חלקיק אלוהי, גאונות אנושית: זוכה פרס הנובל פרופ' פיטר היגס, שגילה את "החלקיק האלוהי" וזכה לראות בחייו את אישור קיומו כעבור כמעט יובל, הלך לעולמו והוא בן 94.
פרופ' היגס, יליד ניוקאסל שעבד רוב חייו באוניברסיטת אדינבורו בסקוטלנד, קיבל את הפרס היוקרתי בשנת 2013 על תיאוריית ה"החלקיק האלוהי". החלקיק, בוזון היגס, נחשב אבן פינה בעולם הפיזיקה ויכול להסביר מדוע לחומר יש מסה. קיומו של בוזון היגס נחזה, על סמך מודלים תאורטיים, כבר ב-1964, וגילויו במאיץ החלקיקים הגדול בעולם LHC כעבור 48 שנים זיכה את פרופ' היגס ופרופ' פרנסואה אנגלר בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2013.
1 צפייה בגלריה
yk13879360
yk13879360
(מקור השם מפוקפק. היגס | צילום: AP)
חלקיק היגס זכה לכינוי מפואר, "חלקיק אלוהים" או אפילו "החלקיק האלוהי", בגלל סיבה מוזרה במקצת: ב-1993 כתב הפיזיקאי האמריקאי ליאון לדרמן ספר מדע פופולרי על פיזיקת החלקיקים, ובחר ככותרת לספרו את כינויו המקובל של חלקיק היגס, סרבן הגילוי - That Goddamned Particle, כלומר "החלקיק הארור ההוא". המו"ל סירב לקבל כותרת זו, קיצר את המילה הבעייתית והפך את הכינוי ל-The God Particle. השם דבק ורבים מהמשתמשים בו כיום, אינם מודעים למקור הכינוי. למעשה, מייחסים לחלקיק היגס סגולות שאין בו.