בישראל אישרו אמש: התגובה האיראנית החלה. “איראן שיגרה כלי טיס בלתי מאוישים משטחה למדינת ישראל”, אמר דובר צה”ל תת-אלוף דניאל הגרי וציין כי לכטב”מים דרושות כמה שעות להגיע לשטח ישראל. גורמים ביטחוניים העריכו כי איראן תתקוף יעדים צבאיים ולא אזרחיים, אך הוחלט לנקוט משנה זהירות ולכן הנחיות פיקוד העורף שעודכנו אתמול רחבות למדי.
עוד קודם לכן, מבחינת צה"ל ההתרעה מפני פעולה של איראן נגד ישראל הוחמרה, וכך גם הכוננות בצה"ל הועלתה – בדגש על חיל האוויר, במערך ההגנה האווירית ובמטוסי הקרב שצפויים להשתתף ביירוט ובתגובה בשטח איראן. אם תידרש כזאת, לישראל יש יכולת לעשות זאת. כפי שנחשף ביום שישי, צה"ל אישר תוכניות תקיפה כנגד איראן במידה והתקיפה תתבצע משם, אולם ההחלטה תלויה גם בנזק ובתוצאות התקיפה האיראנית.
3 צפייה בגלריה
yk13883879
yk13883879
(צילום: Alex Brandon, אי-פי)
תרחישים שונים יכולים לכלול מל"טים, טילי שיוט וטילים בליסטיים. לכל איום זמן מעוף משלו והתרעה בזמנים אחרים לפי הנחיות פיקוד העורף. פעולת ההשתלטות שאיראן ביצעה על ספינה שבבעלות ישראלית חלקית לא הייתה התגובה. כך גם סברו בארה"ב, ולכן, בשל הרצינות שבה מתייחסים למודיעין, הנשיא ג'ו ביידן קטע את חופשתו וחזר לבית הלבן להתייעצויות ביטחוניות בנוגע להתפתחויות במזרח התיכון.
במקביל, מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין שוחח שוב עם שר הביטחון יואב גלנט. במהלך שיחתם הבטיח לו אוסטין כי "ישראל יכולה לסמוך על תמיכה מלאה של ארה"ב כדי להגן עליה מפני כל התקפות של איראן ושלוחותיה באזור". אמש אמר גלנט כי "הוספנו יכולות חדשות ביבשה, באוויר, בים, במודיעין, בתוך מדינת ישראל וביחד עם השותפים שלנו, ובראשם ארה"ב".
3 צפייה בגלריה
yk13883922
yk13883922
צילום: טל שחר
התיאום הביטחוני עם האמריקאים הודק. גלנט סייר עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב מייקל קורילה בבסיס חצור של חיל האוויר והשתתף בדיון הערכת מצב בפורום מטכ"ל. המשפט הכי חשוב שאמר שר הביטחון באותו סיור בחצור הוא "האויבים שלנו חושבים שהם יפצלו בין ישראל לבין ארה"ב, אבל להפך, הם מחברים בינינו ומחזקים את הקשר בינינו. אנו ניצבים כתף לכתף במאבק שלנו. וזה נכון, האיום האיראני מחזק את הברית האסטרטגית בין שתי המדינות, אך מה שעלול לפגוע בו הוא אלימות מתנחלים ביהודה ושומרון. ממשל ביידן רגיש מאוד לנושא, ומלבד הצהרות, אף נקט בשורה של צעדים נגד מתנחלים.
חשוב לזכור כי אירועי סוף השבוע התחילו ברצח מזעזע של בנימין אחימאיר, תושב ירושלים בן 14 שלא שב עם העדר שיצא לרעות באזור המאחז מלאכי שלום ביום שישי. אתמול בצהריים אותרה גופתו באמצעות רחפן שהעלו הכוחות לאוויר. לצידו אותרו חפציו האישיים, וחפצים נוספים שנלקחו לחקירה, בהם נשק קר. בהודעה משותפת לצה"ל, שב"כ והמשטרה נכתב כי אחימאיר "נרצח בפיגוע טרור", וכי מתנהל מרדף אחר החשודים.
אבל אז נרשמו עימותים בין מתנחלים לפלסטינים, שכללו דיווחים על שריפת בתים ורכבים של פלסטינים. מלבד הזווית האמריקאית, המתיחות שם אילצה את צה"ל לתגבר את המרחב במספר פלוגות מחשש להסלמה, וזה הדבר האחרון שהוא צריך כעת. סינוואר ניסה להבעיר את השטחים מאז 7 באוקטובר אך לא הצליח, גם לא ברמדאן. מאמש הוא מנסה להבעיר שוב את השטח, ולכן ההודעות של הנשיא הרצוג, של נתניהו ושל גלנט נועדו להביא להרגעת הרוחות.
למעשה, כל הגזרות של מדינת ישראל פעילות כעת. בצפון הייתה יממת קרב במהלכה חיזבאללה שיגר כטב"מים ולוחם מילואים נפצע קשה. רק ביום שישי הוא שיגר כמעט 60 רקטות ו-3 כטב"מים. מנגד, צה"ל תקף בסוף השבוע עשרות מטרות של חיזבאללה. צה"ל מתוח מקצה לקצה וכל המערכות דרוכות. בכל מקרה, חשוב מתמיד שגם שהציבור יישמע להנחיות, כפי שעשה אינספור פעמים. זה מה שיכול לעשות את ההבדל בין אירוע ביטחוני חריג ולא נעים לאסון.