תנועת חמאס העבירה אמש את תשובתה להצעת הפשרה האמריקאית האחרונה, שהועברה לפני כשבוע, באשר לעסקת החטופים. בהודעה שפירסם ארגון הטרור, נמסר כי: "אנו מאשרים את דבקותנו בדרישותינו ובדרישות עמנו להפסקת אש קבועה, נסיגת הכיבוש, החזרת העקורים, התחלת הבנייה מחדש של הבתים ההרוסים והגברת כניסת הסיוע".
עם זאת, בארגון הטרור טענו בסוף ההודעה כי "אנו מאשרים את נכונותנו לסיים עסקת חילופי שבויים רצינית ואמיתית בין שני הצדדים".
1 צפייה בגלריה
yk13883406
yk13883406
(צילום: עידו ארז)
למרות העיכוב בתשובת חמאס, גילו שלוש המתווכות ‑ ארצות-הברית, מצרים וקטאר ‑ אופטימיות לגבי הסיכויים לחתימת ההסכם, שבמסגרתו אמורים היו להשתחרר כ-40 חטופים. בפרסומים לגבי העסקה, נמסר כי תכלול בשלב הראשון שחרור של 900 מחבלים - בהם מאה אסירי עולם, הגדלת מספר משאיות האספקה מ-300 ל-500, פתיחת רחובות מרכזיים לתנועה חופשית והשבת עזתים לצפון הרצועה.
התשובה מגיעה על רקע דברים קשים שנשאו אמש משפחות חטופים, שהחריפו את הטון נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבעו כי הוא: "מטרפד עסקה, וחטופות נאנסות בגללו".
בהצהרה שנשאו אתמול, בשער בגין בקריה בתל-אביב, קראו בני משפחות החטופים לעסקה מיידית, בכל מחיר: "אם כדי לקבל את אהובינו מהר ובחיים המחיר הוא הפסקת מלחמה, הסכימו לסיים את המלחמה, והחזירו את כל החטופים בעסקה עכשיו. אחר כך תתפנו לטפל באיומים מעזה. קודם תצילו חיים! חוסר התיאום שמוביל להחלטות שמסכנות את חיי החטופים הוא הפקרה ופשע!"
בני המשפחות התייחסו גם לעדויות ששודרו בתוכנית "עובדה", שבהן נשמעו גורמים אנונימיים מצוות המו"מ שאמרו במפורש כי נתניהו מטרפד את העסקה: "בדיוק כפי שאנחנו צועקים שוב ושוב, הוא מטרפד עסקה בכוונה משיקולים פוליטיים וכולנו רואים את התוצאה: החטופים מופקרים להתעללות ומוות". הם אף פנו לדרג המקצועי במו"מ ודרשו: "צאו לציבור, תגידו את האמת!"
בהמשך, כאמור, החריפו בני המשפחות את המסרים ותקפו את נתניהו אישית: "אתה אחראי להפקרת החטופים", הם זעקו. "בגללך נשים נאנסות, גברים עוברים עינויים ונרצחים חטופים. הם יכלו כבר להיות בבית, אבל אתה טירפדת את העסקה! עד מתי, בנימין נתניהו, עד מתי?"
קרובי החטופים לא הסתפקו בכך וחזרו על קריאתם לשר הביטחון יואב גלנט, ולחברי הקבינט הביטחוני בני גנץ, גדי איזנקוט ולחלק מחברי הליכוד: "תעשו מה שצריך כדי להחליף את נתניהו במנהיג אחראי שיביא לנו עסקה! אם לא תפעלו – דם החטופים המתים בשבי יהיה גם על ידיכם".
העצרת למען החטופים, שנערכה אתמול תחת הכותרת "זמן חירותם!", פוזרה לאחר הצהרת דובר צה"ל ושינוי בהוראות פיקוד העורף, שאסר על התקהלות. גם מארגני ההפגנה במטה משפחות החטופים קיצרו את מחאתם והודיעו כי "לאור הנחיות פיקוד העורף אנחנו מקצרים את העצרת כדי שתספיקו להגיע הביתה".
אלפי מפגינים השתתפו אמש גם בהפגנה בצומת קפלן בתל-אביב. לאחר סיום הנאומים ובעקבות הנחיות פיקוד העורף הודיעו המארגנים על קיצור המחאה.