פיקוד צפון
שולחנות כמו במלונות פאר
סרן בצלאל ליפשיץ, מפקד הפחת"ק (פלוגת חשיפה תקיפה) בגדוד 53, אסף בשבוע שעבר את לוחמיו במוצב שבגבול הצפון והבטיח להם ליל סדר שלא ישכחו לעולם. "יש לכם עוד 101 שנים לחגוג בבית", אמר לחיילים הצעירים שהתגייסו לפני כשנה, "אבל כאן, במוצב שנמצא בכוננות הכי גבוהה וחדה שהייתה פה מאז יום כיפור, לא תהיה לכם עוד הזדמנות לחגוג". הוא ביקש מהם לראות כחוויה את ימי החג, רחוקים מהבית ושולחן הסדר לצד בני משפחותיהם, והזכיר להם את המשימה ששווה הכל: לדאוג שאת חוויות החג הזה, לא ינסו האויבים מצפון להרוס שוב.
5 צפייה בגלריה
yk13886482
yk13886482
(חיילי הנח"ל במוצב בגבול הצפון. יקראו פרק חדש שכתבו בהגדה המספר על לוחמים שהפכו לאגדה וכולל בדיחות פנימיות | צילום: אפי שריר)
אחרי שלחמו בשג'עייה והמשיכו לקרבות במחנות המרכז מול גדודי חמאס ברצועת עזה, עלו לוחמי גדוד 53 בחטיבה 188 של אוגדה 36 אל חזית הלחימה הצפונית. בימים שקדמו לחג, לצד משימות המארבים, השמירות והמטווחים, ניצלו הלוחמים כל דקה פנויה כדי לנקות ולהכשיר את המוצב שהפך להם לבית עבור הפסח. הלילה, בערב חג הפסח, הם ייהנו מפירות מאמציהם. "יהיה פה אוכל טוב יותר כמו סלמון, כלים יפים, תפאורה וקישוטים וכל מיני צ'ופרים ושדרוגים שהחיילים לא מכירים מהיום-יום", חושף ליפשיץ. השולחנות בחדר האוכל ייערכו כמו במלונות פאר, תפריט אישי יונח לצד כל צלחת והתירוש יימזג כמו מים ככל שהקריאה המשותפת בהגדה תימשך. בליל הסדר יתקיימו במוצב שני סבבים לסעודת חג על פי כל כללי הפורמט, כדי שכל הלוחמים יוכלו להשתתף באחד מהם. ליפשיץ עצמו לא יצטרף לחיילים באולם הסועדים ויעביר את הסדר עם הלוחמים שייצאו עם שחר למארבים המבצעיים כדי להקדים פני סכנה. "חצי מהפלוגה שלי תהיה במארבים בשטח על הגבול ויחכו למחבלים. אנחנו נדאג להם לערכות סדר מיוחדות וגם אני אהיה איתם. הכוננות לא יורדת לרגע גם בחג, וכולנו נערכים הכי חזק כדי שהאזרחים יוכלו לחגוג אותו כמו שצריך ושירגישו בטוחים, במיוחד אחרי כל מה שקרה במדינה".
5 צפייה בגלריה
yk13880947
yk13880947
הכנות אחרונות במטבח במוצב "מגן החוף" | צילום: הרצל יוסף
בערכות ליל הסדר שיקבלו הלוחמים בשטח ומעל כל צלחת סדר במוצב יחכה לצד ההגדה המסורתית גם נספח מיוחד, עם פרק חדש בהגדה שנכתבה על ידי החיילים עצמם ותספר על לוחמים שהפכו לאגדה: "יהיו בה שירים עם חרוזים שהכנו על הפלוגה, הרבה בדיחות ומור"קים פנימיים מהלחימה".
