קמילה היא האדם האחרון שהיית מצפה לראות כמלכה", כך סיפרו מקורבים למלכה-רעיה באפריל 2023, בראיון ל"סאנדיי טיימס". שנה ושבעה חודשים חלפו מאז שהמלכה אליזבת השנייה הלכה לעולמה והורישה את הכתר לבנה הבכור המלך צ'רלס ולאשתו קמילה פרקר בולס, שכידוע הייתה דמות שנואה מאוד בקרב הבריטים - שלמעשה עד היום שומרים אמונים לנסיכה המנוחה דיאנה.
3 צפייה בגלריה
yk13878794
yk13878794
(קמילה פרקר בולס. כיום מחצית מאזרחי בריטניה מרוצים ממנה | צילום: Hollie Adams, AP)
ההתמודדות של קמילה לאורך השנים הייתה קשה, ולרוב היא נדחקה הצידה. המלכה אליזבת ובעלה הנסיך פיליפ סירבו להגיע לטקס חתונתם של צ'רלס וקמילה (אך כן השתתפו בקבלת הפנים) - ורק לעיתים רחוקות יכלה קמילה לנסוע באותו רכב עם צ'רלס ולהשתתף באירועים רשמיים. אבל היא לא ויתרה. צ'רלס במקביל דאג להבהיר לבני משפחתו שהיא חלק מחייו, וכי הדבר אינו פתוח לדיון.
השינוי הגדול והזכור מכולם הגיע ב-2007, כשהנסיכים וויליאם והארי הזמינו את קמילה לקחת חלק בטקס הזיכרון לציון עשור למותה של אמם דיאנה. אנשי החצר ראו בדבר הזדמנות פז, אך קמילה נסוגה לאחור. "זו הייתה הפעם היחידה שבאמת לא הסכמנו", נזכר אחד מעוזריה לשעבר. "חשבתי כמו איש יחסי ציבור: 'וואו, הם הזמינו אותה, זה רגע גדול'. אבל היא ראתה את זה אחרת. האינסטינקט שלה היה לא ללכת, כי היא הרגישה שזו תהיה הסחת דעת. היא האמינה שהפוקוס צריך להיות על דיאנה ועל טקס הזיכרון, והיא בהחלט צדקה".
חלקו אהבה לסוסים
3 צפייה בגלריה
yk13878863
yk13878863
המלך צ'רלס. הוא וקמילה התגלו כצמד מנצח | צילום: Hollie Adams, AP
זה לקח כמה שנים טובות, אבל בסופו של דבר אליזבת החלה לחבב את קמילה והשתיים, שחלקו אהבה לסוסים, מצאו עוד ועוד נושאים משותפים. "תמיד נדהמתי מהחום שהיה ביניהן", סיפר ג'וליאן פיין, שהיה מזכיר התקשורת של קמילה וצ'רלס. "הרחק מהמצלמות הן צפו ביחד בטלוויזיה, התעדכנו בחדשות, חלקו בדיחות ודיברו על סוסים".
חיבתה של המלכה אליזבת באה לידי ביטוי בפברואר 2022, במהלך חגיגות 70 השנה למלכותה, כשהודיעה לנוכחים באירוע כי לאחר מותה היא מצפה מכולם לפנות לקמילה כמלכה-רעיה. "כאשר בני צ'רלס יהפוך למלך, ביום מן הימים, אני יודעת שתעניקו לו ולאשתו קמילה את אותה התמיכה שנתתם לי, ומשאלתי היא שכאשר יגיע הזמן הזה - קמילה תהיה ידועה בתור המלכה-רעיה".
צ'רלס התרגש מאוד מהמחווה, אך מקורבים לקמילה סיפרו כי הטייטל מעולם לא היה עניין עבורה. "אני באמת לא חושב שהיא הייתה מוטרדת מהתואר", אמר פיין. "למרות מה שאנשים מיהרו לחשוב, בכל פעם שהיו אומרים לידה את המילים 'מלכה-רעיה', היא הייתה בוהה בך כמו חתול ספינקס ולא נותנת שום רמז לגבי המחשבות שלה. היא מעולם לא יצאה בקמפיין עבור הטייטל".

