שורת מוצרים ארוכה - היא מערערת יחסים אלה לרעת כלכלת טורקיה ולרעת אנשי העסקים שלה".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "קיים חשש אמיתי מפני חרם וסנקציות כלכליות מטעם מדינות נוספות וחברות בינלאומיות. הדיווח בדבר הגבלות היצוא של טורקיה לישראל, מחייב בחינה רחבה וראייה אסטרטגית של מגבלות הסחר, אשר מצטברות כביטוי כלכלי לבידוד מדיני של ישראל. הקשיים בשרשראות האספקה ופערי ההיצע שנוצרים, ישפיעו באופן משמעותי על התייקרות המחירים, שישליכו באופן מיידי על יוקר המחיה ועל פעילות המשק כולו".
מי שירגיש בצורה הקשה ביותר את החרם הטורקי הם הקבלנים ובהתאחדות הקבלנים בוני הארץ הסבירו כי אמנם קשה לאמוד במדויק את היקף ההשפעה על שוק הנדל"ן המקומי, אך ללא ספק תהיה השפעה על מחירי הדיור והתשתיות, אם לא יימצאו שווקים חליפיים שהמדינה תעודד את היבוא מהם. "בעבר בתקופת הקורונה כבר היינו עדים למצב שבו שווקים מרכזיים במזרח הרחוק, שמהם היה יבוא של חומרים ומוצרי בנייה, נסגרו - מה שגרם לעלייה דרמטית בעלויות הבנייה. אם התסריט הזה יחזור, ההשפעה על מחירי הדירות עלולה להיות מורגשת מאוד".
עוד הוסיפו בהתאחדות הקבלנים כי "כמו סוגיית העובדים הפלסטינים והעובדים הזרים, כך גם נושא יבוא חומרי הגלם לא מנוהל בראיית ובתפיסת הביטחון הלאומי ואבטחת הרציפות התפקודית של המשק. כדאי שמדינת ישראל תנצל את 'ההזדמנות' להפיק לקחים ולתקן את המצב".

"יתגלגל לצרכן"

לדברי ד"ר חיים גולובנציץ, מנכ"ל חברת הבנייה אתגר נדל"ן "ככל שההחלטה הטורקית תיושם בפועל, היא עלולה לגרום להאמרת מחירים בתחומים שונים בהם היבוא הטורקי משמעותי לישראל, ותיאלץ את היבואנים לחפש פתרונות רחוקים ויקרים יותר שעלותם תתגלגל לפתחו של הצרכן הישראלי. מדובר במכה נוספת לענף בימים של חוסר ודאות כלכלית ומחסור אדיר בפועלים. למרות שנדמה כי מחירי הדירות הגיעו לשיאם, נראה שעליית מחירי הדירות בלתי נמנעת וזו בשורה רעה מאוד לשוק הקונים".
במקביל, שר החוץ ישראל כ"ץ, הורה היום להכין רשימה מורחבת של מוצרים שישראל תמנע מטורקיה ליצא לארץ בטענה כי היא מפרה באופן חד-צדדי את הסכמי הסחר. בנוסף, תפנה ישראל לגורמים פרו-ישראליים בארה"ב לעצור השקעות בטורקיה ולקונגרס האמריקאי לבחון הפרה של חוקי החרם נגד ישראל והטלת סנקציות בהתאם.