קצינת הלוגיסטיקה החטיבתית עסוקה מאוד בימים אלו. "עם כל הדרישה למבצעיות מלאה, אנחנו נדאג שלכל לוחם תהיה הזדמנות לחגוג את ליל הסדר וננסה לתת להם תחושה של בית ומשפחה עם החברים הנלחמים לצידם", אומרת רס"ן ירדן קורץ. בפחת"ק של גדוד 53 יש שמונה לוחמים בודדים שעלו ארצה מחו"ל כדי להתגייס לצה"ל, ואולי בניגוד לכל השאר, הם דווקא שמחים לסגור חג. "אני כבר יודע שאהיה במארב במהלך ליל הסדר", אומר בחיוך גאה איתן היימן, חייל בודד מארגנטינה. בשקט, בלי שהמפקדים שומעים, הוא גם מסביר למה: "אני ממש שמח כי במוצב עושים שמירות ותורנויות, ובשטח אנחנו רואים את המשמעות של ההגנה על האזור. אני שמח שאהיה כאן עם החברים שלי".
5 צפייה בגלריה
yk13890347
yk13890347
פסח באוויר בבסיס החטיבה המרחבית שומרון
פיקוד דרום
מוצבים משופצים, חדר אוכל חדש
ליל הסדר במוצבים בעוטף עזה הולך להיות מיוחד. אף אחד לא ישכח את הסדר הראשון אחרי המלחמה, בטח לא במוצבים שהיו תחת מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. במוצב פגה, היום "מגן בארי", ובמוצב מש"א ארז, שנקרא "מגן החוף", ההכנות לחג בשיאן. למעשה, מוצב פגה נבנה כולו מחדש. במקום חיילי גולני רואים את לוחמי הצנחנים, והם אלה שיעשו פה את החג לראשונה. רובם היו בקרבות בעוטף באותה שבת שחורה, חלקם יצאו רק לאחרונה מעזה. כמעט כולם צעירים ועם חיוך מרוח על הפנים. במוצב פגה, שם היה אחד הקרבות הראשונים והקשים של לוחמי גדוד 13 של גולני, אין לכך כמעט כל זכר. חדר האוכל חדש. יש ריחות של פלסטיק וצבע טרי, שהחליפו את ריחות המתכת, הדם והאש. בכניסה למוצב חיילים וחיילות מנקים שרידי לכלוך במסגרת מבצע "ביעור חמץ", ובו צה"ל מנקה את השטחים הפתוחים באזור. חצי מהפלוגה עדיין בשג'עייה, אבל חלקם יחזרו בזמן לעשות את החג במוצב החדש.
5 צפייה בגלריה
yk13880923
yk13880923
החבר'ה במוצב "מגן בארי" – פעם "פגה" – נכנסים לאווירה חגיגית | צילום: הרצל יוסף
5 צפייה בגלריה
yk13883181
yk13883181
התפריט בליל הסדר
התפריט לחג כבר מוכן. למנה ראשונה קציצות דגים ברוטב פיקנטי, דג סלמון שלם במרינדת שום, סילאן ושמן זית, ומבחר ממולאי מפרום ומוסקה ברוטב עגבניות. סא"ל דודו דדון, קצין הלוגיסטיקה של אוגדת עזה, קופץ ממוצב למוצב ומבסיס לבסיס לוודא שהכל כשורה. למעשה, זו הקדנציה השנייה שלו כקצין הלוגיסטיקה של האוגדה. חודש וחצי לפני שפרצה המלחמה הוא עבר לתפקיד אחר, אבל קצין הלוגיסטיקה החדש, עוז נחום, קפץ מביתו באשדוד לעוטף ונתקל במחבלים. "באותה שבת, איך שעוז נפצע, קיבלתי טלפון: תפוס פיקוד. ככל שהזמן עובר אתה מבין את גודל התפקיד. עוז סימס לי: ירו בי. התקילו אותו בצומת שער הנגב, והוא המשיך לצומת סעד. גם שם ירו עליו, הוא התמוטט ואנשי הקיבוץ הכניסו אותו פנימה וטיפלו בו. הוא ממש גיבור".
במוצב "מגן החוף" שסמוך לקיבוץ זיקים תיקנו את השער והגדרות, ואת המגורים וחדר האוכל. "הייתה פה לחימה קשה של חיילי גולני", מספר דדון. "חלקם קפצו ליישובים וחלקם הלכו להגן על החוף. אני לאט-לאט התחלתי להבין את גודל האירוע, להתאפס על תמונת המצב ולהבין איפה האנשים ומה קורה עם הכוחות. מרבית המוצבים נשרפו ונכבשו, וחלקם הושמד כליל. אלה היו מראות לא פשוטים".
