ויכוח על הכביש הסתיים בירי קטלני - מצד שוטר שלא היה בתפקיד: יעקוב טוחי, גבר בשנות ה-40 לחייו מיפו, נורה למוות בסוף השבוע בעקבות ויכוח על הכביש. ביפו חוששים: האירוע עלול לעורר מהומות אלימות. על חלק מפרטי הפרשה הוטל צו איסור פרסום.
השוטר שירה בטוחי, הינו איש מג"ב. לפי המשטרה, בדיקה ראשונית העלתה שהוא פתח באש בעקבות הוויכוח שפרץ ביניהם על "שימוש בדרך", ואחרי ש"ככל הנראה" האזרח דקר אותו. השוטר נפצע באורח קל בתקרית. השוטר הובא אתמול לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בתל-אביב.
2 צפייה בגלריה
yk13883253
yk13883253
(זירת הירי ביפו | צילום: עידו ארז)
המחלקה לחקירות שוטרים פתחה כאמור בחקירה, וחוקריה נשלחו לזירה וגם לבית החולים כדי לגבות עדות מהשוטר. עם צאת השבת ציינו שם אתמול כי “השוטר, אשר חשוד בעבירת רצח, נחקר ובסיום חקירתו נעצר. חקירת המקרה נמשכת. לבקשת מח״ש, הורה ביום שישי בית המשפט על צו איסור פרסום גורף שחל על כלל פרטי הפרשה. בהתאם לסמכותנו, לפי החלטת בית המשפט, אנו מתירים לפרסם את המידע שלעיל”.
בתיעוד שפורסם מהזירה, שניות אחרי הירי, נראה השוטר רעול פנים ואוחז אקדח בידו. לצידו נראה שוטר נוסף שמנסה לשמור עליו ומחזיק ביד שלו סכין, כשבמקביל אזרחים שהתאספו זרקו לעבר השוטר היורה קסדות וצעקו לעברו: "הכל מצולם. אתה לא גיבור, אתה לא מתבייש?! יא בן שר****, הוצאת להורג!".
2 צפייה בגלריה
yk13883309
yk13883309
יעקוב טוחי
סנגוריו של השוטר עורך הדין עופר ברטל ואמיר ברטל טענו אתמול: “השוטר לא יזם את האירוע אלא נאלץ לצאת מרכבו כדי להגן על משפחתו שברכב מפניו של רוכב אופנוע שיצא לתקוף אותם. רוכב האופנוע תקף אותו במכת אגרוף חזקה בפניו והשוטר השתלט עליו. אגב ההשתלטות, רוכב האופנוע דקר את השוטר בידו ובמותנו, ולאחר נורה על ידו. לצערנו רוכב האופנוע נפטר מפצעיו”. בתיעוד שהופץ מהאירוע האלים, נראה השוטר על בגדים אזרחיים וללא הכיסוי שאחר כך שם על פניו. הוא נראה מתקוטט על הכביש עם טוחי, שחבש קסדה, כשאנשים אחרים מנסים להפריד ביניהם. בשלב מסוים נראה טוחי מכניס יד לכיס. בהמשך השניים זזים מעט בהתקוטטות שלהם ומוסתרים על ידי רכב - ואז נשמעים עשר פעמים קולות ירי.
חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו את הפצוע לבית החולים וולפסון בחולון תוך כדי ביצוע פעולות החייאה. הרופאים שם נאבקו על חייו, אך בהמשך נאלצו לקבוע את מותו.
על פי החקירה, השוטר וההרוג מתגוררים שניהם באותו אזור שבו אירע הירי.
טוחי הותיר אחריו אישה ושתי ילדות, ועבד בשגרירות ארה"ב. הוא התנדב באיחוד הצלה ומכריו סיפרו שבעבר התנדב גם במד"א. האופנוע ששימש אותו לצורך התנדבותו נותר בזירה.
במסגרת עבודתו בשגרירות ארה"ב, טוחי פעל במסגרת סוכנות הסיוע האמריקאית USAID. הוא נחשב שם לעובד מוערך, ואנשי השגרירות האמריקאית בהלם בעקבות מותו. בשגרירות טרם הגיבו רשמית לתקרית שבה נהרג.
אחד מקרובי משפחתו של טוחי סיפר: "הוא היה בן אדם זהב, תמיד אהב לעזור לאנשים. לא מאמין שהוא מת מתחת לבית. אנחנו מעולם לא ראינו שום דבר רע ממנו. אנחנו מתקשים לעכל, עדיין לא ברור מה קרה".
בעקבות האירוע תועדה התקהלות גדולה של תושבים בזירה, ועימותים פרצו שם מול כוחות המשטרה. שוטר המג"ב שירה למוות בטוחי הוא ערבי-נוצרי, בעוד טוחי היה מוסלמי - והתקרית מעוררת כעת מתיחות בקרב האוכלוסייה הערבית ביפו.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה.