אנחנו כפסע מפסח, ולמרות המצב הביטחוני, רבים טסים לחו"ל. חלקם ספגו השבוע, בעקבות המטח האיראני הלילי, דחיות וביטולים של טיסות. מה הזכויות שלנו כשטיסות מתבטלות או כשקורה משהו בחו"ל על רקע אנטישמי, ומה מכסים ביטוחי הנסיעות. גיבשנו מדריך בסיוע עו"ד עומר חרל"פ, מומחה לנזיקין ותביעות ביטוח ממשרד עמיקם חרל"פ ושות', עו"ד ענת גינזבורג, מייסדת וראש משרד המייצג תובעים בתביעות נזיקין, רשלנות רפואית, נכי צה"ל ונפגעי איבה, ויו"ר ועדת נכים, תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין, וכן עו"ד אייל אבידן, המתמחה בדיני תעופה.
3 צפייה בגלריה
yk13886108
yk13886108
(איור: גיא מורד)
מה קורה כשטיסה מתבטלת בארץ או בחו"ל?
חברת התעופה צריכה להציע לנוסע טיסה חלופית. עו"ד אבידן: "זו לא חייבת להיות טיסה של אותה חברה, אבל עליה להיות דומה ככל הניתן לתנאי הטיסה שבוטלה, ובמועד המוקדם ביותר האפשרי. בזמן ההמתנה לטיסה החלופית על החברה לספק לו מזון, משקאות, לינה במלון והסעות בין שדה התעופה והמלון, ללא תשלום".
בשל ביטול טיסה נגרמו לי הפסדים ומסלול הטיול נפגע.
הזכאות לטיסה חלופית והסידורים הנלווים הנ"ל ניתנים מכוח חוק שירותי תעופה. פעמים רבות ביטול טיסה גורם גם להפסד ימי טיול, בית מלון, השכרת רכב וכרטיסים ששולמו מראש וכו', ואותם ניתן לתבוע מכוח חוקים אחרים. עו"ד אבידן: "אם הנוסע יוכיח שביטול הטיסה נעשה עקב רשלנות של חברת התעופה, או עקב הפרת חוזה מצידה לדוגמה, הוא עשוי להיות זכאי לפיצוי על הנזקים. עם זאת, יצוין שישנם מספר פסקי דין שבהם נקבע שלנוסע אין זכות לתבוע פיצוי מכוח חוקים אחרים".
3 צפייה בגלריה
yk13886320
yk13886320
עו"ד עומר חרל"פ | צילום: עומרי שיפרן
אם אין רשלנות או הפרת חוזה, אין זכאות לפיצוי בגין הנזקים העקיפים, מה שאומר שאותם אנשים שהשבוע לא טסו כי השמיים נסגרו, לא יהיו זכאים לפיצוי בגין הפסדים כאלה.
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות, ממליצה להתעניין בביטוח נסיעות שמאפשר ביטול מכל סיבה שהיא. "זה יכול לתת שקט ולמנוע נזק כלכלי משמעותי".
מה מכסים ביטוחי הנסיעות?
לדברי עו"ד חרל"פ, ב-2017 נערכה רפורמה שיצרה כללים לפוליסות נסיעות תקניות: הרובד הבסיסי כולל החזר הוצאות רפואיות בחו"ל, כיסוי צד ג', איתור וחילוץ, והוצאות של היריון עד השבוע ה-12 שהתגלה במהלך הנסיעה. הרובד השני כולל הרחבות שניתן לרכוש בתוספת מחיר, כמו ביטוחי כבודה, ביטוחי פעילויות (ספורט אתגרי ועוד), מצבים רפואיים קיימים, הריון קיים ועוד.
3 צפייה בגלריה
yk13886322
yk13886322
עו"ד ענת גינזבורג | צילום: תומר שלום
מה הדין אם תייר ישראלי נפגע מפיגוע בחו"ל נגד ישראלים/יהודים?
תיירים ישראלים שנפגעו בחו"ל ומוכרים כנפגעי איבה זכאים לקבלת זכויות מהמוסד לביטוח לאומי ככל תושב ישראל שנפגע בישראל מפעולת איבה. עו"ד גינזבורג: "על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה 1970, פגיעת איבה בחו"ל של כוחות צבאיים או צבאיים למחצה או בלתי סדירים של מדינה עוינת לישראל, או פעולות איבה של ארגון עוין לישראל, או פעולת איבה שבוצעה תוך סיוע לאחד מאלה, תוכר כפגיעת איבה, אם מטרתה הייתה פגיעה בישראל או בעם היהודי. ב-2017 תוקן החוק רטרואקטיבית, ונקבע כי פגיעה שאירעה בחו"ל החל מ-1.4.12 תוכר כפגיעת איבה גם אם מטרתה לא הייתה פגיעה בישראל או בעם היהודי, ובתנאי שהתרחשה על ידי ארגון שמטרתו פגיעה בישראל, באזרחיה או ביהודים. אם פגיעת האיבה מזכה בפיצוי לפי דיני המדינה שבה אירעה, או שהישראלי הוא תושב אותה מדינה, אין לו זכאות לתגמולים מהביטוח הלאומי".
לפי החוק, התייר הישראלי שנפגע בחו"ל יקבל את הזכויות אם הוא בעל אזרחות ישראלית לפחות שנה, ויש להגיש את התביעה בתוך שנה ממועד פעולת האיבה. אזרחי ישראל שנפגעו בחו"ל יכולים להגיש גם תביעות לפיצויים נגד הארגונים שאחראים לפיגוע ו/או מממני הפיגוע ו/או המדינה שאחראית לפיגוע.