"יש לכם הגדה מיוחדת שאתם קוראים בפסח?" נשאלים הצנחנים הצעירים במוצב מגן החוף, שהוקפצו ב-7 באוקטובר לקיבוץ בארי, שם נלחמו במחבלים וחילצו אזרחים. "אנחנו!" הם אומרים, "זו אגדה מהלכת!" אין ספק שבמקום לספר על בני ישראל שיצאו ממצרים, אפשר לספר על הלוחמים שלנו שנכנסו לעזה.
"היינו במציאות מבצעית מורכבת מאוד", ממשיך דדון. "בבוקר התחלנו לגבש את תמונת המצב וכשירות המוצבים. האנשים שלי עשו זאת בחירוף נפש, תחת שיגורים שלא מפסיקים והיתקלויות עם מחבלים בשטח. יצאנו למבצע שיקום ובנייה מחדש של המוצבים באמצעות עשרות קבלנים ומאות עובדי לוגיסטיקה של האוגדה ושל פיקוד דרום. מהירות העשייה הייתה קיצונית, הכל כדי להשיב את המצב לקדמותו ועוד הרבה יותר מזה. ממצב של מוצבים שרופים ותשתיות שהושמדו עברנו למצב של שיקום. בסוף החיילים צריכים שתהיה להם קורת גג, חדר אוכל, מקלחת ושירותים כדי שיוכלו לבצע את התפקיד שלהם".
אחד הדברים הבולטים שהשתנו פה זו העובדה שבחג הזה הקצינים הבכירים לא יביאו את בני המשפחה שלהם לבסיס. "אל"ם אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדה, היה חבר טוב שלי. לא הייתי באוגדה באותה שבת, אבל אם כן, הייתי מביא את המשפחה שלי לבסיס רעים והם היו מעבירים איתי את הסופ"ש. חממי הביא את הילד שלו וגם מג"ד התקשוב של האוגדה הביא את המשפחה שלו לרעים. השירות באוגדת עזה אינטנסיבי ואנשי הקבע, הקצינים והנגדים מנותקים מהמשפחות. איפה שאפשר היה להביא את המשפחה בסופ"ש הביאו, ובשבת כל המשפחות אוכלות בחדר האוכל עם הלוחמים והמפקדים. אחרי 7 באוקטובר לא מביאים את המשפחות. זה אתגר אישי, לי יש ארבעה ילדים ואחגוג רחוק מהם".
קצין הלוגיסטיקה מתגאה במוצבים המשופצים. במגן החוף עדיין עובדים על המטבח, אבל בפגה הכל נראה חדש מהניילונים. "בפסח אנחנו בנוהל קרב שלם, עם תכנון משמעותי עד רמת התפריט הכי טוב שיכול להיות, דרך עיצוב חדר האוכל וההגדה וכל הסביבה. יש הגדה עם עיצובים שונים, כל גדוד עם העיצוב שלו. התפריט מאוד עשיר, שלושה סוגי דגים, ארבעה-חמישה סוגי בשר, פחמימות כשרות לפסח, סלטים ומיטב הקינוחים. איפה שיש מטבח יהיה בישול מלא של הטבחים. איפה שאין אנחנו מביאים אנשי מילואים, שפים. באוגדת עזה יש המון כוחות מילואים ואני חושב שהם שבעי רצון, אבל תמיד יהיו בעיות וקשיים. בסופו של דבר הרמנו את המוצבים מאפס. היו לנו גם ארוחות מיוחדות לגששים, לגדס"ר הבדואי, במהלך הרמדאן".
"כשראיתי את המוצבים כאב לי הלב", סיפר דדון. "נפגעו ונהרגו אזרחים וחיילים, נגרם נזק אדיר לתשתיות. אי-אפשר להסביר את האכזריות של המחבלים במילים. היו מקומות עם כתמי דם במוצבים. אבל אתה מגייס תעצומות נפש כדי להתוות את הדרך והרוח, וזו המשימה הראשונה. העמידה האיתנה".
