הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, כבר הבהיר אמש כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית היא עובדה מוגמרת ובמערכת הביטחון נערכו לרגע הפקודה. עם זאת, ישראל מודעת ללחץ הבינלאומי שמופעל עליה ודואגת להעביר מסרים לבנות בריתה: אנחנו לא מעוניינים להביא את האזור למלחמה - ולא רוצים לסדוק את הקואליציה הבינלאומית שנוצרה בליל המתקפה.
המטרה בישראל ברורה: לגבות מחיר מהאיראנים, אחרי מתקפה שכללה ירי חסר תקדים של יותר מ-300 טילים וכטב"מים. תקיפה כזו תוכיח לטהרן שישראל יכולה להגיע לכל מקום ולפגוע בנכסים שלה.
1 צפייה בגלריה
yk13886846
yk13886846
(צילום: דובר צה"ל)
בירושלים התחייבו בפני האמריקאים שהפעם, לא כמו בתקיפה בדמשק שמיוחסת לישראל ובה חוסל חסן מהדווי, הם יעודכנו מבעוד מועד כדי להבטיח שלא ייפגעו כוחות אמריקאיים אם האיראנים יתקפו אותם בתגובה, כפי שאיימה טהרן בכמה הזדמנויות. נזכיר שלאחר החיסול של בכיר משמרות המהפכה בדמשק, בארה"ב זעמו על כך שישראל עדכנה אותם על התקיפה ברגע האחרון.
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר כי בגלל הפגיעה המועטה יחסית בשטח ישראל, עומדות בפנינו "מגוון אפשרויות" תגובה: "נעשה כל מה שנחוץ כדי להגן על מדינת ישראל - ונעשה זאת בעיתוי ובזמן שאנו נבחר".
לפי דיווחים בארה"ב, התגובה תיתכן בטווח הזמן המיידי. גורם ישראלי אמר זאת לרשת NBC וציין כי מקבלי ההחלטות בישראל מאמינים ש"חשוב להגיב", ושכמה אפשרויות דיפלומטיות וצבאיות נבחנו במהלך ישיבת קבינט המלחמה אתמול. עוד הוא אמר כי "כל תגובה תתואם עם האמריקנים".
ב"ניו-יורק טיימס" דווח במקביל כי בקבינט נבחנו "אפשרויות שונות" - מדיפלומטיה ועד תקיפה מיידית. בכיר אמריקאי אמר לרשת אל-ג'זירה הקטארית כי "ישראל עשויה לתקוף מטרות בעומק איראן בתגובה למתקפה של טהרן".
במקביל, בתקשורת האיראנית דווח כי בטהרן “נערכים לכל תגובה מצד ישראל”. בין היתר צוין כי “התגובה המוחצת (של איראן - לב”א) תינתן ישר לאחר התגובה הישראלית. מוכנים להשתמש בנשק שלא השתמשנו בו בעבר”. בנוסף דווח על העלאת כוננות והגבלת טיסות בינלאומית במערב, צפון-מערב ודרום-מערב איראן.
בצל הלחץ הבינלאומי, גורם אמריקאי בכיר הבהיר בשיחה עם "ידיעות אחרונות" כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יעצור את ראש הממשלה בנימין נתניהו מלתקוף את איראן. "אני מחויב לביטחון ישראל, וגם להגנה על האינטרסים האמריקנים ועל השותפים באזור, כולל עיראק", אמר הנשיא האמריקני בשולי פגישה עם ראש ממשלת עיראק.
גורמים בישראל מעריכים שהתגובה הישראלית למתקפה תהיה כזו שלא תגרום למלחמה, כלשונם. בישראל נחושים לבצע תקיפה כזו, כפי שהצהיר הרמטכ"ל פומבית, אך יש שיקולים רבים לפעולה - ולתזמון שלה. לפי הגורמים בישראל, "יש הסכמה שאין לישראל ברירה, אלא לבצע תקיפה". הגורמים מסבירים: "אחרת, היא מזמינה עליה מתקפות איראניות נוספות. בינתיים, האיראנים מזיעים - וזה טוב".
בינתיים, במערב מציגים "משחק כפול": מדינות אירופיות מודיעות בזו אחר זו על עמידה לצד ישראל ועל זימון לשיחה של שגרירי איראן - ולצד זאת דורשות מישראל להימנע מהסלמה לאחר המתקפה האיראנית.