במקרים רבים פוליסות ביטוח הנסיעות לחו"ל מחריגות פעולת טרור, ובמצבים כמו עכשיו רצוי לרכוש פוליסות המכסות מצבים אלו, שהן יקרות יותר. הן ייתנו פיצוי בנוסף על קצבאות הביטוח הלאומי, וניתן גם להגיש תביעה נגד חברת הביטוח במקרים שלא תשלם את הפיצוי המגיע.
נפצעתי בחו"ל כתוצאה מתקרית אנטישמית, האם אני זכאי לפיצוי?
עו"ד חרל"פ: "כאשר הנפגע לא היה משתתף פעיל בתקרית האנטישמית, אלא רק נקלע אליה, הכיסוי הביטוחי יחול עליו אם נפצע, בהתאם לסוג הכיסוי שנרכש ולתנאי הפוליסה".
האם יש מדינות שלגביהן חברות הביטוח מסרבות לבטח נוסעים?
עו"ד חרל"פ מסביר שכעיקרון ייתכן מצב שבו חברות הביטוח יסרבו לבטח נוסעים המעוניינים לטייל במדינות מסוכנות, אך מדובר במקרים נדירים. ישנה רשימה יחסית מסודרת של מדינות מסוכנות שבהן חברות הביטוח לא מבטחות בכל הנוגע לאיתור, חילוץ והצלה. אם אתם טסים למדינות שיש בהן סכנה ביטחונית או אין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כדאי לוודא שהכיסוי הביטוחי חל.
אני מתכנן לעשות פעילות אקסטרים. האם צריך ביטוח מיוחד?
"כן. פעילות אתגרית אינה מכוסה במסגרת הרובד הבסיסי ונדרש לרכוש הרחבה ספציפית".
אני טס עם ילדים. יש ביטוח מיוחד או שביטוח התאונות האישיות לתלמידים מספיק?
כל תלמיד בישראל מכוסה במסגרת ביטוח תלמידים הכולל בעיקרו פיצוי בגין נכות, ימי אשפוז והיעדרות, ואף מרכיב של החזר הוצאות מסוימות ואפילו חילוץ והצלה, בהתאם לתנאי הפוליסה. כיסוי זה חל גם מחוץ לארץ, אך הוא מוגבל וייתכן שלא יכסה את כל ההוצאות. עו"ד חרל"פ: "על פניו עולה כי אין בפוליסת התלמידים כיסוי להטסה רפואית, הוצאות נלוות, קיצור וביטול נסיעה או כבודה. לכן מומלץ לרכוש ביטוח נסיעות גם לילדים".
עד איזה שבוע חברות הביטוח מבטחות נשים בהיריון?
עו"ד חרל"פ מציין כי החל מהשבוע ה-36 חל איסור רפואי לעלות לטיסה. למרות זאת, חלק מחברות התעופה לא מאפשרות טיסה החל מהשבוע ה-28. כיסוי ביטוחי בעת היריון דורש רכישת הרחבה. חלק מחברות הביטוח מגבילות את סכום הכיסוי לפי שלבי ההיריון. בעת רכישת הפוליסה האישה חייבת ליידע את חברת הביטוח שהיא בהיריון, אחרת הביטוח לא יכסה את ההוצאות הנובעות מכך, ומומלץ לקרוא בעיון את תנאי ההרחבה.
מעדתי ונפצעתי במטוס/בשדה התעופה, האם הביטוח תקף?
כעיקרון הפוליסה אמורה לכסות פציעה מסוג זה. בנוסף, בתנאים מסוימים ניתן להגיש תביעה נזיקית נגד חברת התעופה או שדה התעופה. זה יצריך להוכיח את אחריותם. אם מדובר בתאונה שהתרחשה במדינה אחרת, יחול הדין המקומי. אילו מסמכים רפואיים כדאי לקחת במזוודה?
רצוי לבקש מרופא המשפחה סיכום מידע רפואי שמפרט את המצב הרפואי, טיפולים, תרופות ורגישויות. רצוי באנגלית.
שהיתי במלון ונגנבו מחדרי מחשב וחפצים נוספים. האם חברת הביטוח תפצה אותי?
ביטוח כבודה בכלל ומחשב בפרט אינם כלולים ברובד הביטוח הבסיסי, ויש לרכוש עבורם הרחבה מיוחדת. הפיצוי יינתן על בסיס גובה הכיסוי ובהתאם לתנאי הפוליסה. אפשר כעיקרון לתבוע את המלון כאשר חלה רשלנות מצידו שהובילה לגניבה. במדינות רבות ישנם הסדרים חוקיים ספציפיים הנוגעים לאחריותו של המלון, בייחוד בכל הנוגע לחפצי ערך, שלרוב דורשים התייחסות מיוחדת כמו הפקדה בכספת המלון (לא בכספת שנמצאת בחדר המלון). מגבלת האחריות לשוויים של החפצים שנגנבו יכולה להשתנות ממדינה למדינה.
"ההמלצה שלנו", מציין עו"ד חרל"פ, "היא לבטח חפצים יקרי ערך בביטוח מתאים, וגם כאשר מגיעים להודיע למלון שברשותכם חפצים יקרי ערך ולבקש לאחסן אותם בכספת המלון. תוכלו במעמד זה, או קודם לכן, לברר מה מדיניות המלון בנוגע לכך".