פיקוד מרכז
מגיעים גם לנקודות המרוחקות
אחד האתגרים הגדולים ביותר בהכנת הבסיסים ביהודה ושומרון לחג הפסח נמצא בחטיבה המרחבית שומרון. החטיבה שאחראית על מרכז השומרון פרוסה בעמדות רבות, ומלבד המטבח המרכזי יש לה עוד עשרה מטבחונים בגזרה. "התחלנו להתכונן לאירוע הזה כבר לפני שלושה חודשים", מספר רס"ב אופיר סייג, רס"ר החטיבה. "עשינו כנס מיוחד לקראת החג והסברנו לקצינים ולחיילים על ההיערכות, מתי משביתים את המטבח, מתי מתחילים ניקיונות ומתי מתחילים מסדרי ניקיון, והגדרנו מה הקריטריונים ומה צריך לעשות. העובדה שכל זה קורה בזמן מלחמה מורכבת ברמה שקשה לתאר".
רס"ב סייג מסביר כי ישנם שני אתגרים משמעותיים איתם התמודדה החטיבה. ראשית, סד"כ החיילים גדל. אם בשנה רגילה מדובר ב-150 חיילים, כעת מדובר על מספר כמעט כפול מזה בערב החג ומשולש במהלך ימי חול המועד. דבר נוסף הוא הסיוע שיש לתת לחיילי המילואים. "בשנה רגילה יש לכל גדוד סדיר את הציוד שלו - כלים, סכו"ם, מחבתות - והפעם היינו צריכים להביא לכאן הכל חדש", מסביר רב החטיבה, סרן אוריאל אהרוני. "השנה בגלל המלחמה יש לנו שלושה גדודי מילואים ועוד גדוד סדיר, כאשר בדרך כלל אני נאלץ להתמודד עם גדוד מילואים אחד בלבד. בנוסף יש לנו עמדות שעבורן הכנו ערכות עם כל מה שצריך כדי לקיים את ליל הסדר כהלכתו. בערכות הללו יש מצות, יין, כוסות ואת כל הסימנים של הברכות".
המטבח החטיבתי נקי ומצוחצח אחרי כמעט שבוע של עבודה אינטנסיבית. "בנינו תפריט עם הרבה בשר והרבה סלמון. הגיעו לכאן 250 ק"ג מצות, 500 ק"ג תפוחי אדמה והצפי שלנו שיהיו פה בחג כ-300 איש", מסביר טבח החטיבה, רס"ב ליאור בן דניאל. "בגזרת שומרון יש נקודות קצה מאוד מורכבות, שאליהן אנחנו צריכים להגיע בליל הסדר. בחומש יושבת פלוגה שאחראית לשמור שם על הישיבה, גם בהר עיבל יש לוחמים בפילבוקסים ובכל הנקודות האלה אני רוצה שהלוחמים ירגישו את ליל הסדר ויאכלו טוב".
גזרת יהודה ושומרון אמנם לא נחשבת לחלק מהמלחמה, אבל היא בלחימה עצימה של ממש. צה"ל פועל בגזרה באופן אגרסיבי, מסכל חוליות מחבלים מהאוויר ומבצע פעולות מעצרים בלב מחנות הפליטים כמעט כל לילה. רק לאחרונה היו בגזרה פיגועי ירי מסוכנים שהופכים אותה לנפיצה במיוחד. "יש אצלנו כל הזמן מתח מבצעי, שמשפיע משמעותית על ההכנות שעשינו לפסח", אומר הרב אהרוני. "אם בשנים קודמות היו לי צוותים של אנשים שיודעים להכשיר כלים, היום אין לי כמעט כוח אדם כי הרבה מהם גויסו למילואים. יש לי רב מכשיר שנמצא כבר חצי שנה בעזה. יוצא שאני צריך להתמודד עם כפול עבודה בגלל כוח האדם שגדל ועם פחות אנשים בגלל המלחמה. זה מאתגר במיוחד". •
רס"ב סייג מסביר כי סד"כ החיילים גדל. אם בשנה רגילה מדובר ב-150 חיילים, כעת מדובר על מספר כמעט כפול מזה בערב החג ומשולש בחול המועד: "בגלל המלחמה יש לנו שלושה גדודי מילואים ועוד גדוד סדיר"
"אני כבר יודע שאהיה במארב במהלך ליל הסדר", אומר בחיוך גאה איתן היימן, חייל בודד מארגנטינה: "אני ממש שמח כי במוצב עושים שמירות ותורנויות, ובשטח אנחנו רואים את המשמעות של ההגנה על האזור"