ההצגה צריכה להימשך

למרות שקמילה וצ'רלס נשואים באושר כבר 19 שנה - עם סיפור אהבה שנמשך כ-50 שנה - גם לאחר שנכנסה לנעלי ה"מלכה-רעיה", קמילה הרגישה, ולעיתים קרובות מדי, שהיא צריכה להילחם על רצונותיה בארמון.
"להשמיע את קולה יכול להיות מאוד מאתגר. אבל קמילה מוודאת שהוא יישמע על ידי כך שהיא מוסיפה את המילים 'זה מה שאני חושבת על זה' בשיחות עם צ'רלס. הוא רוצה לשמוע את אשתו, היא הרוויחה את הזכות הזו", אישר מקורב יודע דבר. אך ליידי פיונה לנסדאון, הסנדקית של בתה של קמילה, מיהרה להבהיר: "אף אחד לא ידחוף אותה לקצה, לא יהיו לה התקפי עצבים או חוסר שפיות, אבל היא תתעקש ותגיד - 'לא, אני רוצה שזה ייעשה ככה'. זה חשוב מאוד עבורה ועבור צ'רלס, היא צריכה להביע את עמדתה".
דוגמה בולטת להתעקשות של קמילה הייתה לקראת טקס ההכתרה במאי 2023, כשמהארמון הודיעו כי נכדיה ייקחו חלק פעיל בטקס לצידו של הנסיך ג'ורג', נכדו הבכור של צ'רלס. "זו הייתה החלטה משמעותית מאוד, היא רצתה אותם לצידה", סיפרה ליידי לנסדאון, והוסיפה כי קמילה השגיחה מקרוב על רשימת המוזמנים לטקס. "היא נאמנה מאוד לחבריה, וזה יבוא לידי ביטוי ביום הגדול. היא רוצה להמשיך ולהיות נאמנה לכל אותם אנשים שתמכו בה ועמדו לצידה".
וכעת, עם אבחונו של המלך צ'רלס השלישי כחולה במחלת הסרטן, ההתעקשות של קמילה נושאת פירות. מי שהחלה את דרכה כאחת הנשים הכי לא אהובות בבריטניה, הפכה לאישה שסוחבת את המלוכה על גבה ונמצאת, בעל כורחה, בקדמת הבמה.
למרות שלאחר נישואיה לצ'רלס דאגה קמילה להבהיר כי היא "רואה את עצמה כנספחת" וציינה כי כל תפקידה הוא לתמוך בבעלה במילוי תפקידיו המלכותיים - תוך כדי תמיכה בעמותות הקרובות לליבה - כיום קמילה היא הפנים של המלוכה.
"קמילה נחשבה לאישה השנואה ביותר בבריטניה, והיום כולם זכו להכיר מקרוב את ההומור שלה, החום ובעיקר המחויבות האין-סופית שלה כלפי המונרכיה", כתבה רבקה אינגליש ב"דיילי מייל". "משפחת המלוכה, הם כולם משרתים וממלאי מקום - זה כמו תיאטרון, אם מישהו חולה מישהו מיד מחליף אותו וההצגה נמשכת".
3 צפייה בגלריה
yk13878864
yk13878864
הנסיכה דיאנה. הבריטים ממשיכים להתגעגע אליה | צילום: AP
ואכן ההצגה חייבת להמשך: אבחנו של המלך צ'רלס הגיע במקביל לדיווחים על מצבה הבריאותי ההולך ומידרדר של הנסיכה מוויילס קייט מידלטון, אשת הנסיך וויליאם. ארמון בקינגהאם הודיע שצ'רלס לא ייקח חלק באירועים ציבוריים, ובמקביל ארמון קנזינגטון דיווח שמידלטון לא תישא במטלות מלכותיות.
ברגע אחד לא מתוכנן, שני בני מלוכה פעילים נאלצו לקחת צעד גדול ומשמעותי אחורה, וכל הפוקוס עבר ברגע אחד לנסיך וויליאם ולאמו החורגת קמילה. "כולם היו בטוחים שהיא תיעלם, אבל קמילה עשויה מחומר אחר לגמרי - וזה משהו שכולנו צריכים לשאוף אליו", הכריזה אינגליש. "אם תשב אומלל ותרחם על עצמך אתה תרגיש עצוב ומסכן, אבל אם תקום ותפעל - עם חיוך, תרגיש הרבה יותר טוב" - וזה בדיוק מה שקמילה עושה.
בגב זקוף ועם חיוך מלא ביטחון קמילה מובילה את משפחת המלוכה, ואין אחד שלא שם לב לכך, אפילו השומרים המלכותיים שמלווים את הארמון שנים. "כולם שמחים לראות את החריצות, הנחישות ותחושת החובה של קמילה", סיפר שומר מהארמון. "קמילה דואגת לבעלה - כולם דואגים. למרות שהוד מלכותו מראה שהוא מחלים יפה - זה קשה מאוד לראות מישהו שאתה אוהב עובר דבר כזה, ולמרות זאת, היא פשוט עושה כל מה שצריך, את כל מה שמבקשים ממנה ועם חיוך רחב על הפנים".
"19 חודשים לאחר שהפכה למלכה, האישה שנראתה בעבר כאיום על המלוכה צריכה כעת לקחת על עצמה חלק ניכר מהאחריות לשמירה על המונרכיה", סיכמו ב"הגרדיאן". "עבור אישה שהוגדרה בעבר על ידי בעלה כ'טובה ומדויקת', אין ספק שזה יהיה עניין של לשמור על קור רוח ולהמשיך".

