שיירות ארוכות של עזתים, עם כובעים על הראש ותרמילים על הגב. גברים, נשים, ילדים, קשישים בכיסאות גלגלים, ואפילו מעט מכוניות. כך נראים התיעודים שמופצים בימים האחרונים מרצועת עזה, של התושבים שנעים צפונה בהמוניהם. בצה"ל מבהירים כי התנועה צפונה נבלמת ב"נקז" - וכי העזתים נשלחים בחזרה לדרום הרצועה.
למעשה, חמאס מנסה לעקוף את איסור החזרה לצפון הרצועה והפיץ הודעה שקרית שגרמה לאלפים לנוע לאזור, מה שהוכחש לאחר מכן על ידי הצבא. ההכחשה לא עזרה - והודעת חמאס גרמה לאלפי פלסטינים להגיע במהלך השבוע לכיוון הנקז שייצר צה"ל במעבר בין מרכז לצפון הרצועה.
2 צפייה בגלריה
yk13886756
yk13886756
(השיירות הארוכות | צילום: אי־אף־פי)
כדי להזים את השמועה, כוחות הביטחון אף הצניחו כרוזים מהאוויר - כך שיובהר לעזתים כי אין חזרה לצפון הרצועה. אתמול, הגיעו כבר מאות פלסטינים לנקז - אך אלה חזרו על עקבותיהם לאחר שהבינו שהמעבר לא מתאפשר.
דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, הבהיר בהודעה שהופנתה לתושבי הרצועה, כי "אזור צפון רצועת עזה הוא אזור לחימה מסוכן, ועל כן אנו חוזרים על קריאותינו להישאר באזורים ההומניטריים והמקלטים באזור דרום רצועת עזה, ולהימנע מלנסות לחזור לצפון הרצועה, על מנת לשמור על ביטחונכם".
אתמול, סאלי אבו-לילה, ילדה עזתית בת חמש, תועדה מדממת בראשה לצד אמה, שטענה שהכוחות ירו בה אתמול בעת שניסו לשוב לביתם בצפון הרצועה. בתיעוד נראה גבר נושא את הילדה, ואנשים מתגודדים סביבה בבהלה ומנסים לכסות את הפצע שלה. בהמשך נקבע מותה. נכון להלילה, צה"ל טרם התייחס רשמית לאירוע.
סוגיית חזרת תושבי הרצועה לצפונה היא אחד המרכיבים שנחשבים בעייתיים יותר במגעים לעסקת חטופים והפסקת אש. חמאס, מצידו, מנסה לעקוף את המגעים ולהתגבר על איסור החזרה שנמנעת עד כה על ידי ישראל. גורמי ביטחון מסבירים כי הדבר היחיד שעובר צפונה בימים אלה הוא משאיות הסיוע, לאחר שנבדקו.
על פי הערכות, כיום בצפון הרצועה ישנם בין 200 ל-300 אלף עזתים. בעבר היה קושי לשנע למקום סיוע הומניטרי, ובעולם אף האשימו את ישראל בהרעבה מכוונת של התושבים שם, אלא שהנתונים מגלים אחרת. במהלך חודש מארס בלבד נכנסו לצפון הרצועה יותר מ-400 משאיות סיוע.
2 צפייה בגלריה
yk13886758
yk13886758
צילום: MOHAMMED SABER, אי-פי-איי
ככלל, ישראל העלתה באופן דרמטי את מספר המשאיות שנכנסות לרצועה. בשבוע שבין 7 באפריל ל-13 באפריל נכנסו לרצועה כמעט 2,000 משאיות סיוע - כ-300 בממוצע ליממה - וכ-550 משאיות יותר מבשבוע שקדם לו.
בזמן הקרוב אמורה להיפתר גם סוגיית הכנסת הסיוע דרך מעבר ארז הצפוני, לאחר שיושלמו כל ההכנות הלוגיסטיות לכך. "הדרג המדיני אישר, באופן עקרוני, פתיחת מעבר נוסף להכנסת סיוע ישירות לצפון רצועת עזה. כניסה של סיוע ישירות לצפון הרצועה, מבלי שיידרש איסוף הסחורה בכרם שלום בדרום הרצועה ושינוע שלה מדרום הרצועה לצפונה, יכול לסייע לכך שסיוע יגיע בצורה טובה יותר לתושבי צפון הרצועה תוך 'עקיפת' חלק מצווארי הבקבוק", אומר גורם ביטחוני.
בית משפט השלום בבאר-שבע האריך אתמול בשלושה ימים את מעצרה של סבאח הנייה, אחותו של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. הנייה חשודה בעבירה של מגע עם סוכן חוץ, פרסום דברי שבח, אהדה ועידוד למעשה טרור ופרסום המסית לאלימות ולטרור.
אתמול נקבע מותה של מלכ מוחמד הנייה, נכדתו של איסמעיל, בבית חולים. מלכ נפצעה ביום רביעי האחרון במחנה הפליטים שאטי שבמערב העיר עזה - בפעולה לחיסול שלושה מילדיו של בכיר ארגון הטרור. בתקיפה נהרגו בסך הכול ארבעה מנכדיו של הנייה.
בשבוע האחרון נכנסו לרצועה כמעט 2,000 משאיות סיוע - כ-300 בממוצע ליממה - וכ-550 משאיות יותר מבשבוע שקדם לו