"בנימין מאוד מחובר לחיות ולטבע, ובעיקר לכבשים". כך מספרת רחל, אחותו של בנימין אחימאיר בן ה-14, שיצא לרעות צאן ביום שישי, אבל לא חזר. "הוא מכיר את השטח. הוא לא עושה שטויות, לא קרה אף פעם שהוא נעלם". אולם בתום שעות ארוכות של חיפושים אותרה אתמול בצהריים גופתו של הנער, ונקבע כי הוא נרצח בפיגוע טרור.
גופת הנער, תושב ירושלים, אותרה אתמול בצהריים באזור המאחז מלאכי שלום - באמצעות רחפן שהעלו כוחות הביטחון לאוויר. לצידו אותרו חפציו האישיים, וחפצים נוספים שנלקחו לחקירה - בהם נשק קר. לפי החשד, אחימאיר, שעבד כרועה צאן במקום, נרצח אחרי שיצא מהחווה בשעות הבוקר.

חקירת הפיגוע

בחיפושים היו מעורבים כוחות גדולים בפיקודו של מח"ט בנימין אל"מ לירון ביטון, ביחד עם אנשי מג"ב וכוחות הצלה. כחלק מהחיפושים הוטל כתר על כפרים פלסטיניים באזור. הם נמשכו גם לתוך הלילה - תוך סיוע מהאוויר ושימוש באמצעי הארה. גם שב"כ היה מעורב בחקירה, ובמערכת הביטחון אמרו תחילה כי כל הכיוונים נבחנים - כולל חשש לחטיפה או אירוע ביטחוני אחר.
3 צפייה בגלריה
yk13883317
yk13883317
(שעות ארוכות של חיפושים | צילום: שאול גולן)
מחקירת האירוע עולה כי לפני הרצח, התנהל מאבק ארוך בין בנימין ז"ל לבין התוקף או התוקפים. האירוע התרחש ממש בסמוך לשטח החווה, ולכן ההערכה היא שהמחבל תיכנן את הרצח, הכיר את הפעילות של רועי הצאן וארב לבנימין. בין סימני האלימות הקשים שהתגלו על הגופה היו גם פגיעות מכלי תקיפה קר.
3 צפייה בגלריה
yk13883313
yk13883313
עם הכבשים שכל כך אהב. בנימין אחימאיר, הנער שנרצח | צילום: TPS
נכון להלילה, כוחות צה"ל ושב"כ עדיין לא איתרו את החשודים והמשיכו במרדף.
הראשונים שהגיעו לגופת הנער, בהכוונת רחפן צבאי, היו אל”מ חזי נחמה, ואליהו ליבמן, ראש מועצת קריית-ארבע שבנו אליקים חטוף בעזה. “מדובר ברצח אכזרי ביותר”, סיפר ליבמן. “המראה היה מזעזע. הפלאפון שלו היה ליד, שבור ומנופץ. ממש אכזריות. זירה קשה ביותר”.

העימותים האלימים

פעולות הנקמה האלימות של מתנחלים בפלסטינים החלו כבר ביום שישי, שעות רבות לפני שנמצאה גופתו של אחימאיר. הפלסטינים דיווחו על הרוג ופצועים קשה מירי מתנחלים בכפר אל-מועייר, לצד הצתת בתים ומכוניות. שלושה חיילים נפצעו קל מיידוי אבנים. תחילה, צה"ל לא היה ערוך למהומות האלימות כיוון שעסק בחיפושים, ורק אחרי כמה שעות נהדפו המתנחלים החוצה מהכפרים.
אחרי מציאת הגופה אתמול שוב חודשו מתקפות המתנחלים בכפרים אל-מועייר ודומא. לפי הדיווחים, פלסטיני נוסף נהרג מירי מתנחלים. בסך הכל, על פי ההערכות, היו בסוף השבוע 22 אירועי אלימות ו-50 פצועים.
3 צפייה בגלריה
yk13883416
yk13883416
בתי הפלסטינים שהוצתו בעימותים עם המתנחלים | צילום: Nasser Nasser, אי־פי
במערכת הביטחון חוששים שפעולות הנקם יחריפו, ומה שראינו יהיה רק "הקדימון" להמשך. ההתפתחות הזו גם תדרוש מצה"ל להשאיר כוחות גדולים בגדה, למרות הכוונה לדלל את הכוחות, וזאת כדי לחצוץ בין המתנחלים לפלסטינים. בהתאם, הוחלט על תגבור של מספר פלוגות של צה"ל וכוחות מג"ב נוספים.
הרצח של אחימאיר בן 14 עלול להצית גל של פשיעה לאומנית ולהבעיר את יהודה ושומרון, שעד כה נשמרה כסוג של "זירה משנית" במלחמה. בתחילת המלחמה ביקש הרמטכ"ל מאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס לשמור על איו"ש שקטה, ועד כה, באופן יחסי לגזרות האחרות, הצליח האלוף לעשות זאת. אך מבט לאחור על החודש האחרון מגלה התחממות הולכת וגוברת ששיאה הוא אירוע הרצח של בנימין. הפיגועים בחודש האחרון היו פרוסים לכל אורך המרחב, מחברון דרך עציון, בנימין והשומרון. המבצעים היו בעיקר בודדים, שאינם שייכים לארגוני טרור, והפיגועים בוצעו בנשקים חמים לרוב.
כבר עכשיו מנהלים אנשי המחלקה היהודית בשב"כ שיח עם רבנים ונבחרי ציבור באיו"ש בניסיון להרגיע את האזור.
הנוכחות של עשרות החוות החקלאיות ביהודה ושומרון מייצרת אתגר אבטחתי משמעותי לפיקוד המרכז. מאז קמו החוות, כחלק מהמאבק של שטחי C, העימותים עם הפלסטינים הפכו תדירים ואלימים מאוד. עם תחילת המלחמה, הפיקוד "חייל" את בעלי החוות ונתן נשק למי שעמד בקריטריונים, חלקו נלקח בחזרה בהתאם להחלטה של שב"כ וצה"ל. בנוסף, שופרו בחלק מהחוות גם אמצעי האבטחה.