העולם, מצידו, שולח לישראל מסרים חד משמעיים - אל תגיבו. מסרים אלו טומנים בחובם הזדמנות נדירה ליצירת קואליציה בינלאומית נגד איראן, שכוללת גם מדינות ערביות מתונות, שאם תצליח יהיו לה השלכות גם על הנורמליזציה עם סעודיה.
בעמדה זו ישראל מושכת כעת את הזמן, ומעבירה לקהילה הבינלאומית מסר שלפיה "ההחלטה היא שלנו". ישראל, אומרים בירושלים, תחליט על היקף התגובה, המיקום שלה והעיתוי שלה. דובר הממשלה דיוויד מנסר הבהיר זאת אתמול לתקשורת הזרה, ואמר כי "ישראל לא מחפשת מלחמה - אך היא תחליט כיצד להגן על אזרחיה".
גורמים בצה"ל המליצו להגיב על המתקפה גם כן, למען שימור ההרתעה וכדי "להעמיד את איראן במקום". העמדה הזו, בין יתר העמדות, הוצגה בכל הדיונים האחרונים עם הדרג המדיני. "האירוע לא הסתיים", אומרים בצמרת הצבא, "וצריך להסתכל על גודל והיקף הפעולה". עם זאת, לא מן הנמנע שהתגובה תהיה בחתימה נמוכה, כיוון שלא שווה בהכרח להפסיד את הקואליציה הבינלאומית לטובת תקיפה משמעותית בשלב זה.
לצד דיון הקבינט, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לעדכן את נציגי האופוזיציה בהתפתחויות האחרונות מול איראן, אולם בשלב זה הזמין לפגישה רק את יו”ר הימין הממלכתי גדעון סער. הפגישה היתה אמורה להיערך אתמול בערב, אולם היא בוטלה בגלל לוחות הזמנים של רה”מ והתארכות ישיבת הקבינט. גם יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קיבל מסר מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו מעוניין להיפגש איתו, אולם לא נקבעה פגישה איתו בשלב זה. לעומת זאת, לשכת ראש הממשלה לא שוחחה ולא קבעה פגישה עם לשכת יו”ר האופוזיציה, יאיר לפיד, שעל-פי החוק צריך לקבל עדכון ביטחוני מראש הממשלה פעם בחודש. פגישת העדכון האחרונה התקיימה ב-21 בפברואר ומאז השניים לא שוחחו או נפגשו.
בארה"ב מדווחים כי ממשל ביידן חושש מ"פזיזות" של ישראל, שעלולה להגיב באופן שיוביל להסלמה רבתי ולמלחמה אזורית במזרח התיכון, שתגרור אליה גם את וושינגטון ותפגע במאמצי הנורמליזציה עם סעודיה. הנשיא יצחק הרצוג התייחס לכך אתמול בריאיון ב-CNN, והבטיח כי ישראל שוקלת את הדברים "בקור רוח".
ראש הממשלה הגרמני, אולף שולץ, הדגיש בהודעתו את התמיכה בישראל - אך ציין גם כי עליה "לתרום" להרגעת הרוחות. שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, טען כי לאיראן הייתה זכות להגיב על החיסול בדמשק - אבל התגובה שלה הייתה "חסרת פרופורציות”. קמרון הפציר בישראל שלא להגיב על המתקפה, ואמר כי הפעולה של טהרן נחלה כישלון כמעט מוחלט וכי כרגע יש להתמקד בהסכמה על הפסקת אש ברצועת עזה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי "כולם מודאגים מהסלמה אפשרית", והבהיר כי ארצו תעשה כל שביכולתה כדי למנוע זאת. "נעשה כל שביכולתנו כדי לשכנע את ישראל שהיא לא צריכה להגיב על המתקפה", אמר. ובזמן שאיראן איימה על ישראל שוב ושוב ב"נקמה קשה" אם תגיב למתקפה, רוסיה - שותפתה האסטרטגית שנמנעה מלבקר אותה עד כה - הביעה גם היא היום דאגה מהסלמה. "זה לא האינטרס של אף אחד", הבהיר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, וקרא לאיפוק.