הסתגלות יוצאת דופן

ובכל זאת, נראה שזה לא מה שקמילה קיוותה שיקרה. בשנת 2017, בשיחה עם אשתו של סולטן ברוניי, סיפרה קמילה על הקשיים שהיא חווה. "זה מאוד מעייף. אנחנו עובדים כל יום בלי הפסקה, וזה נהיה קשה יותר ככל שמתבגרים. אני כל הזמן מנסה להגיד לכולם שאני לא צעירה כמו פעם וצריך להאט את הקצב".
עברה הבריאותי של קמילה לא מזהיר. המלכה-רעיה עברה כריתת רחם, סבלה מרגל שבורה, שבר בבוהן ונאבקה לאורך השנים בהתקפים חוזרים של סינוסיטיס. "בריאותה לא הייתה איתנה", אישר הפרשן המלכותי והכתב לשעבר ב-BBC פיטר האנט. "היא הסתגלה למצב בצורה יוצאת דופן, והיא כעת המלכה, והיא תצטרך ללמוד לאזן בין מתן מענה לצרכיו של בעלה לבין הדרישה והציפייה להיות בת המלוכה הבכירה ביותר".
קמילה היא פטרונית או נשיאה של למעלה מ-90 ארגונים שונים, ואין בכוונתה לוותר על אף אחד מהם. "לא קמילה ולא אף אחד מהמשפחה רוצים לאכזב את הציבור על ידי ביטול או דחיית אירועים. המלך צ'רלס אולי נעדר מאירועים מלכותיים, אבל הוא ממשיך לטפל בתיבה האדומה ובמסמכים חשובים. עם זאת, המנטרה של אליזבת עדיין קיימת ולפיה צריך לראות אותך כדי שיאמינו לך - וכאן נכנסת לתמונה קמילה, שבהיעדרו תמשיך לייצג אותו בכבוד".

