בשנים האחרונות הבינו חברי הכנסת שהפעילות הפוליטית והפרלמנטרית שלהם לא תיראה חשובה מספיק, אם הם לא יקדמו אותה גם ברשתות החברתיות. בעקבות זאת החליטו רבים מהם לנצל את תקציב "קשר עם הבוחר" שמוענק לכל ח"כ, כדי להשקיע גם בקידום אישי ופוליטי בפלטפורמות חברתיות שונות ברשת.
נתונים חדשים שהגיעו לתנועה לאיכות השלטון חושפים איזה שימוש עשה כל ח"כ לטובת קידומו ברשת, מתקציב "קשר עם הבוחר".
על פי הנתונים, שמתייחסים לשנת 2023, הח"כים החילוניים מעדיפים את הפלטפורמות הפופולריות (פייסבוק, טוויטר, טיקטוק) ואילו הח"כים החרדים מעדיפים פלטפורמות מסורתיות יותר, כמו מסרונים, הדפסת איגרות לחג ופשקווילים. ויש גם ח"כים יצירתיים שמעבירים חלק מתקציב "קשר עם הבוחר" לצורך קניית עוקבים ולייקים.
אז מי השיאנים ומי בתחתית ההשקעה ברשתות החברתיות? ח"כ (יהדות התורה) יצחק פינדרוס הוא השיאן, עם הוצאה של 75,241 שקל עבור רשתות חברתיות, הדפסות ופרסומים.

ח"כ (העבודה) נעמה לזימי, שפעילה מאוד ברשתות החברתיות, השקיעה 67,862 שקל ברשתות החברתיות; ח"כ (יש עתיד) מיכל שיר 58,426 שקל; ואילו יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ (ליכוד) יולי אדלשטיין, הוציא 55,085 שקל.
ח"כ (ליכוד) דני דנון שמאז 7 באוקטובר מותח ביקורת על מדיניות הממשלה שילם 54,230 שקל; ואילו ח"כ (העבודה) גלעד קריב שילם 52,506 שקל. הח"כ ה"מורד" מהליכוד, אלי דלל, השקיע ברשתות החברתיות 50,292 שקל, כשחלק קטן מהסכום שולם גם עבור קניית עוקבים ברשתות החברתיות.
דלל גם לא הסתיר זאת. בפירוט ההוצאות הכספיות של ח"כ דלל נכתב באופן חופשי: "קניית עוקבים". גורם בכנסת סיפר שדלל אינו היחיד ושח"כים רבים קונים עוקבים ולייקים ברשתות החברתיות, אולם הם עושים זאת באמצעות חברות חיצוניות, שאינן מפרטות את הפעילות שהן עושות עבור אותו ח"כ ברשתות החברתיות.
יש גם ח"כים שלא מתלהבים במיוחד מהשקעה כספית ברשתות החברתיות, כמו למשל ח"כ (הציונות הדתית) צבי סוכות, שהשקיע בשנת 2023 רק 23,114 שקל באתרי אינטרנט וברשתות החברתיות.
ומהי הפלטפורמה המועדפת על הח"כים? במקום הראשון נמצאת פייסבוק שרשמה בשנת 2023 הכנסה של כ-375,000 שקל מקופת חברי הכנסת.
עבור הודעות מסרונים (SMS) שילמו הח"כים כ-154,000 שקל; טוויטר עם נתח שולי של כ-11,000 שקל; וטיקטוק עם כ-4,000 שקל.
מרבית הח"כים החרדים מעדיפים לשמור על קשר עם בוחריהם בדרכים של פעם: פרסום מודעות, ברכות, עלונים ופשקווילים. ח"כ (יהדות התורה) ישראל אייכלר השקיע את רוב תקציב "קשר עם הבוחר" שלו בהדפסות ובפרסומים בסכום של 97,286 שקל; ח"כ (יהדות התורה) יעקב אשר הוציא 61,782 שקל; ואילו ח"כ (נעם) אבי מעוז רשם הוצאה של 51,692 שקל.
הנתונים אינם כוללים את שרי הממשלה ואת ראשי המפלגות שמשלמים את הוצאות הרשתות החברתיות שלהם מחשבון משרדי הממשלה או המפלגות שבראשן הם עומדים.
עו"ד הידי נגב, ראש מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, טוען שהח"כים מנצלים את תקציב "קשר עם הבוחר" באופן לא ראוי. "חברי הכנסת מנסים לאחוז במקל הרשתות החברתיות בשני קצותיו - מתפעלים ומקדמים את עצמם מכספי הציבור, אך מתנהגים שם כאדם פרטי", הסביר עו"ד נגב. "למרות כל המימון בכספי הציבור, הם חוסמים אזרחים ומוחקים תגובות בדפים שלהם ברשתות מבלי לתת על כך דין וחשבון לציבור, והכל כדי למנוע ביקורת לגיטימית על פועלם".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.04.24