במקביל להצהרת דובר צה"ל אתמול בבוקר על המתקפה האיראנית חסרת התקדים, הודיע המוסד כי חמאס השיב בשלילה להצעה האמריקאית לעסקת חטופים. גורמים בישראל אומרים כי "זאת הייתה הערכה ברורה", וציינו כי גורמי מודיעין העריכו שיחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור, לא מעוניין בעסקה - שכן הוא מחכה להסלמה שייתכן שתגיע לאחר המתקפה של איראן, ושתביא גם לאיחוד זירות ולבידוד בינלאומי של ישראל.
ההצעה האמריקאית לעסקת החטופים הייתה מרחיקת לכת, עם מרחבי גמישות גדולים ביותר בכל הפרמטרים - ולכן המסקנה ברורה. עם זאת, חרף התשובה השלילית מצד חמאס, אין הדבר אומר שהמשא ומתן הגיע לסיומו, וישראל תמשיך לנסות להפוך כל אבן כדי להגיע לעסקה. לכן, למרות התמונה המודיעינית הברורה כי סינוואר לא מוכן לזוז מעמדתו, ישראל ישבה עם המתווכות ונתנה הסכמות.
1 צפייה בגלריה
yk13885403
yk13885403
(צילום: MOHAMMED SABER, אי-פי-איי)
הדסה לזר, אחותו של החטוף שלמה מנצור, אמרה אתמול ל"ידיעות אחרונות" כי, "הלב שותת דם, אנו מחסירים פעימה בכל פעם ששומעים על ביטול או אי-הסכמה לעסקה. זה קשה, זה קורע אותנו. הדאגות מכרסמות כל הזמן, הדמעות זולגות מאליהן, וקשה לחיות ככה. אנחנו משתדלים לעשות הכל למען שלמה, והוא נותן לי את הכוח. החיוך שלו, האור שלו. אי-אפשר לוותר ולהישאר ככה ללא מענה. אני פונה מכאן לממשלה, לקבינט, ומתחננת שלא ישכחו, עם כל המצב שעכשיו נקלענו אליו. תעשו הכל".
אחד הסעיפים עליהם מתעקש חמאס בעסקה הוא חזרה לצפון הרצועה, ואתמול, אחרי סירובו, ניסו פלסטינים לחזור לשם. ברשת "קודס" המזוהה עם חמאס נטען כי ילדים מתחת לגיל 14 ונשים הורשו על ידי צה"ל לחזור מדרום רצועת עזה צפונה. בתמונות תועדו גם גברים מנסים לנוע צפונה. זמן קצר לאחר מכן הודיעו בצה"ל כי מדובר ב"שמועות שקריות" - אבל ייתכן שאותה הודעה גרמה לפלסטינים לנוע צפונה בכביש הראשי א-רשיד, והמונים תועדו הולכים לכיוון צפון בטורים ארוכים. בעקבות זאת כוחות צה"ל ירו פצצות עשן למרחב הסמוך, במטרה להשיב את אותם עזתים דרומה.
דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, אמר כי "השמועות על כך שכוחות צה"ל מאפשרים החזרת תושבים פלסטינים לאזור צפון רצועת עזה הן שקריות וחסרות בסיס לחלוטין. למען ביטחונכם, אל תתקרבו לכוחות הפועלים שם. אזור צפון רצועת עזה הוא עדיין אזור מלחמה ולא נאפשר חזרה אליו".