לייצג את המלך

הדעה הרווחת טוענת שהאנשים הטובים ביותר מתגלים בזמנים הקשים ביותר, ונראה שקמילה היא הוכחה חיה לכך. מצד אחד היא מטפלת במסירות בבעלה האהוב ונמצאת לצידו בכל רגע, ובמקביל היא ממשיכה למלא את המשימות המלכותיות, וחשוב מכך - לפגוש את הציבור שחש דאגה אמיתית לשלום המלך, הנסיכה והמונרכיה כולה.
"היא מבלה כמה שיותר עם בעלה, אבל מאמינה בלב שלם שאחת הדרכים הטובות והחשובות ביותר שבה היא יכולה לתמוך בו היא לצאת ולייצג אותו", סיפר אחד מעוזריו של המלך. "היא בהחלט עומדת ומובילה את המלוכה", אישר חבר אחר.
"הם צוות פנטסטי ועובדים כל כך טוב ביחד", סיפרה לנסדאון. "היא תמיד שם לצידו אבל טיפה מאחוריו, לא מתחרה בו על אור הזרקורים, וזה בדיוק מה שהוא צריך. הם מכירים זה את זה כל כך טוב והוא יודע שהיא שם בשבילו, ולהפך".
כמובן שלא הכל ורוד ויש עדיין לא מעט כאלו שלא טורחים להביע את סלידתם מקמילה ובכך, כנראה, מוכיחים את אהבתם ונאמנותם לדיאנה, אך אנשי החצר של הארמון מודעים היטב לכך שתמיד תהיה קבוצה מסוימת שתתנגד לקמילה. בארמון טוענים שאין טעם לנסות לשכנע את המתנגדים, וכל שנדרש הוא לתת למעשים של קמילה לדבר עבורה.
"זו בדיוק התכונה שצ'רלס מעריץ באשתו - הוא אוהב את זה שהיא פשוט מסתדרת בכל סיטואציה ויודעת להפיק את המיטב", סיפר מקורב. "קמילה מצחיקה וממש מקלילה את האווירה, וזה בדיוק מה שצ'רלס צריך".
כמה שומרי טינה יש? סקר שפורסם עבור מגזין "טיימס" ב-2006 קבע כי רק 21 אחוז מהציבור הבריטי יהיו מרוצים מקמילה כמלכה. תריצו 18 שנה קדימה ועל פי נתונים חדשים שפורסמו באתר Statista - נכון לפברואר 2024 - מחצית מאזרחי בריטניה מרוצים מתפקידה של קמילה כמלכה. "קמילה יודעת שהיא עדיין לא חביבת האזרחים או חבר המושבעים, אבל זה לא מפריע לה. היא התחתנה עם הגבר שהיא אוהבת וזה מה שחשוב", סיכמה לנסדאון.

זה לא כמו ב"הכתר"

"לאורך כל השנים ובפרט בסדרה 'הכתר' קמילה הוצגה כאישה אנוכית ורעה, צ'רלס הוצג כמפונק, חסר יכולות ותימהוני, ואילו הנסיכה דיאנה הוצגה כקורבן, אישה תמימה וכאובה הסובלת מהתנהגות אכזרית מצידו של בעלה ושל יתר בני המשפחה", אמר העיתונאי פירס מורגן, והוסיף: "אני כותב על האנשים האלה למעלה מ-40 שנה, ואני יכול לומר שקמילה היא לא הכלבה הזו שהרסה את חייה של דיאנה. בחיים האמיתיים היא מצחיקה, חברותית וחמה. היא בהחלט יכולה להיות קשוחה במידת הצורך, אבל היא חביבה ואכפתית מטבעה".
רבות נכתב ונאמר על הקשר של קמילה וצ'רלס. כאמור, הבריטים עדיין כואבים את מותה של אליזבת, ורובם ממשיכים לנטור טינה לזוג על הסבל שהעבירו את דיאנה, נסיכת הלבבות. אך מעובדה אחת קשה להתעלם: צ'רלס וקמילה התאהבו זה בזה לפני 50 שנה. זו הייתה אהבה ממבט ראשון - קלישאתי ככל שזה יישמע - וגם היום, 51 שנה קדימה, האהבה הזו עדיין קיימת.